Basisschool de Kubus

Irenestraat 3 6651 XK Druten

  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus
  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus
  • Schoolfoto van Basisschool de Kubus

Het team

Toelichting van de school

Schooljaar 2023 -2024 telt onze school 23 groepen:

1/2a: meester Raymond

1/2b: juf Frederieke en juf Helen

1/2c: juf Marjan en juf Esther

1/2d: juf Sanne en juf Cara

1/2e: juf Marjolein en juf Laura

1/2f: juf Kayleigh

3a: juf Tineke

3b: juf Liran en juf Helen

3c: juf Manon en juf Sanne

4a: juf Ilse en juf Marloes

4b: juf Renske en juf Renee

4c: juf Marion en juf Marloes

5a: juf Marjo en juf Renee

5b: meester Patrick

5c: juf Cindy

6a: juf Jet en juf Laura

6b: meester Bas

7a: juf Marieke en juf Suzanne

7b: meester Juul en juf Suzanne

7c: juf Kim en juf Suzanne

8a: Juf Lobke en juf Marjolijn

8b: meester Ronnie en juf Marjolijn

8c: juf Wilrieke en juf Marjolijn

Onderwijs ondersteunend personeel:
Onderwijsassistenten: meester Martijn, juf Marieke, juf Monique en meester Rutger
Vakdocent gym: meester Bram
Vakdocent beeldende vorming: juf Kiki
Administratie: juf Daniëlle
Beheer: meester Nick

Intern begeleiders:
Leerjaar 1-2: juf Wendy
Leerjaar 3- 4-5: juf Ineke 
Leerjaar 6-7-8: juf Daisy 

Tot slot werken we met een aantal vrijwilligers die eveneens onmisbaar zijn in onze school:

Ria Brands, Mario Croonen en Jan Willem van Melsen zijn daarvan de meest bekenden

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zieke leerkrachten betekent vaak ellende. Inval is steeds moeilijker te krijgen. Dat is overigens wel de eerste stap. Lukt dat niet dan kijken we of er ambulante leerkrachten zijn. In het uiterste geval zetten we onderwijsassistenten en/of vakleerkrachten in. Aan verdelen doen we niet: dan gaat het onderwijs in teveel groepen achteruit. Het is vaak kunst en vliegwerk om alles draaiende te houden. We ontkomen er niet aan om zo nu en dan een groep een dag naar huis te sturen. Dat doen we liever niet, maar nood breekt wet.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Kubus heeft de groepen 1 en 2 gecombineerd. We stappen daarna over op leerstof jaarklassen. Binnen de groepen differentiëren we wel: kinderen die meer instructie nodig hebben krijgen dat. Kinderen die meer aankunnen, krijgen die mogelijkheid ook. De Kubus is een grote school dat geeft ons veel kansen om dat te realiseren. Die mogelijkheden zijn niet eindeloos. We kijken uit noodzaak soms naar andere oplossingen buiten school, zoals een plusklas. Deze is niet in onze eigen school, maar op een andere school van de stichting.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken in de groepen 1 en 2 met thema’s: ontwikkelingsgericht en stimuleren daarbij de persoonlijke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van het jonge kind. Spelend leren is belangrijk in deze leerjaren. Dat doen we doelgericht in hoeken en met spel. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Je ziet dat er dit jaar veel onderwijstijd is in de groepen 4 tot en met 8. Dit heeft te maken met de overgang van het oude rooster met de vrije woensdagmiddag, waarbij de lagere groepen minder onderwijstijd hadden. Nu hebben we het 5 gelijke dagen model met in alle groepen hetzelfde aantal uren. Echter: dit is op termijn. Kinderen moeten in hun basisschoolleeftijd een totaal van minimaal 7520 onderwijstijd hebben (die 940 uur per leerjaar). Om het tekort in de eerste leerjaren van voorheen te compenseren moeten we dit schooljaar en volgende schooljaren nog uren extra lesgeven. Dit doet een beroep op de flexibiliteit van ouders, kinderen en leerkrachten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Onze school is aangesloten bij het Ondersteuningsplatforms Tussen de Rivieren. Deze sub-regio maakt deel uit van Stromenland; dit is het grote samenwerkingsverband Passend Onderwijs te Nijmegen (www.stromenland.nl)

Procedure toelating leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte bij ons op school

Wij zetten ons in om alle kinderen een goede ontwikkeling te laten doormaken. Ouders van kinderen met speciale onderwijsbehoeften kunnen hun kind ook bij ons op school aanmelden. Bij de aanmelding van een leerling zullen we zo goed mogelijk bekijken of wij de juiste expertise in huis hebben om je zoon/dochter te kunnen begeleiden. Bij de besluitvorming roepen we de hulp in van Ondersteuningsplatforms Tussen de Rivieren. Op deze manier zoeken wij samen met jullie naar passende ondersteuning of een passende plek.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Goed lesgeven kan alleen door goede leerkrachten. De scholing van leerkrachten vanuit een gezamenlijk gedragen visie is cruciaal en zal veel aandacht hebben. De leerkracht als professional geeft vanuit die houding les en neemt de leiding over het leerproces van het kind en de groep. Onze nieuwe visie roept om een herijking van ons curriculum. Dat staat de komende jaren in de schijnwerpers.

De spotlights staan voor het komend schooljaar vooral op lezen (mede dankzij een substantiële subsidie van de gemeente Druten en de Bibliotheek) en het pedagogisch klimaat (gedrag). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven