Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Opmerkingen bij de onderwijstijd:
- Taal in groep 3 is geïntegreerd in de nieuwste versie van de leesmethode van Veilig Leren Lezen.
- De groepen 1-2 hebben één keer per week gymles, gegeven door een vakleerkracht.
- De groepen 3-4 hebben één keer in de week zwemles en één keer in de week gymles, gegeven door een vakleerkracht.
- De groepen 5-8 hebben twee keer in de week gymles, gegeven door een vakleerkracht.
In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Wat valt onder de basisondersteuning?
Ondersteuning:
- Vanuit de interne zorgstructuur vindt preventieve ondersteuning plaats gericht op het tijdig signaleren en voorkomen van leer- en gedragsproblemen.
- Vanuit deze signalering wordt er cyclisch planmatig gewerkt.
- De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyslexie wat uitgevoerd wordt middels een dyslexieprotocol.
- De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyscalculie wat uitgevoerd wordt middels een dyscalculieprotocol.
- Onderwijsprogramma’s en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie.
- Op de scholen is een fysieke toegankelijkheid en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen met een (meervoudige) lichamelijke handicap.
- De scholen werken met een protocol voor medische handelingen.
- De scholen hebben een duidelijk visie op de ondersteuning van de leerlingen.
- De procedures m.b.t. de ondersteuning zijn vastgelegd.
- De scholen zetten de ondersteuningsmiddelen gericht in.
- Deze ondersteuning wordt cyclisch geëvalueerd.
- De curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners, bijvoorbeeld via het wijk- of gebiedsteam, kan bieden.
Afstemming:
- De leerstof van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De materialen van de scholen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De onderwijstijd van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De instructie van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De verwerking van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.0
- De scholen werken met doorgaande leerlijnen.
Aanbod:
- Het aanbod van de scholen is dekkend zodat de kerndoelen worden bereikt.
Opbrengstgericht werken:
- De scholen verzamelen systematisch de vorderingen van de leerlingen.
- Deze informatie wordt gebruikt bij de invulling en bijstelling van het aanbod
- De vorderingen van de leerlingen worden gedegen geanalyseerd.
- De lessen op de scholen zijn effectief: aansprekend, doelmatig en interactief.
Opbrengsten:
- De cognitieve eindresultaten die de leerlingen behalen zijn in overeenstemming met de gestelde minimumnormen van de Inspectie.
Pedagogisch klimaat:
- Op de scholen heerst een positief en veilig pedagogisch klimaat.
Overdracht:
- De scholen werken met een goede overdracht van vorige school naar eigen school.
- De scholen werken met een goede overdracht binnen de school tussen de leerjaren.
- De scholen werken met een goede overdracht van de eigen school naar de volgende school.
Ouders:
- De scholen betrekken de ouders actief bij het onderwijs aan hun leerlingen wanneer het gaat over het informeren van de ouders over de ontwikkeling van hun kind.
De scholen zijn in staat de ondersteuningsbehoefte van de leerling te beschrijven. Voor de leerlingen die binnen de basisondersteuning specifieke ondersteuning krijgen, wordt er planmatig gewerkt. Wanneer er extra of zware ondersteuning nodig is, kan de school onderbouwen, aan de hand van bovenstaande criteria, dat de basisondersteuning niet toereikend is geweest.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de volgende ambities:
- Door de inzet van NPO gelden zijn er tijdens het schooljaar 2022-2023 enkele groepen 3 t/m 8 en geen combinatiegroepen. Hierdoor zijn de leerlingaantallen per groep relatief klein. Er blijven wel een instroomgroep en twee combinatiegroepen 1-2.
- Door de inzet van NPO gelden kan tijdens het schooljaar 2022-2023 onze onderwijsassistent weer worden ingezet. Zij zorgt met name voor verlichting en ondersteuning in de onder- en middenbouw.
- Door in enkele groepen te werken, kunnen we de leerlingen beter en adequater begeleiden binnen de eigen groep en het eigen lokaal. Er is meer tijd en aandacht beschikbaar per leerling.
- Door inzet van het programma 'Bouw' krijgen de leerlingen van groep 2, 3 en 4 extra begeleiding m.b.t. het lezen. We zetten het programma 'Bouw' dit schooljaar extra en structureler in.
- Door voor het 2e jaar te werken aan de hand van de werkwijze 'LeerKRACHT' en schoolcoaches kunnen we sneller en beter reageren op vragen en problemen uit de dagelijkse praktijk van diverse bouwen. Belangrijke zaken die spelen worden hierdoor adequater opgelost.
- Door het 'Actieteam Hoge verwachtingen' willen we het (zelf)vertrouwen en prestaties van de leerlingen bevorderen. Het uitspreken van hoge ambities bevordert bewezen het zelfvertrouwen én de prestaties van de leerlingen.
- Door het 'Actieteam Differentiatie en afstemming' willen we meer en beter zicht op onze leerling-populatie (groepen) krijgen en analyseren. De EDI werkwijze en het gebruik van coöperatieve werkvormen krijgen een structurele plek in de lessen geven en zijn duidelijk zichtbaar.
- Door het 'Actieteam Professionele cultuur' willen we realiseren dat er een meer lerende cultuur ontstaat bij alle teamleden, waarbij van en met elkaar geleerd wordt. Er vinden lessenbezoeken en overleg plaats. Er wordt feedback gegeven om eigen functioneren te verbeteren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.