Openbare basisschool De Meander

Flevo 194 9204 JT Drachten

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander

Het team

Toelichting van de school

Het team op de Meander is een mix van juffen en meesters in alle leeftijden.  We maken gebruik van een  een vakdocent bewegingsonderwijs en hebben externe leraren voor HVO en GVO. Het team wordt ondersteund door een onderwijsassistent, administratief medewerker, ICT-er en een technisch medewerker.

In het team zijn vele experts aanwezig, o.a. op het gebied van:

  • extra ondersteuning - zorg
  • taal - lezen
  • rekenen
  • ICT
  • hoogbegaafdheid - plusklas

Binnen ons team geven we elk jaar meerdere studenten de gelegenheid om bij ons het vak te leren, zoals o.a. studenten administratieve ondersteuning, onderwijsassistenten, CIOS-studenten en PABO-studenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

OBS De Meander is onderdeel van de holding Adenium. Binnen de holding Adenium zijn leerkrachten in vaste dienst die ingezet worden op meerdere scholen voor de vervanging bij kortdurende afwezigheid.

Bij ziekte treedt een procedure in werking waarmee we voor eerst onze inzet plegen op het inzetten van vervanging. Hetzij door de duo collega, hetzij door een andere parttimer van de eigen school. Als dat niet lukt dan wordt er intern binnen de holding Adenium gezocht naar vervanging via de interne vervangerspool (vaste mensen in dienst van de organisatie). Als die ook allen ingezet zijn zoeken we in de flexibele schil. Als alles geprobeerd is, zal de uiterste oplossing zijn de kinderen geen les krijgen en naar huis gestuurd worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt volgens een leerstof- jaarklassensysteem. Binnen dit systeem ruimen we veel plaats in voor individuele begeleiding van leerlingen. Verder kunnen leerlingen aparte programma’s/eigen leerlijn volgen binnen het groepsgebeuren. Voorwaarde om dit te kunnen bereiken is een goed uitgevoerd klassenmanagement door de leerkrachten. De leerlingen zijn ingedeeld in acht leeftijdsgroepen. Waar nodig worden er groepen gecombineerd.

Met de leerlingen worden afspraken gemaakt over zelfstandigheid, verwachtingen en presentatie. De vaste groep is de basis en van daaruit worden op maat werkvormen aangeboden. Tevens is er een aanbod voor meer, hoofdbegaafde leerlingen. Vanaf groep 3 kunnen deze leerlingen les krijgen in de zogenaamde plusklas van specifiek hiervoor opgeleide, leerkracht.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen het kleuteronderwijs vindt veelal een integratie plaats van de verschillende vak en vormingsgebieden. Op de Meander wordt gewerkt vanuit de ontwikkelingsdoelen. Vanuit deze doelen worden de kleuteractiviteiten gepland.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u vinden op de website van de Meander (documenten) of u kunt een afspraak maken met de directeur/ IB-er.

Intern begeleider

Op onze school is een interne begeleider aangesteld die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houden zich onder andere bezig met:

  • het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouder
  • het organiseren en voorzitten van leerlingen- en groepsbesprekingen
  • het in samenspraak met de directeur vormgeven van het beleid ten aanzien van de zorg.

Zijn er problemen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht.

Basisondersteuning

Iedere school van Adenium voorziet in een basisondersteuning van haar leerlingen. Deze basisondersteuning verzorgen wij door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe we die kunnen bieden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.

Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Zorg Advies Team (Z.A.T.) van Adenium. In het Z.A.T. zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht, zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van het Z.A.T. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Adenium. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen.

Extra ondersteuning

Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.

In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van het Z.A.T. Dit noemen wij het multidisciplinair overleg (MDO). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.

De informatie die hiervoor nodig is, wordt tijdens het gesprek verzameld, maar ook eventueel daarna in de vorm van vragenlijsten, gericht diagnostisch onderzoek of klassenbezoeken. De gegevens die we daarmee verzamelen, worden geanalyseerd en verwerkt tot een plan van aanpak. Hierin vermelden we doelen op de korte en langere termijn en spreken we ook met elkaar een taakverdeling af. Uw rol als ouder(s) mag hierin uiteraard niet ontbreken.

Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. De gemeente heeft dit uitbesteed aan Carins. Er is intensief contact met de schoolconsulent van Carins om op maat en in afstemming met elkaar te zorgen voor een optimale ontwikkeling van uw kind.  

Ondersteuning leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen een aparte leerlijn volgen of bijvoorbeeld extra instructie en begeleiding krijgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor zware ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.

Bij het verdelen van het aantal beschikbare uren wordt afgewogen in welke groep de ondersteuning het meest noodzakelijk is en hoeveel uren er voor een leerling moeten worden ingezet.

Ondersteuning van het jonge kind

Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, is met de peuterspeelzaal een warme overdracht geregeld, zodat het jonge kind een fijne start kan maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er door de leerkracht contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.

In de kleutergroep is de zorg om welbevinden en sociaal-emotionele vorming groot. Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van de leerlijnen  van Parnassys wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan. Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren.

In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt. Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.

Doorstroom groep 2-3

De tijd dat een kind kleutert kan sterk verschillend zijn. Het ene kind kan 2,5 jaar kleuteren en een ander 15 kind kan 1,5 jaar kleuteren. Het is mede daarom van belang om zorgvuldig naar de ontwikkeling van het kind te kijken. Een ononderbroken leerproces staat voorop.

Bij twijfel of een kind kan doorstromen naar groep 3 worden de ouders in januari al geïnformeerd. De leerkracht gaat het kind goed volgen en past eventuele interventies toe. Er wordt gekeken naar:

  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Werkhouding
  • Spelbeleving
  • Cognitieve ontwikkeling

Eind mei wordt in groep 2 een beslissing genomen. We gebruiken hiervoor het protocol versnellen/doubleren. Indien van toepassing wordt tevens de rapportage van externen meegenomen in de overweging. Afhankelijk van al deze gegevens wordt besloten of het kind doorgaat naar de volgende groep. Eind mei wordt dit gecommuniceerd met de ouders.

Doubleren/versnellen

Voor het doubleren en versnellen wordt op dezelfde wijze gewerkt als bij de doorstroom groep 2 naar 3. Het protocol versnellen/doubleren kunt u op school opvragen.

Dyslexieprotocol

Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en zestien maanden intensieve begeleiding vergoedt door de gemeente. De school heeft de plicht om te signaleren, vroegtijdige interventies te plegen en een goed dossier te verzorgen. Vervolgens nemen de ouders het dossier mee naar een bureau dat een dyslexieonderzoek mag uitvoeren.

Samenwerkingsverband

Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken. De belangrijkste hiervan is het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. Verder wordt beschreven hoe de middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.

Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkend verband passend onderwijs Friesland.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om leerlingen met een specifieke leerbehoefte passende ondersteuning te bieden, zijn we altijd op zoek naar mogelijkheden. In de meeste gevallen gaat het om het ontwikkelen van specifieke expertise bij leerkrachten zodat ze daarmee leerlingen gepaste hulp kunnen bieden. Binnen het team zijn specialisten werkzaam op gebied van:

  • zorg
  • rekenen
  • hoog-/meerbegaafdheid
  • ICT
  • bewegingsonderwijs
  • onderwijsassistentie

Naast ons zorgsysteem is het in sommige gevallen wenselijk externe zorg in te zetten. De school participeert in "een netwerk" waar specifieke expertise wordt verleend, hierbij is bijvoorbeeld te denken aan logopedie, spelbegeleiding, fysiotherapie.

Het schoolgebouw heeft geen drempels, heeft een invalidentoilet en is voorzien van een lift. Hierdoor bestaat ook voor mindervalide leerlingen de mogelijkheid om in alle lokalen te komen.

Onze lesmethodes bieden ruimte voor differentiatie. Binnen ons lesaanbod kunnen we extra ondersteuning bieden voor kinderen die onder of juist boven de norm presteren. In sommige gevallen is er een mogelijkheid om dit digitaal te realiseren maar we maken ook gebruik van specifieke lesmethodes. Door inzet van de specialisten en onderwijsassistenten wordt in sommige gevallen ook individuele ondersteuning geboden buiten de klas.

De ambitie op schoolniveau voor komend schooljaar is om de afstemming op leerlingniveau te versterken middels:

  • Directie instructie verder vormgeven.
  • Nieuw methoden voor taal en rekenen implementeren
  • Differentiatie versterken

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Meander werkt in de onderbouw vanuit de ontwikkelingsdoelen. 

De school werkt binnen de Brede School de Drait met de collega's van de Voorde, peuterspelen OINK en kinderopvang Partou die voorschoolse educatie aanbieden. Er vindt een “warme overdracht” van de peuteropvang en kinderopvang naar de basisschool plaats. Korte lijnen zorgen voor een zorgvuldige overdracht en professionele samenwerking tussen alle partijen. Het aanbod Vroeg- en voorschoolse educatie vindt zijn doorgang binnen de ontwikkelingsdoelen in onze groep 1-2.  Door samenwerking en uitwisseling wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd en doorontwikkeld.

Terug naar boven