Openbare basisschool De Meander

Flevo 194 9204 JT Drachten

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Meander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bijdragen voor een goed resultaat: 

Binnen obs de Meander heeft de leerkracht de centrale rol; middels regelmatige flits- en groepsbezoeken wordt de kwaliteit van het lesgeven gewaarborgd. Daarnaast merken wij dat het maken van een plan van aanpak na afloop van de Midden (M) toets groep 7 richting de cito Eindtoets groep 8, een goed hulpmiddel is om ondersteuning van leerlingen bij een bepaalde vaardigheid in kaart te hebben en dit duurzaam tot het einde van groep 8 te blijven oefenen/herhalen/in te slijpen. Door de leerling en zijn/haar ouders hier direct bij te betrekken is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid in het behalen van het einddoel: een passend schooladvies met een goede start op het voortgezet onderwijs (VO).

Kansrijke overstap groep 8 - VO

De leerkracht van groep 8 heeft zitting in de werkgroep kansrijke overstap. Het doel van dit project is om de afstemming tussen PO en VO te versterken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito LVS-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd, hiervoor worden de vragenlijsten van KanVAS gebruikt. De leerlingen van groep 5-8 vullen tweejaarlijks een vragenlijst in.

De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

OBS de Meander behaalt voldoende resultaten op de tussentoetsen. Met ingang van schooljaar 2023-2024 zullen we overstappen op Leerling in beeld van Cito.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naast de verplichte eindtoets, waarvoor wij de centrale eindtoets gebruiken, baseren we ons advies op 8 jaar onderwijs. We volgen de leerlingen met het CITO Leerling Volg Systeem. De leerkracht kent de leerling, de leerkracht heeft door de jaren heen getoetst en gemonitord. De optelsom van onze observaties, onze data van 8 jaar en de eindtoets leidt tot een gefundeerd advies die we als school geven aan het voortgezet onderwijs. 

In schooljaar 2023-2024 stappen we over naar de doorstroomtoets van Cito. De procedure zal er dan als volgt uitzien:

  • Aan het einde van groep 7 geven we een voorlopige advies, dat als richting geldt voor de kansen die er nog liggen in groep 8.
  • In januari wordt het voorlopig schooladvies gegeven.
  • In februari wordt de doorstroomtoets gemaakt
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen we de resultaten van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen/ouders het definitieve advies. Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies dan worden de leerling en ouders uitgenodigd voor een gesprek. In principe wordt bij een hoger resultaat op de doorstroomtoets het definitieve advies verhoogd. Mocht het in het belang van de leerling zijn, dan kan de school (in overleg met ouders) gemotiveerd besluiten het voorlopig schooladvies te handhaven.
  • Uiterlijk 31 maart zijn de leerlingen, met hun advies, aangemeld bij het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze Visie:

Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Vanuit onze openbare identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol omgaan met elkaar
  • Respect voor de omgeving
  • Leren samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2021 heeft er een thema-onderzoek analyse en afstemming plaatsgevonden. De gegevens uit dit onderzoek worden gebruikt in het jaarverslag van de inspectie.

Terug naar boven