Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We werken handelings- en opbrengstgericht.
De resultaten worden tweemaal per jaar in het teambreed besproken en geanalyseerd. Daarna wordt indien nodig het onderwijsaanbod en/of onderwijstijd bijgesteld.De reguliere groepstoetsen worden na elk blok geëvalueerd en geanalyseerd. Aan het einde van ieder blok (voor een vakantie) worden plannen geëvalueerd en opgesteld voor de periode die volgt om ervoor te zorgen de de resultaten verbeteren. We kijken kritisch welke kinderen hulp nodig hebben en proberen dat zoveel mogelijk in de klas te geven. Indien uw kind meer hulp nodig heeft dan kijken we hoe we dat het beste kunnen geven en kan het zijn dat een onderwijsassistent met uw kind (groepje kinderen) buiten de klas werkt.
Over het algemeen zien we dat de leerlingen op de juiste leerweg terechtkomen met het advies dat we geven. Dit is ook zichtbaar over de 3 jaren dat een leerling op het voortgezet onderwijs zit. Wij kijken bij het advies altijd naar de leerling. Waar verwachten we dat de leerling het meest baat bij heeft? Ook hebben we met alle scholen een warme overdracht waarin we de scholen op de hoogte brengen van de belangrijkste dingen, zodat de overstap zo klein mogelijk gemaakt wordt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De visie van het Startpunt is dat wij de basis meegeven in de sociale omgang. Wij vinden het daarom heel belangrijk om te werken vanuit structuur, rust en veiligheid. Op deze manier komt uw kind tot leren. Het is belangrijk dat uw kind weet het dat fouten mag maken en daarvan mag leren. Fouten maken hoort erbij!
De Kanjertraining gaat uit van vertrouwen. Zonder vertrouwen kun je niks opbouwen. Wij vinden het belangrijk om daaraan te werken. Iedere dag doen we Kanjerspelletjes waarbij vertrouwen de onderlegger is. Zonder vertrouwen is er geen veiligheid en zonder veiligheid komt uw kind niet tot leren.
Met behulp van de petten leren we kinderen na te denken over zichzelf. Over hun aandeel in de groep en als individu. Door uw kind al zo jong te leren nadenken over z'n eigen gedrag willen we bereiken dat uw kind kiest voor het goede gedrag. Het gedrag waar anderen ook blij van worden. Het gedrag waar vertrouwen aan ten grondslag ligt.
Aan de hand van de eindscore van de IEP-toets en de tussenopbrengsten van de IEPtoetsen wordt door het team een opbrengstrapportage geschreven. Hierin wordt beschreven wat goed gaat en waar knelpunten zijn. Een aanpak om deze knelpunten op te lossen wordt met het team bedacht en uitgevoerd. Door het jaar heen wordt hierop geëvalueerd.
Om tot een gedegen schooladvies te komen, is er in groep 7 overleg met de leerkrachten van groep 7 en 8 en de intern begeleider. Het voorlopig schooladvies wordt in groep 7 gegeven. De leerkracht van groep 8 bespreekt met de leerling en ouders in groep 8 nogmaals het voorlopig schooladvies. Het definitieve advies wordt gegeven in groep 8 in november. Belangrijke punten die worden meegenomen in het advies zijn werkhouding, zelfredzaamheid en de scores van de toetsen van groep 6 en 7. Na het maken van de IEP-doorstroomtoets zal de leerkracht samen met de kwaliteitscoördinator de adviezen heroverwegen als de doorstroomtoets hoger is uitgevallen dan het schooladvies.