Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We gebruiken in groep 1 en 2 de methode Onderbouwd Online voor taal, rekenen en motoriek. De leerlijnen en leerdoelen in deze methode helpen ons om jonge kinderen te volgen in hun ontwikkeling en om ons onderwijs goed af te stemmen op hun specifieke onderwijsbehoeften.
Op IKC De Droomgaard werken we voor de kernvakken met moderne methodes: Veilig Leren Lezen, Staal, Pluspunt en Atlantis. Er is binnen de lessen en leeractiviteiten veel ruimte voor het ontdekken van talenten en leerstrategieën van kinderen, aandacht voor coöperatieve en activerende werkvormen, spelend en bewegend leren en voor onderzoekend leren.
Hieronder wordt beschreven welke gediplomeerde specialisten er in ons IKC werkzaam zijn. Naast deze verschillende specialisten, wordt er ook ondersteuning geboden door onderwijsassistenten. Door deze 'extra handen' in de groepen, is er ruimte voor verlengde instructie en begeleid inoefenen. Ook gebruiken we onderwijsprogramma's voor gepersonaliseerd leren. Hiervoor gebruiken we de digitale verwerkingssoftware van onze reken-, taal- en spellingsmethodes. We gebruiken BOUW! als interventie voor aanvankelijk lezen en Kurzweil voor leerlingen met een leesprobleem. Kinderen die naast het reguliere programma meer uitdaging nodig hebben, kunnen geplaatst worden in de flexgroep.
Naast alle interne ondersteuning is er een nauwe samenwerking met externe partners op het gebied van de zorg. Het gaat hier om logopedisten, bureau onderwijszorg (BOZ), de schoolarts, maatschappelijk werk en de ondersteuningsdiensten IJsselgroep en Marant.
De doorgaande lijn in aandacht en zorg wordt gegarandeerd door de nauwe samenwerking met peuteropvang en het voortgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben veel verschillende specialisten in ons IKC en kunnen hierdoor veel zorg en ondersteuning geven. Wij kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een NT2 achtergrond of kinderen met een fysieke beperking begeleiden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.