De stichting Antebasisscholen staat voor openbaar- en samenwerkingsonderwijs. Dat betekent dat in principe iedere leerling die basisonderwijs kan volgen welkom is. De gemeente Dronten is eindverantwoordelijk voor het aanbieden van voldoende openbaar onderwijs en voor het realiseren van voldoende huisvesting. Met een aanmelding van een kind, geven ouders aan gebruik te willen maken van het onderwijsaanbod van de school, en conformeren ze zich daarmee ook aan het programma zoals dat in het schoolplan en de schoolgids is opgenomen. De algemene toegankelijkheid van het openbaar onderwijs betekent niet dat een openbare school aangemelde kinderen nooit mag weigeren. In artikel 40 van de WPO is opgenomen dat de beslissing over toelating en verwijdering berust bij het bevoegd gezag. De stichting Antebasisscholen heeft de directeur van de school gemandateerd te besluiten over de toelating. Met het in werking treden van de Wet op Passend Onderwijs heeft de eerste school van aanmelding zorgplicht als blijkt dat de leerling extra ondersteuning nodig heeft. Deze school is verantwoordelijk voor het realiseren van passend onderwijs, al dan niet op een reguliere school. Er zijn ook situaties waarin het onmogelijk is voor de school om alle aangemelde en in principe toelaatbare leerlingen ook te plaatsen. Zo’n situatie doet zich voor als de school over onvoldoende ruimte beschikt. Dit kan zich ook voordoen als in verband met een evenwichtige opbouw van jaargroepen in de school er lokaalruimte beschikbaar moet blijven voor volgende schooljaren. In dat geval komen leerlingen die toelaatbaar zijn, maar niet geplaatst kunnen worden, op een wachtlijst. De bovengenoemde situaties geven aanleiding om toelatings- en plaatsingsbeleid te formuleren. In deze notitie is aangegeven wat het toelatings- en plaatsingsbeleid inhoudt, wanneer het toegepast wordt en welke procedures gehanteerd worden.
Begrippenkader
Vooraanmelding:
een bij de school ingediende aanvraag ter verkrijging van een beslissing omtrent de voorlopige toelating van een kind dat nog geen 3 jaar is als leerling van de school. De vooraanmelding wordt gedaan door het invullen van een vooraanmeldingsformulier.
Lijst van vooraanmeldingen:
een lijst van kinderen waarvan een vooraanmelding is ontvangen. In deze lijst kan een onderscheid worden gemaakt tussen kinderen waarvoor naar verwachting plaatsruimte is op de school, en kinderen waarvoor naar verwachting wegens plaatsgebrek geen plaatsruimte is. Als een leerling op deze lijst staat, heeft de school nog geen zorgplicht.
Aanmelding:
een bij de school ingediende aanvraag ter verkrijging van een beslissing omtrent de toelating van het kind als leerling van de school nadat het kind 3 jaar is geworden, op grond van artikel 40 lid 2 van de Wet op het Primair Onderwijs. Deze aanvraag kan worden gedaan door het invullen van een aanmeldingsformulier. Als een leerling formeel is aangemeld, heeft de school zorgplicht als blijkt dat de leerling extra ondersteuning behoeft.
Toelatingsbeslissing:
de door de directeur van de school te nemen beslissing op grond waarvan het kind het recht verkrijgt om als leerling van de school te worden ingeschreven op de leerlingenlijst van de school.
Tijdelijke plaatsing:
een inschrijving van het kind in de leerlingenlijst van de school en tijdelijke plaatsing , waartoe wordt overgegaan in afwachting van een definitieve beslissing inzake toelating, op grond van artikel 40 lid 7 van de Wet op het Primair Onderwijs.
Wachtlijst:
een lijst van namen van kinderen ten aanzien van wie wegens plaatsgebrek een negatieve beslissing op een aanvraag inzake de toelating tot de school is genomen, echter met de toezegging dat bij het beschikbaar komen van plaatsruimte op de school opnieuw over de toelating zal worden beslist.
