Openbare basisschool Aquamarijn

De Ketting 16 8251 LD Dronten

Schoolfoto van Openbare basisschool Aquamarijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de resultaten worden de resultaten van Aquamarijn en De Vlieger (school voor nieuwkomers) gezamenlijk opgenomen. Voor een deel van de kinderen geldt, dat zij geen eindtoets maken, omdat zij korter dan vier jaar in Nederland zijn. In het schooljaar 2019-2020 is er als gevolg van corona geen eindtoets afgenomen in het basisonderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school gebruiken we een uitgebreid leerlingvolgsysteem. Uw kind wordt regelmatig gevolgd op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Ons leerlingvolgsysteem bestaat uit methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Aan de hand van de resultaten kunnen we zien of uw kind voldoende vooruitgang heeft geboekt t.o.v. de vorige toets. Voor groep 8 maken we gebruik van één van de door het ministerie goedgekeurde eindtoetsen voor het basisonderwijs. We gebruiken hiervoor de IEPtoets. Wat doen we met de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen? Op school is de intern begeleider de persoon die verantwoordelijk is voor coördinatie van de leerlingenzorg. Zij bespreekt met de leerkracht de resultaten op de toetsen. Samen met de leerkracht bepaalt zij of er aanpassing van het programma voor het kind noodzakelijk is. Hierbij zijn veel variaties mogelijk. Het spreekt vanzelf dat wanneer er een aanpassing van het programma nodig is, dat dat met de ouders wordt besproken. Ook kan het zijn, dat we hulp zoeken buiten onze school. Daarvoor zijn dan ook weer verschillende mogelijkheden. We werken samen met het samenwerkingsverband Lelystad- Dronten. Onder het  kopje “Passend Onderwijs” leest u hier meer over. 

Rapportage

Twee keer per jaar (in januari/februari en juni/juli) krijgt het kind een rapport. De ouders worden vervolgens uitgenodigd op school om met de leerkracht te spreken over de ontwikkeling van het kind. In november en april vinden er voortgangsgesprekken/spreekuurgesprekken met de ouders plaats. Vanaf de tweede helft in groep 4 komt het kind mee naar die gesprekken. Zodoende zijn er vier geplande gesprekken per schooljaar over de ontwikkeling van het kind. Wanneer ouders van mening zijn dat in de tussenliggende tijd een gesprek wenselijk is, is een afspraak te maken met de leerkracht. Ook kan de leerkracht van mening zijn, dat een gesprek wenselijk is en zij zal dan de ouders uitnodigen. 

Passend onderwijs

De Aquamarijn is met ‘leerlingenbegeleiding op maat’ al goed op weg. Door de samenstelling van onze schoolbevolking is het mogelijk om naast de verkleining van de klassen veel aan zorgverbreding en ondersteuning te doen. We leveren een grote inspanning ten aanzien van de leerlingenbegeleiding. De basis van onze leerlingenzorg wordt gevormd door de deskundigheid en werkwijze van de leerkracht in de klas. Kwalitatief goed onderwijs in de klas is het begin. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg, zeker diegenen die moeite hebben met leren of die juist erg goed zijn. Elk kind heeft zijn eigen onderwijsbehoeften en in de school willen we zoveel mogelijk tegemoet komen aan deze behoeften van de kinderen. Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om de leerlingen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, kunnen we de hulp van het samenwerkingsverband (SWV) inroepen. Binnen het SWV Dronten/Lelystad streven we ernaar zo vroeg mogelijk te signaleren en is er gekozen voor een nauwe samenwerking met de IJsselgroep (schoolbegeleidingsdienst), GGD en schoolmaatschappelijk werk (SMW). Zo is er het basisteamoverleg. Het basisteam bestaat uit de intern begeleider, de schoolmaatschappelijk werker en de medewerker sterk in de Klas. De gedragsdeskundige (van de IJsselgroep) en de GGD medewerker kunnen aansluiten bij dit overleg. Zes keer per jaar vinden op school deze gesprekken plaats. Tijdens dit basisteamoverleg worden afspraken gemaakt over het vervolgtraject. We zien op school de ouders als educatief partners. Mocht uw kind besproken worden in het basisteamoverleg, dan wordt u daar uiteraard ook bij betrokken. Op school is ook Sterk in de Klas actief. Sterk in de Klas helpt kinderen bij het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden. 

Onderwijs aan anderstalige kinderen

Op onze school zitten anderstalige kinderen. Hiervoor krijgen we faciliteiten, waardoor we op de Aquamarijn kleinere groepen hebben. Alle kinderen profiteren zodoende mee. Er is veel aandacht voor taal, lezen en de woordenschat. 

Met het team bespreken we de groepsresultaten en de schoolresultaten na de gemaakte methode-nafhankelijke toetsen. Op basis van de uitkomsten bepalen we of het onderwijs moet worden aangepast.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt bepaald aan de hand van de werkhouding, motivatie en resultaten op de verschillende  toetsen (methodegebonden en methode-onafhankelike toetsen). 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven