Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om onze technieklessen vorm te geven werken we samen met Techno Discovery. De groepen bezoeken de hun techniekruimte op locatie of zij ondersteunen ons bij het vormgeven van de technieklessen.
De gymlessen worden gegeven door een vakleerkracht van Sport Service. Eens per week gymmen de groepen in sporthal de Peppel. De tweede gymles in de week vindt buiten op ons plein plaats.
Net als groep 3 t/m 8 krijgen de kleuters jaarlijks 940 uur onderwijs. Er is een beredeneerd aanbod waarbij doelen zijn verwerkt in verschillende thema's. Om zicht te houden op de ontwikkeling van kinderen, en hierop te kunnen sturen, wordt er onder andere gebruik gemaakt van 'Leerlijnen jonge kind'.
Wij hebben voor onze groepen niet per uur vastgelegd hoeveel uur we aan de verschillende vakken besteden. We hebben wel met elkaar afspraken gemaakt hoe een gewone schoolweek eruit ziet. We gebruiken voor de meeste vakken een methode maar maken bewuste keuzes hoe we deze inzetten. De leerdoelen staan centraal. We worden hierin ondersteund door het programma Focus PO. Hierdoor kunnen we goed inspelen op wat de groep nodig heeft en is er oog voor verschillen. Op de Groene Vallei staan de kernvakken op de voorgrond; rekenen, lezen en taal. Bij het onderwijzen van andere vak- en vormingsgebieden verbinden we de kernvakken waar mogelijk. Naast kernvakken geven we schrijven, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, kunstzinnige vorming, lessen in de natuur, Engels en verkeer. Uiteraard besteden we ook lestijd aan het aanleren van de 7 gewoonten (levensbeschouwing, sociaal emotionele vorming en burgerschap). Op de Groene Vallei wordt twee maal per week gymles gegeven door een vakleerkracht.
Extra ondersteuning
Soms hebben kinderen extra ondersteuning nodig in hun ontwikkelingsproces. We bieden deze ondersteuning zowel binnen als buiten de groep afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind. Kinderen worden individueel of in groepjes begeleid door de leerkracht, de onderwijsassistent of een remedial teacher.
Naschools aanbod
Drie middagen per week is er een naschools aanbod. Dit is gericht op rekenen, lezen/taal, sport & spel, sociale vaardigheden en huiswerk.
De school gebruikt het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid om meer-begaafde kinderen in kaart te brengen en te begeleiden. Indien nodig bieden we hen een uitdagend verdiepings- en verrijkingsmateriaal.
Plusgroep
In onze school is de bovenschoolse plusgroep van SKOVV gevestigd. Een kind kan vanaf groep 5 in aanmerking komen voor een plaats in de Bovenschoolse Plusgroep. Vier dagen per week krijgt het kind les in zijn eigen groep (met een aangepast programma) en één dag per week krijgt het les in de plusgroep. Samen met gelijk-denkenden oefenen ze met vakken als filosofie, Spaans en "leren leren".
Talentontwikkeling
We bieden kinderen ook mogelijkheden om zich op ander vlak te ontwikkelen. Kinderen hebben allemaal een leiderschapsrol waarin ze verantwoordelijkheden krijgen. Zo zijn er kinderen verantwoordelijk voor licht en geluid tijdens vieringen. Ook heeft de school een moestuin en een groot dierenverblijf waar een groep kinderen dagelijks actief bij betrokken zijn. Sinds enkele jaren beschikken we ook over een Tiny Forest waar kinderen in de rol als tellers, hersteller en vertellers meehelpen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Groene Vallei is betrokken in een initiatief rondom het versterken van inclusief onderwijs. De school wil een breed aanbod kunnen bieden waardoor kinderen met verschillend leervermogen op hun plek zitten op onze school. Dit vraagt om doordachte keuzes op organisatorisch en inhoudelijk vlak.
In een inclusieve samenleving heeft iedereen dezelfde rechten en dezelfde kansen om zelfstandig mee te doen op alle terreinen van het leven. Dat kan alleen als men rekening met elkaar houdt en geen drempels opwerpt voor de ander om mee te kunnen doen. Binnen het onderwijs, een belangrijke plek in in onze samenleving, zou de nadruk moeten liggen op het aanvaarden van de verscheidenheid en gelijkwaardigheid van de leerlingen. School is een oefenplaats waar kinderen samen met en van elkaar leren. Dit initiatief is een stap richting inclusiever onderwijs. Om het kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven bieden aan alle kinderen op de school gaan we zorgvuldige te werk.
Op de Groene Vallei streven we ernaar om de groepen relatief klein te houden en optimaal gebruik te maken van de inzet van onze onderwijsassistenten. De school biedt drie maal per week aan twee groepen tegelijk een verlengde schooldag aan om zo meer leer- en oefentijd te genereren. Dit is vrijwillig maar uiteraard niet vrijblijvend.
De peuterspeelzaal en kleuterbouw werken samen gedurende het jaar aan verschillende projecten. Er zijn tevens overlegmomenten over onder andere een goede doorgaande lijn.