Basisschool de Kubus

Irenestraat 3 6651 XK Druten

  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus
  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus
  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Kubus maakt gebruik van methodegebonden toetsen bij de basisvakken. We monitoren op die manier of onze kinderen de doelen beheersen die zijn aangeboden. We kijken goed naar de resultaten en analyseren deze. We plannen als we dat nodig vinden interventies op individueel en/of groepsniveau.

Twee keer per jaar meten we de tussenresultaten met behulp van niet-methodegebonden toetsen van De Leerling in Beeld (CITO). We toetsen de volgende onderdelen:

  • technisch lezen
  • begrijpend lezen
  • spelling
  • rekenen

In februari en juni maken we met de tussenresultaten een schoolanalyse. Doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed? Die analyses zijn op school, leerjaar en groepsniveau. Zo verbeteren we ons onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviezen voor voortgezet onderwijs vereisen nauwkeurigheid en zorgvuldigheid. We gaan niet over één nacht ijs. Leerkrachten, IB en MT komen gezamenlijk tot een advies. We geven een schooladvies en zijn daar gezamenlijk verantwoordelijk voor. Natuurlijk komt het voor dat de verwachtingen van ouders en kinderen en school niet helemaal gelijk zijn. We gaan in gesprek om het advies toe te lichten. Tegelijkertijd blijven we in onze professionaliteit. We geven een advies niet lichtvaardig en er moeten zeer zwaarwegende gronden zijn om het advies aan te passen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen komen met hun eigen ervaringen en geschiedenis naar de Kubus. We zijn een ontmoetingsplaats waar ieder kind welkom is en niemand beter of minder is dan de ander. Ieder kind zien we in zijn of haar uniciteit, ieder kind heeft een eigen verhaal. Ieder kind heeft het recht om in die context gezien te worden.

Leerkrachten, pedagogisch medewerkers en ouders vormen samen met de kinderen in het kindcentrum een leef- en leergemeenschap, die een goede oefenplaats is om de kinderen voor te bereiden op de maatschappij. Ter ondersteuning van het bovenstaande hebben we Vreedzaam ingevoerd. Alle geledingen binnen het kindcentrum zijn met Vreedzaam aan de slag. We beschouwen de klas, de groep als een leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor onderlinge verschillen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij horen bij elkaar
  • Wij hebben oog voor elkaar
  • Wij respecteren verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven