IKC De Linde

Hunse 2 9967 PS Eenrum

  • Deze dag kunnen de kinderen uit meerdere workshops kiezen.
  • Schoolfoto van IKC De Linde
  • Lekker koken in onze eigen keuken. In de middenruimte hebben we een keuken speciaal voor de kinderen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten zijn te meten in harde gegevens (toetsen) en ook in zachte gegevens (zoals hoe voelt een kind zich). Beiden worden gemeten en gevolgd. Dit doen we al van jongs af aan waarbij naar mate de kinderen ouder worden, de hardere gegevens steeds meer een belangrijker plaats nemen in het onderwijs en het vervolgonderwijs. Echter, als een kind zich niet goed voelt, heeft dan ook zijn weerslag op het andere. Daarom vinden we "welbevinden" en "betrokkenheid" erg belangrijk. Dit monitoren we voortdurend middels het programma KIJK 0-6 jaar en vervolgens middels Leerling in beeld. Vanaf groep 5 bevragen we de kinderen hier ook expliciet op middels een speciale vragenlijst. De leerkracht vult dezelfde vragen in en deze gegevens worden vergeleken en indien nodig met kind en ouders besproken.

Hoe we alles monitoren hebben we vastgelegd in meerdere documenten rondom "kwaliteitszorg". Dit zijn niet publieksvriendelijke documenten, vandaar hieronder in gewone taal hoe we de ontwikkeling van de kinderen volgen.

Om te beoordelen of leerlingen de leerstof voldoende beheersen, worden er methodegebonden toetsen afgenomen. Voor rekenen, spelling, woordenschat en lezen worden tevens afhankelijk van het vak, 2 of 3 keer per jaar landelijke toetsen, de z.g. Citotoetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. De leerkrachten verzamelen deze gegevens en voeren de resultaten in in een leerlingvolgsysteem. In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de leerlingen d.m.v. gerichte observaties. Zij houden de vorderingen eveneens bij in het leerlingvolgsysteem KIJK!

Drie keer per jaar vinden er ouder (kind) gesprekken plaats. Vanaf groep 5 vinden een deel van de gesprekken ook met het kind en ouder plaats. Deze gesprekken zijn zeer waardevol. We maken gebruik van een portfolio waar naast de toetsen, het welbevinden ook een belangrijk deel door het kind zelf wordt gevuld. Een zogenaamde "trotsmap". Daarnaast stellen we met de kinderen doelen en reflecteren de kinderen aan het einde van het jaar op deze doelen.

De leerkrachten voeren om de 6 weken een gesprek met de IB-er. Hierin wordt de ontwikkeling van individuele kinderen en de groep besproken. Twee keer per jaar staan we met het hele team stil over de ontwikkeling van alle kinderen en groepen. Hierbij komen zowel de harde alsmede de zachte gegevens aan bod. Op deze wijze houden we goed zicht op alle kinderen en kunnen we van en met elkaar leren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er komen steeds meer instrumenten waarbij we de schoolloopbaan op het VO van onze oud leerlingen kunnen volgen. Door dit te bekijken en te vergelijken met onze bevindingen en het cohorten onderzoek, kunnen we ons onderwijs kritisch bekijken. Zijn bijvoorbeeld onze adviezen naar het VO niet te hoog of te laag? Deze getallen moet je echter niet te letterlijk nemen. Pubertijd en veranderende privé omstandigheden kunnen van invloed zijn op de huidige resultaten. Desondanks kijken we wel naar deze getallen om trends te ontdekken.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de resultaten op de hoofdvakgebieden vinden we (sociale) opbrengsten van groot belang. Uiteindelijk gaat het erom, dat je je kennis in de praktijk kunt brengen. In onze huidige samenleving, is samenwerking van groot belang. Dat maakt niet uit wat voor functie je bekleedt. Vandaar dat wij ook andere keuzes hebben gemaakt in de manier van werken. (bijvoorbeeld Davinci en voornamelijk groepstafels in de klassen).

We zien de laatste jaren vaker dat kinderen het thuis moeilijker hebben. Dit heeft vaak ook zijn weerslag op het onderwijs en welbevinden. Door hier samen met de verpleegkundige in op te trekken, kunnen we effectiever werken. 

Zie onze website (kopje "onze school & het onderwijs" en vervolgens "Sociale veiligheid" voor alle protocollen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinden
  • veilig&geborgenheid/vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven