Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De Twa yn Ien is een basisschool die op weg is om steeds beter inclusief onderwijs aan te bieden op school. Het doel is ‘om leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoefte vaker samen, dichtbij huis, naar school te kunnen laten gaan, als het kan in dezelfde klas zitten en elkaar ontmoeten op het schoolplein’. Op dit moment wordt er geleerd vanuit de leerlijnen, krijgen de leerlingen een passend aanbod en wordt er projectonderwijs aangeboden. In 2022 hebben we ons aangesloten bij het projectplan ‘Naar inclusiever onderwijs in Friesland’ van Passend Onderwijs Friesland.
Het team van O.B.S. Twa yn Ien hecht veel waarde aan de ononderbroken ontwikkeling van de leerlingen. Dit houdt in dat er continu wordt gekeken naar de voortgang en behoeften van elke individuele leerling. Om dit te ondersteunen, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (IEP) waarmee de ontwikkeling van leerlingen systematisch wordt gevolgd en afgestemd op hun individuele behoeften. De leerlingen ontvangen tweemaal per jaar een portfolio, gericht op de eigen ontwikkeling, wat besproken wordt met de ouders en leerlingen.
Route naar het VO Na acht jaar basisonderwijs, gaan kinderen naar het voortgezet onderwijs. School maakt een plaatsingsadvies VO op basis van de schoolresultaten en de persoonlijke talenten en eigenschappen van de leerlingen. Wij helpen leerlingen en hun ouders tijdig om een goede keuze te maken, onder andere door het organiseren van schoolkeuzegesprekken met ouders en leerlingen en het bezoeken van ‘doedagen’ van de verschillende scholen in de regio. Ouders en leerkracht melden een leerling samen aan bij een school voor voortgezet onderwijs.
Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets een doorstroomtoets. Met de nieuwe naam wordt duidelijk dat iedere leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Ook in het vervolgonderwijs kan een leerling nog wisselen van onderwijstype en zo de best passende plek vinden. De doorstroomtoets is een hulpmiddel bij het schooladvies. Leerlingen van groep 8 maken deze doorstroomtoets. De doorstroomtoets toetst wat leerlingen in de afgelopen 8 jaar hebben geleerd op de basisschool.
De inspectie van het onderwijs monitort de uitkomsten van deze toetsen op schoolniveau. Scholen zijn vrij om een eindtoets te kiezen. Wij hebben gekozen voor de IEP toets. De IEP toets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat: dit doen wij zo eerlijk mogelijk. De toets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is.
De route van de basisschool (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) wordt voor leerlingen en ouders besproken in de voortgangsgesprekken. In groep 8 krijgen leerlingen in januari hun voorlopig advies. De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari. Halverwege maart komen op school de uitslagen binnen en worden de definitieve schooladviezen gemaakt en gedeeld. Voor 31 maart 2024 melden de leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
De inspectie heeft normtabellen opgesteld op basis waarvan de gemiddelde opbrengst van de scores van de leerlingen gewogen kunnen worden. Ze kijken daarbij naar een fundamenteel niveau (1F/2F) en een streefniveau, passend bij de populatie van onze school. OBS De Twa yn Ien heeft over de afgelopen 3 jaar gemiddeld 100 % 1F gescoord en 75,4% 2F/1S. Voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie geldt een signaleringswaarde van 45,5% 2F/1S en een gemiddelde van 58,6%. Dit betekent dat wij als school goede resultaat behalen.
Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We stimuleren alle leerlingen om hun talenten te ontdekken en bieden datgene aan wat uw kind nodig heeft. Vanaf het moment dat uw kind naar school gaat volgen wij hun ontwikkeling. We maken hiervoor onder andere gebruik van pedagogische plannen en observaties. Alle leerlingen worden besproken met de intern begeleider en indien nodig met de orthopedagoog. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de leerlingen de juiste ondersteuning krijgen.
In schooljaar 2023-2024 is de inspectie langs geweest omdat ze geïnteresseerd waren in ons aanbod m.b.t. inclusief onderwijs en de hoge eindresultaten. Het was een positief gesprek wat ons nog meer bevestiging heeft gegeven dat we goed onderwijs bieden, de kinderen écht zien en aansluiten bij de onderwijsbehoeftes.