Het Mozaïek

Middelwyk 2 9202 GV Drachten

Schoolfoto van Het Mozaïek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opmerkingen bij de Eindtoetsresultaten van groep 8:

  1. Ook dit schooljaar werden wij weer geconfronteerd met Corona perikelen. Veel lesuitval (leerlingen en leerkrachten) en onderwijs op afstand.
  2. Corona heeft er zeker aan bijgedragen dat de resultaten bij enkele leerlingen iets lager waren dan verwacht.
  3. De leerlingen hebben desondanks over het algemeen naar verwachting gepresteerd. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van leerlingen
We werken op school met het IEP LVS (leerlingvolgsysteem). Dit is een notatie- en registratiesysteem dat we in de groepen (digitaal) bijhouden. Hierdoor kunnen we de vorderingen en daarmee de ontwikkelingen voor iedere leerling goed in beeld krijgen. De LVS toetsing is methode-onafhankelijk en wordt afgenomen in januari en juni. Naast het IEP LVS nemen we ook de methodetoetsen in groep 3 t/m 8 af.

Alle toets resultaten verwerken we in ons administratieprogramma ParnasSys. Daarmee kunnen we op elk moment actuele gegevens van de leerlingen inkijken en bijhouden welke vorderingen worden gemaakt. Ook worden de gegevens halfjaarlijks geanalyseerd in IEP LVS om tot een goede aanpak te komen bij mogelijke hiaten. Met IEP LVS kunnen we vroegtijdig uitvallers signaleren (en extra hulp nodig hebben) en leerlingen die bovengemiddeld scoren (en aangepaste lesstof nodig hebben). 

In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van de doelen van de methodes Kleuterplein en Rekenplein. De resultaten worden bijgehouden in het hierbij horende volgsysteem. Hierdoor kunnen we de vorderingen op het gebied van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, motoriek en spel in beeld brengen. De conclusies die we hieruit trekken, kunnen aanleiding geven om het aanbod aan te passen.

In groep 8 maken de leerlingen in april de IEP Eindtoets. Voor de schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs in groep 8 gebruiken de resultaten van de IEP Eindtoets en de Plaatsingswijzer. In de Plaatsingswijzer staan de LVS resultaten van groep 6 t/m 8. Beide instrumenten spelen een grote rol bij het bepalen van de uiteindelijke schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs.    

Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen werken we in alle groepen met het programma KanVAS. Dit is het volgsysteem dat bij de Kanjertraining hoort. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Opmerkingen bij het schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs:

  1. De adviezen voor het VO zijn een goede afspiegeling van de resultaten van deze groep 8.
  2. De resultaten op de IEP Eindtoets hebben geleid tot een hoger VO advies voor 5 leerlingen en een lager advies voor 1 leerling.
  3. Het VO advies van school is door de ouders van 2 leerlingen niet overgenomen. Hierdoor zijn deze leerlingen o.i. te laag ingeschaald. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We hanteren het leerstofjaarklassensysteem. Uitgangspunt is om handelingsgericht te werken waarbij het groepsplan een leidraad is om aan de diverse onderwijs-en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te voldoen.  De wisselende ouderpopulatie in de wijk is duidelijk merkbaar. Niet iedere ouder is even bekwaam in het goed begeleiden en bijsturen van zijn/haar kind op sociaal emotioneel gebied. Hier ligt duidelijk een taak voor de school. Een aantal jaren geleden is daarom gekozen voor het invoeren van het Kanjerbeleid van stichting Kanjertraining. Dit geeft rust, eenduidigheid en duidelijkheid in de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven