Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie

Burg Doormanstraat 26 3465 KE Driebruggen

  • Op onze school werken alle leerlingen in een talentgroep: #uitdagend onderwijs.
  • Een deel van het schoolplein is ingericht voor onze jongste leerlingen.
  • Aan de voorzijde van de school is er een speelplein voor 'alle leeftijden'.
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school


Leerroutes
Op onze school proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Dit doen we door de uitleg af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Soms wordt de stof die de leerlingen moeten maken aangepast of worden er speciale afspraken over het maken van huiswerk gemaakt. Al deze zaken hebben wij omschreven in ons document leerroutes. Vanaf de tweede helft van groep 3 wordt er in leerroutes gewerkt. Dit zijn de verschillende niveaus waarop de leerlingen werken bij rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De leerlingen worden ingedeeld op basis van de toetsresultaten en de observaties door de leerkracht.  


Groen: 
Deze leerlingen krijgen instructie. Zij maken de basisstof en worden beoordeeld zoals de methode aangeeft.


Oranje: 
Deze leerlingen krijgen extra instructie. Zij maken soms niet alle stof en/of krijgen opdrachten op een eenvoudiger niveau. De beoordeling vindt plaats zoals de methode het aangeeft.


Blauw: 
Deze leerlingen krijgen verkorte instructie en gaan dan zelfstandig aan het werk. Zij krijgen extra werk en maken daarom soms niet alle basisstof. De beoordeling vindt plaats zoals de methode het aangeeft.    
Soms blijkt dat de drie reguliere niveaus onvoldoende bieden wat een leerling nodig heeft. Dan kan een leerling voor een bepaald vakgebied in één van de onderstaande niveaus worden ingedeeld.  

Rood (eigen leerlijn):
Deze leerlingen werken op hun eigen niveau. Dit betekent dat zij, mogelijk met de nodige aanvullingen en aanpassingen, de lesstof doorwerken van een ander leerjaar.


Blauw +: 
Deze leerlingen werken in de talentgroep. Zij komen hiervoor in aanmerking als het aanbod in de groep onvoldoende uitdaging biedt. In het protocol meer begaafdheid staat omschreven wanneer een leerling hiervoor in aanmerking komt.   

Leerlingvolgsysteem en dossier / ParnaSsys
Om de ontwikkelingen en de leervorderingen van uw kind te volgen gebruiken we op school een observatie- en toetssysteem.   

CITO toetsen, KIJK! en ZIEN
In de groepen 1 en 2 worden de leerlingen geobserveerd aan de hand van het observatiesysteem “Kijk”. De verzamelde gegevens geven een beeld van de ontwikkeling van uw kind en geven de leerkracht zicht op de aandachtspunten voor de verdere ontwikkeling. 
Voor de groepen 3 tot en met 8 is er naast de informatie uit de methodetoetsen in de groep, een leerlingvolgsysteem van Cito waarbij elke leerling tweemaal per jaar niet-methode toetsen maakt om de vorderingen voor (begrijpend) lezen, spelling, woordenschat, rekenen en Engels vast te leggen. De resultaten geven aanwijzingen over het verloop van de vorderingen en geven aanwijzingen op welke onderdelen speciale aandacht gegeven moet worden.   
Jaarlijks wordt van elke leerling zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied bekeken. We gebruiken hiervoor het observatiesysteem ‘Zien!’.

Rapportage door groepsleerkracht/ParnasSys
ParnasSys is een leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem dat door onze school wordt gebruikt. Het personeel noteert hierin de ontwikkelingen van de leerlingen en de verslagen van de gesprekken. In ParnasSys zijn tevens de resultaten van de toetsen (en eventuele hulpplannen) opgenomen. Aan u als ouders worden de inloggegevens verstrekt, zodat u inzicht heeft in de ontwikkelingen van uw kind(eren). Nieuwe inloggegevens kunt u opvragen bij de administratief medewerker van de school.  

