Hoe bereikt de school de doelen?
We streven naar een positief pedagogisch en didactisch klimaat waarin leerlingen zich veilig, gewaardeerd en gestimuleerd voelen. Dit betekent dat er aandacht is voor het creëren van een positieve leeromgeving, waarin zowel de pedagogische als didactische aspecten van het onderwijs worden bevorderd. Veiligheid is tevens een belangrijk aspect. Wij zorgen ervoor dat leerlingen zich zowel fysiek als emotioneel veilig voelen. Er worden maatregelen genomen om een veilige omgeving te creëren en er is aandacht voor het voorkomen en aanpakken van pestgedrag. Wij hebben een veiligheidsbeleid en werken samen met ouders en externe instanties om de veiligheid van de leerlingen te waarborgen.
Het team van O.B.S. Twa yn Ien hecht veel waarde aan de ononderbroken ontwikkeling van de leerlingen. Dit houdt in dat er continu wordt gekeken naar de voortgang en behoeften van elke individuele leerling. Om dit te ondersteunen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (IEP) waarmee de ontwikkeling van leerlingen systematisch wordt gevolgd en afgestemd op hun individuele behoeften. De leerlingen ontvangen tweemaal per jaar een portfolio, gericht op de eigen ontwikkeling, wat besproken wordt met de ouders en leerlingen.
Qua basisvaardigheden leggen we de nadruk op het aanbieden en ontwikkelen van taalvaardigheid, rekenvaardigheid, digitale vaardigheden en sociaal-emotionele competenties.
Voor de komende schoolplan-periode gaan we op het gebied van taalvaardigheid intensiever samenwerken met de Bieb op School en krijgen we ondersteuning van een leesconsulent. De dichtstbijzijnde bibliotheek is 10 km verderop en daarom kunnen de leerlingen boeken van school mee naar huis nemen zodat het voor de leerlingen en ouders/verzorgers eenvoudiger wordt om boeken thuis te lezen en voor te lezen en wordt de leesmotivatie gestimuleerd. Het vak Frysk wordt hierin ook meegenomen. Het doel is om in augustus 2026 het A profiel te ontvangen. We worden hierin ondersteund door een Taalstipper wat gefinancierd word door Provincie Fryslân.
Nieuwe rekenmaterialen gaan ons ondersteunen om de leerlingen een gedegen aanbod te geven wat passend is bij de leerling-populatie. We hebben bewust gekozen om een extra materialen van ‘Met Sprongen Vooruit’ te implementeren waar bewegend leren een onderdeel van is en er veel praktische opdrachten in verweven zitten.
Een groot deel van onze leerling-populatie leert goed door ‘te doen’. Van jongs af aan komen kinderen in aanraking met digitale apparaten en doen hier al snel allerlei ervaringen mee op. Maar niet iedereen krijgt van huis uit deze kennis en vaardigheden mee die onmisbaar zijn bij leren, leven en werken. Bovendien kent digitale geletterdheid een breed palet aan kennis en vaardigheden en gaan de digitale ontwikkelingen snel. Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook een passende houding is van belang. We bieden leerlingen gastlessen aan over mediawijsheid en informeren ouder via een thema-avond Mediawijsheid over de uitdagingen van het internet.
De doelen van de Integrale Kind Aanpak (IKA) hebben we voor onze school in schooljaar 22-23 concreet gemaakt door deelname aan het project Inclusiever Onderwijs. Hierbij is gekeken naar de specifieke behoeften en mogelijkheden van de school en onze leerlingen. De vertaling van de doelen zorgt ervoor dat de ambities en doelstellingen van de school in lijn zijn met de overkoepelende IKA ambities van KyK. Een eerste stap voor onze school is om een intensiever aanbod op het gebied van zorg te realiseren in samenwerking met partners in de regio en de samenwerking met de bibliotheek. De volgende stappen zullen worden gemaakt in de samenwerking met opvanginstanties en experts op het gebied sport.
O.B.S. Twa yn Ien heeft plannen opgesteld met betrekking tot burgerschapsonderwijs. We hechten belang aan het stimuleren van actief burgerschap en sociale verantwoordelijkheid bij leerlingen. Er wordt aandacht besteed aan normen en waarden, democratisch burgerschap, sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. De komende schoolplanperiode wordt onderzocht hoe we de ontwikkelingen van de leerlingen kunnen monitoren.