Inschrijving:
het opnemen van de naam van de aangemelde leerling in de leerlingenlijst van de school zodra aan de toelatingsvoorwaarden is voldaan.
Plaatsing:
de handeling waarbij de leerling feitelijk in de gelegenheid wordt gesteld in de groep het onderwijs te volgen.
School:
elke als “school” aangemerkte administratieve eenheid (brinnummer), daaronder begrepen eventuele afzonderlijke huisvestingslocaties.
Het toelatings- en plaatsingsbeleid van Antebasisscholen
Het toelatings- en plaatsingsbeleid geldt voor de scholen van de stichting Antebasisscholen. Het wordt door de scholen als bijlage in de schoolgids opgenomen zodat ouders van dit beleid op de hoogte zijn. Voor school-specifieke situaties kan de school aanvullend beleid formuleren dat niet strijdig mag zijn met het beleid van de stichting.
Procedure toelatingsbeleid
Aanmelding gebeurt door middel van het volledig invullen en ondertekenen van het aanmeldingsformulier dat de school hanteert. Bij de aanmelding wordt door de ouder aangegeven of dit de eerste school van aanmelding is. Bij de aanmelding overleggen ouders gegevens betreffende stoornissen of handicaps van het kind of beperkingen in de onderwijsparticipatie indien hier sprake van is.
Aanmelding van een kind dat op een andere school onderwijs volgt
Ouders die hun kind willen aanmelden dat op een andere school onderwijs volgt, kunnen dit doen nadat ze een gesprek hebben gehad met de directeur van de vorige school, waarin ze kenbaar hebben gemaakt dat ze voornemens zijn hun kind op een nieuwe school aan te melden en na overleg tussen de schooldirecties van beide scholen. De toeleverende school schrijft een onderwijskundig rapport ter overdracht van de gegevens van de leerling. De toetsing van dit onderwijskundig rapport en het schoolondersteuningsprofiel van de ontvangende school is medebepalend voor het besluit over de toelating van de leerling. Het proefdraaien van de leerling in de beoogde klas gedurende een dag kan onderdeel uitmaken van het onderzoek naar toelaatbaarheid.
Onderzoek naar toelating
De directeur gaat, na aanmelding van een leerling, na of de leerling toegelaten kan worden. Indien er sprake is van aanmelding van een kind waarvan vermoed wordt dat het extra ondersteuning behoeft, wordt een nader onderzoek uitgevoerd conform een procedure. In de bijlage is een beschrijving van deze procedure opgenomen. Op grond van de bevindingen van het onderzoek besluit de directeur of de leerling de ondersteuning kan ontvangen op de school van aanmelding. Is dit niet het geval, dan heeft de school waar de leerling als eerste is aangemeld, zorgplicht. Dit betekent dat deze school een inspanningsverplichting moet leveren ten aanzien van een passende plaats. Indien op een school geen plaatsruimte beschikbaar is, blijft een onderzoek naar de extra ondersteuning achterwege. Ook de inspanningsverplichting ten aanzien van een passende plaats is dan niet aan de orde.
Het bericht van toelating of afwijzing.
Toelating
Indien het kind wordt toegelaten, worden de ouders hierover uiterlijk binnen 6 weken na ontvangst van de aanmelding schriftelijk geïnformeerd. Indien de beslissing niet binnen 6 weken kan worden genomen, kan deze termijn met ten hoogste 4 weken worden verdaagd. Ouders worden hierover schriftelijk geïnformeerd.
Het voornemen tot afwijzing
Indien er geen toelating mogelijk is, ontvangen de ouders uiterlijk binnen 4 weken na de aanmelding een brief van de directeur dat deze voornemens is hun kind niet toe te laten. In de brief wordt de reden hiervan duidelijk en onderbouwd aangegeven. De ouders worden uitgenodigd voor een gesprek of voor een schriftelijke reactie waarin zij hun zienswijze hierop naar voren kunnen brengen. De directeur licht toe waarom in de optiek van de school de leerling niet kan worden toegelaten. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt en de ouders ontvangen hiervan een afschrift.
