School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst

Kerkveldsweg Oost 7 6101 NM Echt

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen De Horst vormt het ontwikkelingsperspectief (OPP) het leidend instrument voor handelings- en opbrengstgericht werken. Het OPP is een instrument voor de leerling, om hem/haar doelgericht te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Bij plaatsing van de leerling op De Horst, formuleert De Horst een Start OPP. In dit Start OPP wordt de leerling- schoolinformatie die beschikbaar is, op basis van compenserende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften verwerkt tot een ontwikkelingsprognose. Tevens wordt de leerling gekoppeld aan een leerroute per vakgebied en wordt een te verwachten uitstroombestemming vastgesteld. Afgeleid van de doelen van de leerroutes en de einddoelen voor een bepaalde uitstroombestemming, staan in het OPP halfjaarlijks de tussendoelen voor de leergebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Daarmee neemt De Horst de verantwoordelijkheid om met afgestemde begeleiding en onderwijs de mogelijkheden van de leerling zo optimaal mogelijk te benutten.  

De Horst heeft voor de 3 meest voorkomende uitstroombestemmingen, leerroutes vastgesteld :  

  • Leerroute KBL                                       | uitstroombestemming VMBO KBL - GL/TL
  • Leerroute BBL (standaard)                     | uitstroombestemming VMBO BBL
  • Leerroute PRO                                       | uitstroombestemming Praktijkonderwijs  

Leerroute BBL (VMBO basisberoepsgerichte leerweg) is voor De Horst het meest voorkomende uitstroomperspectief. Op het moment dat een leerling geplaatst wordt en er is nog onvoldoende toetsinformatie beschikbaar om de leerroute zuiver te kunnen bepalen, wordt de leerling standaard in leerroute BBL geplaatst. Wanneer er voor een bepaald vakgebied, minimaal vier meetmomenten beschikbaar zijn, kan nauwkeuriger bepaald worden aan welke leerroute een leerling voor het betreffende vakgebied gekoppeld kan worden.   De Horst volgt daarna periodiek of de leerling zich conform het opgestelde OPP en de ingedeelde leerroutes richting de geplande uitstroombestemming ontwikkelt en maakt n.a.v. deze ontwikkeling tussentijds beargumenteerde keuzes in het onderwijs- en leerstofaanbod.    

Bij een didactische leeftijd van 20 maanden, 40 maanden en indien noodzakelijk 60 maanden wordt het OPP bijgesteld. De voorstellen tot bijstelling worden genomen in het zorgteam. Het bijgestelde OPP wordt verwerkt in een ‘rapportage’. Het OPP, de voortgang en eventuele bijstelling van de leerroute per vakgebied, worden 2 keer per schooljaar (in februari en juni) met de ouders (en leerling) besproken.

Het OPP en bijstellingen OPP vormen samen de doorgaande lijn waarin de volgende onderdelen zijn opgenomen:  

  • Laatste gegevens gebaseerd op interne of externe onderzoeksresultaten;
  • Stand van zaken toetsgegevens;
  • Belemmerende en bevorderende factoren;
  • Het nieuw vastgestelde uitstroomperspectief;
  • Planning van de tussenopbrengsten;
  • Afstemming met externe hulpverleners;
  • Handelingsgerichte hulpverleningsvoorstellen;
  • Reacties ouders en indien mogelijk kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders worden reeds vanaf de start van plaatsing van de leerling op SBO De Horst op de hoogte gebracht van de te verwachten uitstroombestemming. Dit gebeurt middels het start-OPP (indien er voldoende gegevens beschikbaar zijn van de school van herkomst). Tevens wordt de leerling gekoppeld aan een leerroute per vakgebied, waarbij de 3 verschillende leerroutes ook gekoppeld zijn aan 3 meest voorkomende uitstroombestemmingen:   

  • Leerroute 1 KBL                                | uitstroombestemming VMBO KBL - GL/TL
  • Leerroute 2 BBL (standaard)              | uitstroombestemming VMBO BBL
  • Leerroute 3 PRO                                | uitstroombestemming Praktijkonderwijs

Middels het leerlingvolgsysteem (vanaf schooljaar CITO Leerling in Beeld) wordt twee keer per jaar de ontwikkeling in beeld gebracht. In de tweejaarlijkse oudergesprekken worden de ouders en de leerling geïnformeerd over de ontwikkelingen van de leerling op de verschillende vakgebieden.

Op moment dat een leerling een didactische leeftijd (dl) bereikt van 40 maanden dan wordt er een VO pre-advies / voorlopig advies geformuleerd. Dit advies wordt gebaseerd op de volgende gegevens:

  • observaties in de klas;
  • sociaal-emotionele vaardigheden;
  • praktijkgerichte vaardigheden;
  • werkhouding en motivatie;
  • resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit voorgaande groepen, op de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling; resultaten op methodegebonden toetsen;
  • resultaat van een eventueel capaciteiten- of intelligentieonderzoek;
  • zorgdossier van de leerling;
  • gesprekken met ouder(s) van de leerling.

Ouders en leerling worden dan in het de kind-oudergesprek geïnformeerd over het voorlopig advies door de leerkracht. Tot aan het eind van de schoolloopbaan wordt de ontwikkeling van de leerling gevolgd. Over eventuele aanpassingen in het voorlopig advies worden ouders en leerlingen geïnformeerd.

In het jaar dat de leerling schoolverlater is, wordt het voorlopige advies vóór 31 januari 2024 gegeven aan de ouders (en tevens opgenomen in het leerlingadministratiesysteem). Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle schoolverlaters een doorstroomtoets (in plaats van een eindtoets). In schooljaar 2023-2024 vindt dit plaats in in week 5 en week 6. Op De Horst wordt dit gedaan middels Route 8.