Groeps- en leerlingbespreking.
Er is twee keer per jaar een bespreking over de vorderingen van de leerlingen. Cognitieve-, psychosociale en sociale-emotionele ontwikkeling worden besproken. Daarnaast is er twee keer per jaar een bespreking, waarbij we de groep als geheel bekijken. We bekijken de resultaten aan de hand van de groepskaart in Parnassys en bekijken wat de groep de komende tijd nodig heeft. Deze besprekingen vindt plaats tussen de interne begeleider en de groepsleerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Niveauadvies voortgezet onderwijs

Als school vinden we het belangrijk om u als ouder(s) helder te informeren op welke manier we tot een niveauadvies voor uw kind in groep 8 komen. Bij de aanmelding van de leerlingen op een VO-school naar keuze, is het van belang om samen met u als ouder(s) tot een goed en onderbouwd niveauadvies te komen.

Bij het definitieve schooladvies en de schoolkeuze spelen de volgende gegevens een rol:

  • Leerlinggegevens uit het leerlingvolgsysteem:
  • - De observaties Sociaal-Emotioneel Leren
  • - De toetsresultaten van de methodetoetsen van Rekenen, Taal, Begrijpend lezen, Spelling en Engels groepen 6 t/m 8.
  • - De cito scores van de CITO LIB Rekenen, Begrijpend lezen, Taalverzorging en Engels, uit groep 6, 7 en 8.    

  • Leerlingkenmerken zoals het plannen van werk, probleemoplossend werken, inzet, zelfverantwoordelijk leren, reproduceren van kennis, reflecteren op eigen handelen en nieuwsgierige vragen buiten lesstof.
  • Aanvullende toetsen en/of onderzoeken;
  • Eventueel een gesprek tussen de intern begeleider, de groepsleerkracht en de contactpersoon van de betreffende school.

De Stappen van de procedure:

  1. -          Ouder(s)/verzorgende(n) van leerlingen uit groep 8 ontvangen rond de herfstvakantie informatie over opendagen en voorlichtingsavonden van diverse scholen voor voortgezet onderwijs. Wij adviseren u en uw kind om de open dagen en voorlichtingsavonden van één of meerdere scholen te bezoeken om zo een beeld te krijgen van de identiteit, de sfeer en de wijze waarop het onderwijsaanbod gestalte krijgt.
  2. -          In november bezoekt de leerkracht van groep 8 samen met de leerlingen de openlesmiddag  van de Driestar.
  3. -          Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  4. -          Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  5. -          Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. -          Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school in overleg met ouders besluiten het advies niet te verhogen.
  6. -          Tussen 25 maart en 31 maart melden alle ouders, met het definitieve advies, hun kind aan aan op de middelbare school middels het inschrijfformulier van de betreffende school.
  7. -          De basisschool verstuurt relevante gegevens, waaronder een onderwijskundig rapport, naar het vervolgonderwijs. Ouders krijgen van het vervolgonderwijs een bericht betreffende toelating/afwijzing van het kind.
  8. -          Na toelating wordt er een warme overdracht georganiseerd, waarbij er contact is tussen de mentor en de leerkracht groep 8. De  warme overdracht vindt fysiek, telefonisch of via Teams plaats.
  9. -          In het brugklasjaar kan er telefonisch contact zijn tussen de voormalige leerkracht en de mentor van de brugklas. Er wordt minimaal één keer per jaar door één van de leerkrachten een bezoek gebracht aan het Driestar College. Er vindt dan een gesprek plaats met leerlingen die voorheen op ‘De Lelie’ zaten. Daarnaast worden de rapportlijsten met de vorderingen van de leerlingen die het Driestar College bezoeken ons toegezonden. Dit gebeurt tot het moment dat de leerlingen het vervolgonderwijs verlaten. Zo bewaken en evalueren wij ons advies.

Met bovenstaande procedure komen we tot een zo zorgvuldig mogelijk advies dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen, waarbij we de kansengelijkheid tussen de leerlingen onderling willen bevorderen. Bij vragen over deze procedure kunt u terecht bij de eigen groepsleerkracht of intern begeleider.         

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Mensontwikkeling
  • Talentontwikkeling
  • Burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven