Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt via de principes van het ontwikkelingsgericht werken. De nadruk ligt op spelend leren, hierbij wordt aangesloten bij de belevingswereld van het jonge kind. Met behulp van allerlei ontwikkelingsmaterialen wordt de ontwikkeling gestimuleerd. Het onderwijs heeft ontwikkelingsgebieden, zoals: godsdienstige ontwikkeling, taalontwikkeling, sociale-/emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling. Het onderwijs in de verschillende vakgebieden wordt daarbij thematisch aangeboden, in speel-werklessen waarbij aangesloten wordt bij het thema dat centraal staat in de methode Topondernemers. Ontwikkelingsgericht onderwijs doet een beroep op de creativiteit en denkvermogen van het kind. Kinderen putten uit eigen ideeën, beeldmateriaal en leergesprekken. Leerlingen maken zelfstandig keuzes en komen tot verschillende uitkomsten, waaraan het ontwikkelingsniveau is af te leiden.
In groep 3 wordt gestart met het aanvankelijk taal/lees-, schrijf-, en rekenonderwijs. Er wordt voortgebouwd op de voorbereidende activiteiten die vooral in groep 2 hebben plaatsgevonden. Naast de vakken Bijbelse Geschiedenis, taal, lezen, schrijven, rekenen, Engels, sociale vaardigheden en bewegingsonderwijs, komen ook de wereld-oriënterende vakken aan de orde, aangeboden via Topontdekkers.
Het onderwijs in groep 4 en 5 bouwt voort op het onderwijs van het voorgaande jaar. Dezelfde vakken worden gegeven. Wel worden taal en lezen nu als aparte vakken gegeven. Bij het leesonderwijs wordt verschil gemaakt tussen technisch lezen en begrijpend lezen. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen af en toe huiswerk mee.
In de groepen 6-8 vindt uitbreiding en verdieping van de lesstof plaats op alle vakgebieden. De hoeveelheid huiswerk neemt per jaargroep wat toe. In groep 6 tot en met 8 hebben de leerlingen vrijwel elke dag voor één of meerdere vakken huiswerk. Het onderwijs in groep 8 bereidt voor op de overgang van de leerlingen naar het vervolg onderwijs.
Binnen de eerste twee leerjaren is er een mooie balans gevonden tussen spelend leren en lerend spelen.
Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als er vragen zijn ten aanzien van het functioneren van een leerling, zal advies gevraagd worden aan collega’s of de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider. Onze school heeft een ondersteuningsteam. Als de situatie rondom een leerling daar aanleiding toegeeft, zal de leerling in het ondersteuningsteam besproken worden. In dit ondersteuningsteam zitten de intern begeleider, een externe orthopedagoog en -indien nodig- een Jeugdhulpmedewerker; ook ouders worden uitgenodigd. In het ondersteuningsteam wordt in samenspraak met de ouders bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft. Hierbij wil de school intensief samenwerken met externen. Als het voor de school niet (meer) mogelijk is om de juiste ondersteuning te geven, wordt met de ouders besproken welke school dan een passende plek kan bieden.
Voor inhoudelijke informatie over de ondersteuning die de school kan bieden verwijzen wij u door naar het schoolondersteuningsprofiel.
Passend onderwijs
Het loket van Berséba regio Randstad
Het loket staat open voor vragen rond de ondersteuning aan leerlingen. De school kan advies vragen in allerlei situaties die met de ondersteuning voor leerlingen te maken hebben. Ouders mogen ook zelf contact opnemen met het loket, als zij advies of informatie willen. School en ouders kunnen samen een aanvraag doen voor een extra ondersteuningsarrangement om kinderen met specifieke ondersteuningsvragen (bijv. rondom zeer moeilijk leren, een lichamelijk handicap of langdurig ziekte, gedragsproblemen, hoogbegaafdheid) op de basisschool extra begeleiding te geven. Soms komt het ondersteuningsteam tot de conclusie, dat het voor de ontwikkeling van een leerling beter is om naar een speciale (basis)school te gaan. In dat geval vraagt de school samen met de ouders bij het loket van Berséba regio Randstad een toelaatbaarheidsverklaring voor zo’n school aan. Als dit loket besluit om de toelaatbaarheidsverklaring toe te kennen, dan kan de leerling aangemeld worden bij een speciale (basis)school.
Contactgegevens loket Randstad
De zorgmakelaar van het loket Randstad is dhr. C.J. v.d. Beek. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 0180-442617 of per e-mail via loket-randstad@berseba.nl. Op de website www.berseba.nl kunt u meer informatie vinden over het samenwerkingsverband Berséba en de regio Randstad.
Onderzoeken
Het uitgangspunt bij passend onderwijs is niet wat het kind heeft, maar wat het kind nodig heeft. Dit betekent dat onderzoek naar ‘wat een kind heeft’ niet altijd noodzakelijk is om tot een goed aanbod voor een leerling te komen. Toch kan er altijd een moment aanbreken, dat een onderzoek wel nodig is. Ons uitgangspunt is dat we hierin graag samen met de ouders optrekken. Het formuleren van een gezamenlijke onderzoeksvraag is belangrijk om ook samen het gesprek over de leerling verder te voeren. We hechten er waarde aan, dat in een verslag van een onderzoek niet wordt geconcludeerd welke vorm van onderwijs de leerling nodig heeft, maar vooral welke begeleiding hij/zij nodig heeft. Dat is de kern van passend onderwijs. Als school zullen we dan in alle openheid met u bespreken, wat de mogelijkheden voor ondersteuning bij ons op school zijn. Ouders hebben zelf de mogelijkheid om een onderzoek aan te vragen, echter vanuit het gezamenlijke doel doen we dit graag in overleg met u.Blind of slechtziend/doof of slechthorend/taal-spraakproblemen
Onze school wil zich ook inspannen om slechtziende en blinde kinderen, slechthorende en dove kinderen en kinderen met taal-spraakproblemen op onze school een plaats te geven. Voor hen is ook extra ondersteuning beschikbaar. Deze ondersteuning valt echter niet onder de bevoegdheid van het samenwerkingsverband. In overleg met de intern begeleider zijn hiervoor waarschijnlijk wel mogelijkheden.
Dyslexie
Onze school gaat ervan uit dat er alleen sprake is van dyslexie als er na het doorlopen van het dyslexieprotocol sprake blijft van een structureel presteren op het laagste niveau. Is er sprake van vooruitgang/groei, dan is er geen sprake van dyslexie. Als er bij een leerling sprake is van dyslexie dan krijgt deze leerling een dyslexiekaart waarop staat vermeld welke aanpassingen er voor deze leerling worden gemaakt. Voorbeelden van aanpassingen zijn o.a. het vergroten van de tekst, voorlezen van de tekst en het anders omgaan met het beoordelingen van spellingfouten.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het implementeren van het (extra) ondersteuningsaanbod zoals dit door Berséba (samenwerkingsverband passend onderwijs) wordt uitgewerkt in het ondersteuningsprofiel 2023-2027.
Een verdere concretisering van de ambities zijn te vinden in ons school ondersteuningsprofiel.
Er is een goede samenwerking met het Kindercentra van Quadrant. Er is een overdracht van leerlingen die instromen op onze school. Tussentijds is er eveneens regelmatig overleg.
Meer informatie over de peutergroep in Driebruggen is te vinden op https://www.quadrantkindercentra.nl/locaties/peutergroep-driebruggen/