Kanjertraining
PCBO Het Mozaïek is een Kanjerschool. Het pedagogisch klimaat op school is daarom vormgegeven vanuit het gedachtegoed van de Kanjertraining. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt er tijd en energie vrij. De Kanjertraining is meer dan een methode.
Vanaf groep 1 leren kinderen bepaald gedrag te herkennen volgens de Kanjertaal. We hebben het nooit over het kind zelf, maar over het gedrag. In elke groep worden er wekelijks lessen gegeven.
Tijdens de Kanjertraining staan vijf afspraken centraal:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand blijft zielig
Als kinderen regelmatig gedrag vertonen dat niet past binnen ons Kanjerbeleid (blauwe, rode of gele pet) dan worden de ouders gebeld. Na vier telefoontjes volgt een gesprek op school met de directeur.
Op school werken we, naast het Kanjerbeleid, met de time-out regeling. Als leerlingen zich (na waarschuwen) niet kunnen gedragen in de groep, krijgen ze een time-out van de leerkracht. De leerling krijgt dan tien minuten ‘nadenktijd’ bij de directeur, IB-er of ambulante leerkracht. Na 10 minuten mag de leerling weer terug naar de groep en hebben we het vertrouwen dat het daarna weer goed gaat. Iedereen mag fouten maken, dus de eerste time-out heeft geen consequenties. Als een kind meerdere time-outs op een dag heeft, moet de gemiste lestijd na schooltijd worden ingehaald.
Pestprotocol Kanjertraining
Wij maken op school gebruik van het ‘Pestprotocol Kanjertraining’. Dit pestprotocol is opgesteld om goed te kunnen reageren op situaties waarin een kind wordt gepest of pest. Dit protocol sluit aan bij de Kanjerboeken en de Kanjertraining. Het zijn feitelijk fatsoen afspraken. Het ‘Pestprotocol Kanjertraining’ ligt op school ter inzage voor ouders die hier graag meer informatie over willen hebben.
Plagen of pesten?
Wanneer is er nu sprake van plagen en wanneer is er sprake van pestgedrag? Het is belangrijk om het verschil duidelijk te hebben, ook voor de kinderen zelf. Het meest eenvoudig onderscheid is dit: Plagen gebeurt in het zicht van de leerkrachten. Pesten gebeurt achter de rug van leerkrachten. Daarom weet een leerkracht zelden uit zichzelf wat er zich precies afspeelt tussen de kinderen onderling. De leerkracht moet hierover worden geïnformeerd door de leerlingen zelf. De anti-pest coördinator van onze school is juf Simone.
Definitie van pesten: Een kind wordt gepest wanneer het herhaaldelijk last heeft van negatieve acties van een ander (fysiek, verbaal of psychologisch, direct of via internet of mobiel) die op hem of haar zijn gericht, en waarbij de macht ongelijk is verdeeld. De Kanjertraining gaat ervan uit dat in de meeste gevallen dat een kind zich gepest voelt, de ‘pester’ niet de bedoeling heeft de ander pijn te doen.
Wanneer de gevolgen voor de gepeste duidelijk worden gemaakt aan de pester, zijn de meeste kinderen bereid hiermee te stoppen. En als dat niet voldoende is, dan wordt duidelijk gemaakt wat de sociale gevolgen voor de pester zelf zullen zijn (cruciaal in het ontstaan en het in stand houden van pesten zijn de reacties van leeftijdsgenoten op de pester. Zolang deze het pesten blijven aanmoedigen, is het voor de pester moeilijker om hiermee te stoppen.
Heerst er in een klas een mentaliteit van respect en vertrouwen, dan zal er minder gepest worden dan wanneer er een onveilige sfeer heerst, waarin kinderen zich moeten bewijzen en bezig zijn met hun status in de groep). Pesten gebeurt per definitie achter de rug van degene die kan ingrijpen, zoals een vader, moeder, juf of meester. Dat betekent dat er goed moet worden samengewerkt tussen school en ouders enerzijds en dat kinderen moet worden geleerd hoe zij kunnen aangeven dat zij zich gepest voelen, of merken dat er in hun omgeving wordt gepest.