School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst

Kerkveldsweg Oost 7 6101 NM Echt

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dit wordt intern opgevangen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ondersteuning aan alle leerlingen wordt door de leerkrachten / teamleden van de Horst op de volgende manieren geboden:

  • steken in op relatie, autonomie en competentie
  • bieden voorspelbaarheid door het dagprogramma te visualiseren; overzicht in materialen; creëren van een overzichtelijke inrichting van de klas (klassenorganisatie) waarbij duidelijke looproutes zijn
  • bieden voorspelbaarheid door te doen wat ze zeggen en te zeggen wat ze doen
  • hebben aandacht voor veiligheid, respect en verantwoordelijk gedrag
  • zorgen ervoor dat alle kinderen gezien en gehoord worden
  • geven iedereen, elke dag een nieuwe kans
  • hebben aandacht voor goed gedrag, geven aan dat dit gezien /gehoord wordt en bevestigen dit positief door het geven van een compliment (dat kan verbaal, non-verbaal en/of met materiële versterkers)
  • benaderen iedereen positief, geven ontwikkelingsgerichte feedback en spreken positieve gedragsverwachtingen uit
  • hebben aandacht voor het inoefenen van routines hebben aandacht voor het ‘modelen’ van sociale vaardigheden
  • stellen kaders en grenzen spreken de leerling aan op zijn/haar (ongewenst) gedrag, nooit op de persoon zelf
  • hebben empathisch vermogen, reageren pedagogisch tactvol naar de leerlingen
  • hanteren gezamenlijke (schoolbrede) afspraken en regels, die door iedereen nageleefd worden
  • hebben hun lessen goed voorbereid waardoor ze ook tijd hebben om beschikbaar te zijn
  • zetten kennis en vaardigheden rondom De Gouden Weken en De Zilveren Weken (groepsvorming, klassenklimaat) in
  • vormen gezamenlijke positief geformuleerde groepsregels en hanteren deze actief
  • zorgen er actief voor dat alle kinderen worden binnengesloten
  • zorgen voor efficiënte leertijd
  • zetten tussendoor energizers en beweegmomenten in
  • leren kinderen om samen te spelen en te werken             

Aan leerlingen die meer ondersteuning of meer uitdaging nodig hebben bieden we extra ondersteuning door het verzorgen van hoogwaardige expliciete verlengde of herhaalde instructie, pré-teaching en begeleide inoefening op zowel gedrags- als leertaken. Deze extra ondersteuning realiseren wij door de inzet van een extra onderwijsaanbod (zowel op gedrags- als leertaken) door o.a. de inzet van onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, jonge kind specialist, de leesspecialist, de rekenspecialist, de logopediste, intern begeleider en gedragsspecialisten. Daar waar we signaleren dat de ontwikkeling van een leerling, ondanks de extra ondersteuning, in het gedrang komt, schakelen we door naar externe expertise binnen onze zorg- en kernpartners en het samenwerkingsverband.                 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook voor leerjaar 1 en 2 geven leerkrachten / teamleden op eenzelfde manier invulling van onderwijstijd zoals hierboven beschreven staat bij de andere leerjaren. In leerjaar 1 richt men zich name op de algehele ontwikkeling op peuter- en kleuterniveau om te komen tot leervoorwaardelijke vaardigheden. afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en hun functioneringsniveau richt men zich in leerjaar 2 op het (voorwaardelijke) lees- en rekenproces. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voldoende onderwijstijd is belangrijk voor het leerproces van leerlingen. Niet alleen de tijd in de klas maar ook de tijd daarbuiten. Want de school kent naast onderwijskundige doelen ook doelen die gericht zijn op sociaal/emotionele ontwikkeling van leerlingen alsmede gedragsregulatie. Om voldoende onderwijstijd te waarborgen heeft De Horst o.a. de volgende maatregelen genomen:

Teamleden maken efficiënt gebruik van de geplande onderwijstijd. Dit wordt o.a. bereikt door:

  • Tijdig starten met lessen en de hele beschikbare lestijd te gebruiken voor het onderwijs;
  • Leerkrachten kennen een passend klassenmanagement;
  • Lessen hebben een vaste structuur;
  • De ochtend is bestemd voor de kernvakken;
  • Bijkomende activiteiten worden zo veel mogelijk buiten de ochtend gepland;
  • Ook buiten het klaslokaal aandacht voor gedrag, schoolregels volgens SW-PBS;

De Horst stemt de hoeveelheid tijd af op de onderwijsbehoeften van haar leerlingen.

