Basisschool Patricius

Hubertusstraat 1 6102 AS Echt

  • Schoolfoto van Basisschool Patricius
  • Schoolfoto van Basisschool Patricius
  • Schoolfoto van Basisschool Patricius
  • Schoolfoto van Basisschool Patricius

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een aantal medewerkers met diverse functies.
Elk individu vormt een belangrijke schakel in onze organisatie.

In schooljaar 2024-2025 kennen wij bij aanvang van het schooljaar de volgende organisatie met bijbehorende werkdagen: 

Groep 1-2 A: Ingeborg Brouwers, Coen Coensen
Groep 1-2 B: Petra Roubroeks, Wenny Seerden
Groep 1-2 C: Marlou Killaars, Coen Coensen
Groep 3 : Nancy Stakenborg, Claire Hilbrink
Groep 4 A: Inge Hamers, Daan Henningheim
Groep 4 B: Rico Snijkers 
Groep 5: Katja Vrancken, Daan Henningheim
Groep 6: Hans Vossenberg
Groep 6-7: Tim Sparla, Simone Verstraeten
Groep 7: Thom Niens
Groep 8: Sabrina Mestrum, Annet Cremers

Leerkrachtondersteuners:
Amira Ganic
Dustin Caris

Vakleerkracht gym: Simone Verstraeten (op donderdag)

Conciërge: Bert Ramaekers

Administratief medewerkster: Rigette Munnecom

Het management team (MT) bestaat uit de directeur en de intern begeleiders.
Intern begeleiders: Kim Hoorens en Judith van Kessel
Directeur: Marjo van Ool

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging: Wanneer een leerkracht, bijvoorbeeld door ziekte, afwezig is, zal de directeur trachten voor een vervanger te zorgen. Hierbij wordt de directeur ondersteund door de vervangersmanager. Voor informatie met betrekking tot vervangingen verwijzen wij naar het vervangingsbeleid schoolbesturen Midden-Limburg op de website van Wijzers in Onderwijs: https://www.wijzersinonderwijs.nl Wanneer een afwezigheid een langere periode gaat duren, worden de ouders hierover geïnformeerd via ParentCom (BasisOnline Ouderportaal).

Verlof: In de CAO Onderwijs is geregeld onder welke voorwaarden iemand verlof krijgt. Denk hierbij aan jubilea, huwelijk, overlijden, bezoek specialist, zwangerschapsverlof, e.d.
Ouderschapsverlof: Het onderwijs kent de regeling ouderschapsverlof. Dat betekent dat een leerkracht vrijwillig gedurende een bepaalde tijd betaald en/of onbetaald verlof kan nemen. De regeling hiervoor is wettelijk vastgelegd.

Professionalisering: Vanwege het snel veranderende onderwijs is het noodzakelijk dat leerkrachten “bijblijven” in hun vak en dat ze zich bijscholen. Scholing kan plaatsvinden op zowel teamniveau of individueel niveau. Indien scholing plaatsvindt onder schooltijd worden ouders tijdig geïnformeerd.

Bijzonder budget: Onderwijspersoneel kan ervoor kiezen om vanaf 57 jaar de uren duurzame inzetbaarheid in te zetten voor verlof.

Parttime werk: Soms geven personeelsleden aan dat zij niet fulltime, maar parttime willen werken. Het schoolbestuur beslist hierover.
Wanneer een leerkracht parttime werkt, zijn er meerdere personen in de groep werkzaam. Wij streven ernaar om dit te beperken tot 2 personen, echter er kunnen omstandigheden zijn dat we dit niet altijd kunnen garanderen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleuters verlopen de activiteiten vaak integraal. Taal- en rekenactiviteiten worden voortgezet tijdens de spel-/werkles. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze onderwijstijden zijn gemiddelden. Mocht in een groep bijvoorbeeld het rekenonderwijs goed scoren en het taalonderwijs minder goed, wordt ervoor gekozen om in verhouding meer tijd te spenderen aan taal. Dit is groepsafhankelijk en soms zelfs leerling-afhankelijk.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school biedt onderwijs aan kinderen vanaf 4 jaar. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie website) staat beschreven hoe we ons onderwijs zo passend mogelijk maken. In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment hebben we als school stappen gezet om kinderen meer onderwijs op maat te kunnen bieden. Bij elke leerling afzonderlijk wordt gekeken naar de mogelijkheden, alsook de onmogelijkheden. Samen met ouders en externe deskundige wordt er in het belang van de leerling een plan van aanpak gemaakt. Voor kinderen die wat extra's nodig hebben en de gemiddelde basisleerlingen hebben we ons aanbod al goed afgestemd. Voor de meer- en/of hoogbegaafde leerlingen zijn we al goed op weg, maar hebben we nog stappen te zetten. We hebben voldoende aanbod van materialen.
Dit hangt ook samen met het strategisch beleidsplan 24-28 van onze stichting. De strategische opdracht van de stichting is 'samen naar inclusiever en kansengelijk onderwijs' met daarbij behorend een drietal strategische pilaren die elk ondersteunend zijn om dit doel te behalen. De drie pijlers zijn: samen leren, samen continu verbeteren en samen innoveren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in de buurt van de school, SKEM en Wee-play. We gebruiken daarbij Schatkist, kleuteruniversiteit  en thema-aanbod. School is niet specifiek een gecertificeerde VVE school. Leerlingen met een VVE indicatie worden wel toegelaten en zoveel mogelijk op maat bediend.

Terug naar boven