Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school streven we naar adaptief onderwijs. Dat betekent dat verschillen tussen leerlingen als uitgangspunt van het leer- en ontwikkelingsproces worden genomen. We proberen ons onderwijs aan te passen aan de ontwikkeling van het kind. We willen zo een doorgaande ontwikkeling voor de leerlingen realiseren in een veilige leeromgeving waar de leerlingen zich thuis voelen. Natuurlijk zijn er algemene einddoelen waaraan in principe alle leerlingen moeten voldoen, maar daar waar nodig willen we deze doelen, in het belang van kind, naar boven of beneden bijstellen. Wij vinden dat het nastreven van onze doelstelling, om onderwijs te geven in een prettige sfeer waarbij elk kind goed tot zijn recht komt, het beste lukt in kleine groepen. Het aantal kinderen in de groep ligt bij ons over het algemeen tussen de 15 en 20 leerlingen. Alle basisscholen in de gemeente Dronten en Lelystad zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Lelystad-Dronten. Het samenwerkingsverband ondersteunt ons in het begeleiden van de kinderen.
Er is veel aandacht voor woordenschat. Dit gezien onze leerlingpopulatie en de onderwijsbhoeften van de kinderen.
Er is veel aandacht voor taal- leesonderwijs. Taal vormt de basis voor schoolsucces.
Kinderen die de school bezoeken, wonen in de directe schoolomgeving. Dat wil zeggen dat de meeste kinderen in Dronten centrum wonen. Daarnaast bezoeken kinderen van het AZC Dronten de school. Deze kinderen wonen al langere tijd in Nederland en hebben het eerste taalonderwijs in het Nederlands afgerond op de school voor nieuwkomers. Instroom van deze leerlingen vindt zo veel mogelijk plaats in de groep met leeftijdgenoten. De daadwerkelijke lessen die het kind volgt, kunnen daarmee wel afwijken van wat andere kinderen in de groep aangeboden krijgen. Dit omdat we zo veel mogelijk het onderwijs op maat willen aanbieden.
Wij vinden het belangrijk dat uw kind heel veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. Wij werken daarom aan een fijne sfeer in de groepen en in de school. De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat erin zit. U, als ouder, speelt daarbij een belangrijke, stimulerende rol. De Aquamarijn is een school waar de kinderen naar toe komen om vooral kennis en inzicht op te doen, maar ook om zich een aantal vaardigheden en houdingen eigen te maken. Naast de “leervakken” als rekenen, taal, lezen, enz. besteden we ook veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om kinderen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, zal de leerkracht in eerste instantie vanuit eigen deskundigheid en die van directe collega’s proberen tot een oplossing te komen. Blijkt de ondersteuningsvraag toch complexer dan wordt de ondersteuningsroute gevolgd van basisondersteuning naar extra ondersteuning.
De school wil in het huidige aanbod van het onderwijs, kijkend naar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie en de ondersteuningsmogelijkheden, binnen nu en twee jaar acteren op volgende onderwerpen: Taalverwerving en NT2. “We willen meer gerichte ondersteuning op het gebied van de taalverwerving kunnen bieden. Veel leerlingen stromen vanuit het AZC door naar onze school. Hierdoor is de toestroom van leerlingen met een NT2 achtergrond sterk toegenomen. Dit vraagt van de leerkrachten de nodige know how op het gebied van NT2. Dit is in ontwikkeling.” We hebben binnen school een specialist in taalonderwijs. Ondersteuning van leerlingen vindt plaats met onderwijssassistenten en extra instructiegroepen, waarvoor leerkrachten worden ingezet.
We zijn een VVE school. VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. We werken als school samen met een voorschoolse voorziening, nl. Peuterspeelzaal Janneke. Ons aanbod is gericht op de totale ontwikkeling van het kind, waarbij er veel aandacht is voor de taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Peuterspeelzaal Janneke maakt onderdeel van KinderOpvang Dronten. KinderOpvangDronten verzorgt ook de Buitenschoolse Opvang.