De afwijzing
Binnen 6 weken na aanmelding wordt de definitieve beslissing genomen waarbij de gevolgde stappen worden vermeld. De ouders ontvangen een schriftelijk bericht dat hun kind niet wordt toegelaten waarbij de redenen worden vermeld. Indien de beslissing niet binnen 6 weken kan worden genomen, kan deze termijn met ten hoogste 4 weken worden verdaagd. Ouders worden hierover schriftelijk geïnformeerd.
Procedure plaatsingsbeleid
Algemeen
Elke school van Antebasisscholen spant zich in om zoveel mogelijk leerlingen die toelaatbaar zijn ook daadwerkelijk te kunnen plaatsen.
Aanmeldingsdatum
Als aanmeldingsdatum wordt genomen de datum waarop het aanmeldingsformulier volledig ingevuld en ondertekend is ingeleverd bij de administratie van de school.
Vaststelling beleid
Het toelatings- en plaatsingsbeleid is in overleg met de directeuren opgesteld, voorgelegd ter advisering aan de GMR en vastgesteld door het bestuur van de stichting Antebasisscholen.
Hieronder vindt u de bijlage behorende bij het stuk Toelatings- en aannamebeleid.
Bijlage bij het toelatings- en aannamebeleid stichting Antebasisscholen Procedure onderzoek toelating leerlingen die mogelijk extra ondersteuning behoeven
Toelichting op de procedure
Hoewel voor leerlingen met specifieke behoeften geen plaatsingsplicht is, onderschrijft de stichting Antebasisscholen de missie van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad – Dronten “Thuisnabij onderwijs voor bijna alle kinderen” . In deze bijlage wordt omschreven op welke wijze het besluit tot toelating van een leerling met specifieke ondersteuning is geregeld. Aangezien er allerlei factoren meespelen, zal de school voor ieder verzoek tot plaatsing een afweging maken. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van de handicap en de extra onderwijsondersteuning die noodzakelijk is, spoort met de mogelijkheden van de school, in combinatie met mogelijke ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Lelystad - Dronten. Aan de hand van de onderwerpen die in onderstaand schema zijn opgenomen worden de onderwijskundige vragen ten aanzien van het kind doorgenomen en bekeken of de school in staat is de goede onderwijskundige antwoorden te geven. Uitgangspunten hierbij zijn: - het belang van het kind - de mogelijkheden van de school (in combinatie met het SWV en ketenpartners) om het ontwikkelingsproces van het kind te ondersteunen. De directeur van de school besluit tot toelating of weigering, waarbij het team een adviserende rol heeft. Er wordt immers vanuit gegaan dat bij toelating de leerling in beginsel de hele basisschoolperiode op de school welkom zal zijn.
De procedure
fase 1: aanmelding; de ouders melden het kind aan bij de directie van de school, waarbij ze kenbaar maken of de school van aanmelding ook de eerste school van aanmelding is. In het gesprek met de ouders wordt een toelichting gegeven op de visie van de school en de procedure en de ouders wordt schriftelijk toestemming gevraagd om informatie bij derden op te vragen. Tevens is er een ontmoeting met het kind.
fase 2: het verzamelen van informatie. Er worden gegevens opgevraagd bij bijvoorbeeld de huidige school of de voorschool, de onderwijsbegeleidingsdienst, medisch kleuterdagverblijven, zorginstellingen, het zorgcircuit en het medisch circuit.
fase 3: het bestuderen van de informatie. De binnenkomende gegevens worden bestudeerd en besproken door de directie en de intern begeleider. Eventueel kan besloten worden om het kind te observeren binnen zijn huidige school.