Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Kubus heeft de groepen 1 en 2 gecombineerd. We stappen daarna over op leerstof jaarklassen. Binnen de groepen differentiëren we wel: kinderen die meer instructie nodig hebben krijgen dat. Kinderen die meer aankunnen, krijgen die mogelijkheid ook. De Kubus is een grote school dat geeft ons veel kansen om dat te realiseren. Die mogelijkheden zijn niet eindeloos. We kijken uit noodzaak soms naar andere oplossingen buiten school, zoals een plusklas. Deze is niet in onze eigen school, maar op een andere school van de stichting.
We werken in de groepen 1 en 2 met thema’s: ontwikkelingsgericht en stimuleren daarbij de persoonlijke, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van het jonge kind. Spelend leren is belangrijk in deze leerjaren. Dat doen we doelgericht in hoeken en met spel.
Je ziet dat er dit jaar veel onderwijstijd is in de groepen 4 tot en met 8. Dit heeft te maken met de overgang van het oude rooster met de vrije woensdagmiddag, waarbij de lagere groepen minder onderwijstijd hadden. Nu hebben we het 5 gelijke dagen model met in alle groepen hetzelfde aantal uren. Echter: dit is op termijn. Kinderen moeten in hun basisschoolleeftijd een totaal van minimaal 7520 onderwijstijd hebben (die 940 uur per leerjaar). Om het tekort in de eerste leerjaren van voorheen te compenseren moeten we dit schooljaar en volgende schooljaren nog uren extra lesgeven. Dit doet een beroep op de flexibiliteit van ouders, kinderen en leerkrachten.
Passend onderwijsOnze school is aangesloten bij het Ondersteuningsplatforms Tussen de Rivieren. Deze sub-regio maakt deel uit van Stromenland; dit is het grote samenwerkingsverband Passend Onderwijs te Nijmegen (www.stromenland.nl)
Procedure toelating leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte bij ons op school
Wij zetten ons in om alle kinderen een goede ontwikkeling te laten doormaken. Ouders van kinderen met speciale onderwijsbehoeften kunnen hun kind ook bij ons op school aanmelden. Bij de aanmelding van een leerling zullen we zo goed mogelijk bekijken of wij de juiste expertise in huis hebben om je zoon/dochter te kunnen begeleiden. Bij de besluitvorming roepen we de hulp in van Ondersteuningsplatforms Tussen de Rivieren. Op deze manier zoeken wij samen met jullie naar passende ondersteuning of een passende plek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Goed lesgeven kan alleen door goede leerkrachten. De scholing van leerkrachten vanuit een gezamenlijk gedragen visie is cruciaal en zal veel aandacht hebben. De leerkracht als professional geeft vanuit die houding les en neemt de leiding over het leerproces van het kind en de groep. Onze nieuwe visie roept om een herijking van ons curriculum. Dat staat de komende jaren in de schijnwerpers.
De spotlights staan voor het komend schooljaar vooral op lezen (mede dankzij een substantiële subsidie van de gemeente Druten en de Bibliotheek) en het pedagogisch klimaat (gedrag).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.