  • Elke leerling heeft een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP);
  • Er is in het rooster ruimte voor individuele leertijd en/of leertijd in subgroepjes.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben als school de ambitie om ons onderwijs opbrengst- en doelgericht, passend én behapbaar te maken binnen de vele ontwikkelingen die er zijn. Dit betekent dat we ons professionaliseren in het cyclisch en opbrengstgericht werken binnen passend onderwijs, waarbij we ons sterk inzetten om ons professionele handelen te versterken. Onze ambities en ontwikkeldoelen zijn:
  • zorgvuldige afweging bij plaatsen van nieuwe leerlingen: zijn de onderwijs- ondersteuningsbehoeften van de leerling passend bij het aanbod van De Horst, is er voldoende ondersteuning en specifieke aandacht wanneer nodig en is er een groep waarbinnen een verantwoorde plaatsing mogelijk is?
  • verdiepingsslag t.a.v. kennis en vaardigheden m.b.t. de ondersteuningsmogelijkheden aan NT2 leerlingen
  • verdiepen van het onderwijsaanbod voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZML)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

SBO de Horst in Echt heeft een heldere visie over de inzet van een jeugdhulpverlener binnen de school. In de onderbouw, specifiek in de groep Goudvink zullen PSW-medewerkers aanwezig zijn voor de ondersteuning in de klas. Hiermee wordt de basis gelegd voor het verdere schoolverloop. Het is van belang om in deze periode te onderzoeken wat de kansen en beperkingen van de kinderen zijn binnen deze onderwijssetting. In zeer uitzonderlijke gevallen wordt er in de midden- of bovenbouw nog tijdelijke individuele begeleiding ingezet. De basisgedachte van de school is om dit niet te doen omdat ze de visie uitdragen dat zij dit zelf kunnen oplossen of dat geconcludeerd moet worden dat deze onderwijsvorm niet passend is voor het betreffende kind.

Vanaf 1 januari 2020 wordt er gekozen voor een algemene vorm binnen SBO De Horst: In de groep Goudvink is standaard ondersteuning aanwezig in de klas vanuit de jeugdhulpverlening. Onderwijs en jeugdhulp onderzoeken samen wat de kinderen nodig hebben, didactisch en sociaal-emotioneel om hun verdere schoolverloop meer helder te krijgen. Hierbij kan het zo zijn dat er ook weer ‘afgeschaald’ wordt naar het regulier basisonderwijs. Maar er kan ook geconcludeerd worden dat deze vorm van onderwijs niet meer passend is en dat het SO een betere plek is.

Door in de onderbouw van het SBO de jeugdhulpverlening en het onderwijs te combineren, kan dit uiteindelijk zorgen voor kostenbesparing (op lange termijn). Kinderen komen eerder in beeld bij jeugdhulpverleners waardoor problemen eerder aangepakt kunnen worden. Tevens zorgt dit voor structuur en regelmaat in de klas. Vooraf worden er roosters gemaakt en weet een ieder wie wanneer in de klas aanwezig is. De pilot heeft aangetoond dat dit rust geeft voor alle betrokkenen, m.n. de kinderen. Er wordt voorkomen dat er twee of drie verschillende jeugdhulpverleners per dag in de klas aanwezig zijn.

Deze vorm maakt het ook mogelijk om de jeugdhulpverlener, welke binnen de school aanwezig is, consultatief te benaderen als er hulpvragen ontstaan met betrekking tot een leerling uit één van de andere groepen. Afhankelijk van het aantal toegekende uren voor de structurele ondersteuning, kan de jeugdhulpverlener ook een aantal keren de betreffende leerling observeren. Indien dit niet mogelijk is in de planning (omdat er onvoldoende uren beschikbaar zijn), kan er tijdelijk individuele begeleiding worden ingezet en wordt het CJG betrokken. Bij SBO De Horst is dit alleen nog maar in zeer uitzonderlijke gevallen. De basisafspraak tussen PSW en gemeenten is dat PSW dit binnen hun huidige uren dient te realiseren.

Afspraken:

  • Er is maximaal 1 zorgaanbieder betrokken, tenzij ouders zwaarwegende argumenten hebben om voor een andere zorgaanbieder te kiezen. PSW is de zorgaanbieder voor De Horst.
  • Het betreft een groepsgerichte ondersteuning. Onderwijs en jeugdhulp bespreken samen welke gezamenlijke doelen er zijn. Tevens wordt gekeken of individuele doelen geclusterd kunnen worden.
  • De zorgmedewerkers registreren en volgen, naast de groepsleerkrachten, de ontwikkeling en verslagen van gevoerde gesprekken in de onderdelen Journaal en Logboek van het leerlingvolgsysteem van De Horst.
  • Er is geen individuele begeleiding vanuit de jeugdhulpverlening in de andere groepen. Indien nodig kan er wel aan de jeugdhulpverlener gevraagd worden om de betreffende leerling tijdelijk te observeren. Dit wordt in de afgesproken uren uitgevoerd.

Terug naar boven