Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op school nemen we methodegebonden toetsen en Cito toetsen af. In januari/februari worden Cito toetsen afgenomen in de groep 3 t/m 8.
Naar aanleiding van de resultaten van deze toetsen wordt er een diepte analyse gemaakt. Vanuit deze diepte analyse wordt duidelijk wat de leerkracht aan een groepje kinderen of een individueel kind moet aanbieden om de ontwikkeling zo optimaal mogelijk te kunnen laten verlopen. Deze zaken worden ook in digitale periodeplannen beschreven. Deze periode plannen worden tussentijds geëvalueerd. Vanuit deze evaluatie wordt het aanbod aan een groepje kinderen of een individueel kind bijgesteld.
De leerlingen van groep 8 nemen deel aan de verplichte doorstroomtoets. Op basis van de resultaten van de afgelopen periode, het voorlopig advies eind groep 7 en rekening houdend met de kindkenmerken brengen de groepsleerkrachten (in samenspraak met de intern begeleider) een advies uit over het vervolgonderwijs. Dit advies wordt opgenomen in een onderwijskundig rapport dat de ouders bij de schooladviesgesprekken meekrijgen. De ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze. Tevens machtigen zij die school tot het opvragen van toets- en leerresultaten en het schooladvies. Elke leerling die vroegtijdig onze school verlaat, krijgt een onderwijskundig rapport mee als informatie voor de nieuwe school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het pedagogisch klimaat op school krijgt veel aandacht op onze school. Sinds enkele jaren werken we met KiVA.
KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ook de leerlingenraad wordt optimaal betrokken bij het klimaat op school en de werkwijze van KiVa.Vorig schooljaar hebben de leerlingen verschillende enquêtes ingevuld m.b.t. welbevinden en plezier. Leerlingen scoren onze school met een gemiddelde van een 8,5.
Inspecteur van onderwijs heeft in mei 2019 een bezoek gebracht aan onze school. De inspecteur heeft beoordeeld dat de basiskwaliteit op orde is en dat school in het reguliere toezicht valt.
Eind juni 2023 heeft de inspectie een bestuurlijke visitatie gedaan. Als onderdeel van deze visitatie heeft de inspecteur van onderwijs ook basisschool Patricius bezocht. Daarbij ging het over een verificatie onderzoek nav de bestuurlijke visitatie op het gebied van rekenonderwijs. Een terugkoppeling hiervan zal na de zomer volgen.