IKC De Droomgaard

Goudhaanstraat 38 6921 kc Duiven

  • Schoolfoto van IKC De Droomgaard
  • Schoolfoto van IKC De Droomgaard
  • Schoolfoto van IKC De Droomgaard
  • Schoolfoto van IKC De Droomgaard
  • Schoolfoto van IKC De Droomgaard

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij dit onderdeel vindt u enige cijfers die u ‘de resultaten van ons onderwijs’ zou kunnen noemen. De kwaliteit van de uitstroom wordt vaak gemeten in de scores van de eindtoets van groep 8. In de onderstaande tabel staan de gemiddelde scores van de Route 8 toets van de afgelopen jaren, afgezet tegen het landelijk gemiddelde van de vergelijkbare scholen.

Ook dit jaar (2024) scoort IKC De Droomgaard, net als voorgaande schooljaren, goed op de doorstroomtoets, bij sommigen beter bekend als de eindtoets of vroeger de cito-toets in groep 8 genoemd. Daar zijn we erg trots op. Elk jaar wordt er in groep 8 een doorstroomtoets afgenomen. Deze toets is onderdeel van het advies naar de middelbare school en is voor de onderwijsinspectie een belangrijk meetinstrument voor de onderwijskwaliteit op een school. Vanaf dit schooljaar wordt deze toets in februari afgenomen en heet deze de doorstroomtoets. 

De doorstroomtoets wordt gemeten middels zogenoemde referentieniveaus. Er wordt gekeken hoeveel procent van de kinderen het minimale niveau halen (1F) en hoeveel kinderen het gewenste niveau halen aan het eind van de basisschool (2F/1S). Het landelijk gemiddelde voor het minimale niveau is 95% van de kinderen. Onze school scoort dit jaar 100%. Het landelijk gemiddelde voor het gewenste niveau is 55%. Wij hebben ons doel op 58% gesteld, boven het landelijk gemiddelde. Dit doel hebben we ruimschoots behaald met een score van 72%. 

De laatste jaren scoort onze school op de doorstroomtoets telkens bovengemiddeld. Daar zijn we als school heel trots op. Het team spant zich dagelijks in voor een veilig klimaat op onze school en kwalitatief goed onderwijs. De resultaten worden elk jaar geanalyseerd en geëvalueerd met de leerkracht(en) van groep 8, de directeur en de intern begeleider en vervolgens met het team.

De gegevens zijn, net als veel andere gegevens, openbaar toegankelijk op de site Scholen op de kaart. U kunt hier onze gegevens en die van andere scholen bekijken. Het kan zijn dat de resultaten van dit schooljaar pas later op de website scholen op de kaart terecht komen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar, rond juni en februari, vindt er een teambespreking plaats waarin de leeropbrengsten van het afgelopen half jaar geëvalueerd en geanalyseerd worden. De trendanalyses worden getoond en er wordt besproken welke consequenties dat heeft voor ons onderwijs.  

Uitgangspunten van deze bespreking zijn:

- We verzamelen zoveel mogelijk data over de ontwikkeling van onze kinderen.

- We gaan van globaal naar gedetailleerd: we beginnen op schoolniveau en daarna zoomen we in.

- We hanteren referentieniveaus bij het volgen van de ontwikkeling van kinderen.

- We hanteren de inspectie ”grenzen” en formuleren streefdoelen voor onze school, schoolnormen genoemd.

- We zijn samen verantwoordelijk voor de resultaten van onze leerlingen.    

Het team signaleert de belangrijke zaken op school-, groeps- en  leerlingniveau. Hiervan wordt een analyse gemaakt en trekken we vervolgens conclusies en stellen we vast welke interventies/acties zijn nodig om ons onderwijs te verbeteren.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 8 maken onze leerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs. Om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen, wordt er vanaf eind groep 7 gekeken naar een passend schoolniveau.
Eind groep 7 krijgen de leerlingen een pre-advies. Dit advies is gebaseerd op eerdere toetsgegevens, de observaties van de leerkracht en de werkhouding van het kind. Het pre-advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht en de intern begeleider en met u en uw kind besproken.
In november van groep 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies. Dit kan hetzelfde zijn als het pre-advies, maar er kan ook een wijziging plaatsvinden. Ook dit advies wordt opgesteld door de groepsleerkracht en de intern begeleider en wordt gebaseerd op eerder genoemde aspecten. Tijdens de voorlopige adviesgesprekken wordt het advies met u en uw kind besproken.
Dan volgt de doorstroomtoets in februari, welke ook een advies geeft met betrekking tot het schoolniveau. In maart krijgen de leerlingen een definitief advies en volgt het definitieve adviesgesprek. Tijdens dit gesprek wordt de uitkomst van de doorstroomtoets met u en uw kind gedeeld en wordt in samenspraak met het kind en de ouder(s) het definitieve advies doorgegeven aan de middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

 

Visie op sociale en emotionele ontwikkeling

Een heel belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs is een goed pedagogisch klimaat. Hierin nemen onderling vertrouwen en sociale veiligheid een belangrijke plaats in. Op IKC De Droomgaard wordt hier veel aandacht aan besteed, want dit gaat niet vanzelf. Als hulpmiddel gebruiken we hierbij de Kanjertraining, waarin we ons als team hebben geschoold.

Wij vinden het belangrijk dat een kind positief over zichzelf en positief over de ander leert te denken. We zetten daarom in op een veilig klassenklimaat waarin sprake is van onderling vertrouwen. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op school en komen zij beter tot leren. Als IKC hanteren we een aantal gedragsregels die bijdragen aan een goede sfeer en een veilige omgeving.

De volgende vijf kanjerafspraken staan centraal tijdens de Kanjertraining in alle klassen.

  • We zijn te vertrouwen
  • We helpen elkaar
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij vinden dat wij in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteitvan ons onderwijs en zijn daarom altijd bezig om ons onderwijs te verbeteren. Bij een schoolbezoek oordeelt de inspectie of zij de kwaliteit voldoende vindt. Als dit het geval is, valt de school onder het basisarrangement. De inspectie bezoekt het schoolbestuur ongeveer één keer in de vier jaar. IKC De Droomgaard valt onder dit basistoezicht. Voor een toelichting kunt u hier het laatste inspectierapport lezen.

Terug naar boven