Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij kleuters verlopen de activiteiten vaak integraal. Taal- en rekenactiviteiten worden voortgezet tijdens de spel-/werkles.
Deze onderwijstijden zijn gemiddelden. Mocht in een groep bijvoorbeeld het rekenonderwijs goed scoren en het taalonderwijs minder goed, wordt ervoor gekozen om in verhouding meer tijd te spenderen aan taal. Dit is groepsafhankelijk en soms zelfs leerling-afhankelijk.
Onze school biedt onderwijs aan kinderen vanaf 4 jaar. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie website) staat beschreven hoe we ons onderwijs zo passend mogelijk maken. In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment hebben we als school stappen gezet om kinderen meer onderwijs op maat te kunnen bieden. Bij elke leerling afzonderlijk wordt gekeken naar de mogelijkheden, alsook de onmogelijkheden. Samen met ouders en externe deskundige wordt er in het belang van de leerling een plan van aanpak gemaakt. Voor kinderen die wat extra's nodig hebben en de gemiddelde basisleerlingen hebben we ons aanbod al goed afgestemd. Voor de meer- en/of hoogbegaafde leerlingen zijn we al goed op weg, maar hebben we nog stappen te zetten. We hebben voldoende aanbod van materialen.
Dit hangt ook samen met het strategisch beleidsplan 24-28 van onze stichting. De strategische opdracht van de stichting is 'samen naar inclusiever en kansengelijk onderwijs' met daarbij behorend een drietal strategische pilaren die elk ondersteunend zijn om dit doel te behalen. De drie pijlers zijn: samen leren, samen continu verbeteren en samen innoveren.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in de buurt van de school, SKEM en Wee-play. We gebruiken daarbij Schatkist, kleuteruniversiteit en thema-aanbod. School is niet specifiek een gecertificeerde VVE school. Leerlingen met een VVE indicatie worden wel toegelaten en zoveel mogelijk op maat bediend.