Op basis van de gegevens uit de doorstroomtoets zal een definitief advies geformuleerd worden. Een voorlopig advies kan naar boven bijgesteld worden, op basis van de gegevens van de doorstroomtoets. Uitzonderingen daarop worden in overleg tussen school en ouders afgestemd.  Wanneer een advies niet naar boven wordt bijgesteld is het aan de school om zich daarover te verantwoorden.

Naast het schooladvies mogen we een plaatsingsadvies geven waaruit blijkt welke brugklas het meest geschikt zou zijn voor de leerling, gegeven het schooladvies. Het schooladvies is leidend voor de toelaatbaarheid tot het VO, aan het plaatsingsadvies kunnen geen rechten worden ontleend. Het moet voor iedereen duidelijk zijn welk advies het schooladvies is en welk advies het plaatsingsadvies is. Het schooladvies dient bij alle partijen bekend te zijn en hetzelfde te zijn. Zo dienen de ouders, de school voor voortgezet onderwijs en de registratie in ROD PO allemaal over hetzelfde schooladvies te beschikken.

De Horst geeft een niveau-advies. Indien ouders en school inschatten dat een leerling vanwege zijn ondersteuningsbehoeften gebaat is bij het aanbod met meer intensieve ondersteuning binnen het VSO en, dan bepaalt het Samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs of deze leerling in aanmerking komt voor een plek in het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Leerlingen die in aanmerking komen ontvangen een toelaatbaarheidsverklaring (tlv).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Horst zetten we in op een sterk pedagogisch klimaat, het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren, die van invloed zijn op het welbevinden van de leerlingen. Dit welbevinden heeft weer invloed op hun ontwikkeling en het leervermogen. Ons streven als De Horst is om het goed te doen voor alle leerlingen. Dit resulteert in een team dat probeert te kijken naar welke hulpvragen er achter het gedrag van leerlingen zitten en hier met pedagogisch tact zoveel mogelijk op inspeelt. Een team dat verschillen als kansen ziet en dit ook overbrengt aan de leerlingen. Om het pedagogisch klimaat zo krachtig mogelijk neer te zetten gebruiken we sinds een aantal jaren verschillende invalshoeken, waarbij een positieve benadering, kijkende vanuit de ogen van het kind, continu centraal staat. Hiervoor maken we gebruik van SWPBS, pedagogisch (con)tact, het gedachtengoed van de traumasensitieve school, aanpak vanuit de Gelukskoffer. 

Het team van SBO de Horst is gericht op het verbeteren van de dagelijkse praktijk op:

Schoolniveau

  • strategieën worden uitgevoerd met als doel het consequent gebruik van schoolregels te verbeteren
  • jaarlijks wordt ingeschat wat de huidige stand van zaken en behoeften van de school is op het gebied van discipline en (sociale) veiligheid Deze inschatting biedt het kader om (nieuwe) doelen te formuleren
  • een plan is aanwezig voor het opstellen en overbrengen van regels en verwachtingen van de school t.a.v. het gedrag van de leerlingen
  • een plan is aanwezig om gewenst gedrag op SBO de Horst te onderwijzen
  • een plan is aanwezig om actief toezicht te houden op de leerlingen in algemene ruimtes zoals de gangen, toiletten en het plein
  • er wordt datagestuurd gewerkt, het team krijgt regelmatig feedback vanuit de data
  • het verbeteren van de schooldiscipline is een doorlopend proces, waar het team van SBO de Horst zich steeds in blijft en zal blijven ontwikkelen
  • schoolregels worden consequent toegepast
  • iedereen geeft zelf het goed voorbeeld 

Groepsniveau

  • het laten toenemen van gewenst gedrag van leerlingen in de groep, door het aanpassen van leerkrachtattitude (bv. je eigen reactiepatroon)
  • het doelmatig en consequent vasthouden van de aandacht van de leerlingen, waarbij duidelijke signalen gebruikt worden
  • gebruik maken van een doelmatig systeem van bekrachtiging om gewenst gedrag vast te houden; (sociale versterkers, materiële versterkers waaronder Joy/Joyce tokens etc.)
  • bevorderen van veiligheid, respect en verantwoordelijk gedrag tussen leerlingen onderling door dit te onderwijzen en door positieve en corrigerende feedback te geven
  • gericht onderwijzen en ondersteunen van de sociale vaardigheden van de leerlingen in de groep   

De wijze waarop individuele leerlingen geholpen worden

  • oorzaken van ongewenst gedrag door leerlingen worden door het (zorg)team van SBO de Horst objectief ingeschat waarbij plannen worden ontwikkeld om individuele leerlingen te steunen
  • er wordt doelmatig gereageerd op pesten, ongehoorzaamheid en escalatie van ongewenst gedrag. Hierbij staat het aanpassen van het eigen gedrag centraal om dergelijke problemen voor te zijn
  • leerlingen worden onderwezen over hoe ze hun gedrag en hun leerprestaties kunnen verbeteren. Zelfmanagement en intrinsieke motivatie worden met eenvoudige procedures aangeleerd. Leerlingen leren ook om elkaar te helpen.  

Doelmatig samenwerken met ouders

  • ontwikkelen van een positieve band met de gezinnen van alle leerlingen, hierbij is het van belang dat ouders regelmatig op de hoogte worden gesteld van procedures die het team van SBO de Horst op school- en klassenniveau hanteert
  • er wordt samengewerkt met ouders om te komen tot positief gedrag van de leerling op school, maar ook thuis

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigen
  • Verbonden
  • Duurzaam

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven