Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleinschaligheid van de school maakt dat wij ieder kind kennen en samen kunnen werken aan ons motto; aandacht voor ieder kind. Ondanks de kleinschaligheid van de school, werken wij momenteel met enkele leerjaren (dus geen combinatiegroepen). Binnen de groep krijgt iedere leerling bijpassende leerstof aangeboden, gericht op zijn/haar niveau (A, B of C). Ieder kind krijgt een verkorte, reguliere of verlengdeinstructie aangeboden, afhankelijk van de onderwijsbehoefte van het kind. Wij passen de convergente differentiatie toe. Dit betekent dat alle kinderengezamenlijk de stof van de methode doorwerken, maar dat er binnen de lessenvolop wordt gedifferentieerd. Sterke leerlingen krijgen extra verwerkingsstof en indien nodig ook les in de plusklas, terwijl leerlingen die meer zorg nodig hebben juist extra instructietijd krijgen.
Om dit te realiseren werken wij met plannen voor iedere groep en heeft De Branding personeel (onderwijsassistent en plusklasleerkrachten) die de leerkracht hierin kan ondersteunen.
De onderwijstijd per vak wordt bepaald door de directie i.s.m. de intern begeleider en de leerkracht. Afspraak; bewaken effectieve lestijd. Verdeling lestijd over vakken heeft te maken met het maken van keuzes n.a.v. LVS toetsen en groepsaanpak.
Op onze school werken wij volgens de 1-zorgroute. De onderwijsbehoefte van een kind vormt het uitgangspunt. Alle kinderen zijn opgenomen in een plan, waarin de kinderen zijn onderverdeeld in A/B/C-groepen. Ieder kind krijgt een verkorte, reguliere of verlengde instructie aangeboden, afhankelijk van de genoemde onderwijsbehoefte.Wij passen de convergente differentiatie toe. Dit betekent dat alle kinderen gezamenlijk de stof van de methode doorwerken, maar dat er binnen de lessen volop wordt gedifferentieerd. Volgens een vaste cyclus van negen weken vinden klassenbezoeken, groepsbesprekingen en zorgvergaderingen plaats. Kinderen die bovenop het plan van aanpak extra zorg vragen, krijgen een individueel plan of dit aanbod wordt beschreven in de dagelijkse aanpak. De leerkracht stelt de aanpak op, in samenspraak met de intern begeleider. Voor gespecialiseerd advies kan de IB’er een beroep doen op de zorgstructuur van het samenwerkingsverband of andere deskundigen.
Vanaf 1 januari 2022 start kindcentrum de Branding haar eigen peuteropvang.