De Saffier

Klokhuislaan 4 9201 JE Drachten

Schoolfoto van De Saffier

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen leren op school meer dan taal en rekenen alleen. Wij vinden het belangrijk dat onze scholen een positieve bijdrage leveren aan het bevorderen van actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen.
Binnen onze school worden de volgende activiteiten binnen het thema ‘sociale veiligheid, actief burgerschap en sociale integratie’ aangeboden:
.Gouden weken (zes weken na de zomervakantie) en Zilveren weken ( twee weken na de kerstvakantie)
.Omgangsprotocol in de vorm van zes basisregels.
.Een sociale media protocol.  
.Methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling voor gr. 1 t/m 8; Leren & Leven.
.Jeugdjournaal en gesprekken n.a.v. programma en krant / nieuwsbegrip
.In de aanloop naar 4/5 mei wordt er een gastspreker uitgenodigd op de school
.In december wordt een voorlichter van bureau Halt uitgenodigd in de aanloop naar oud en nieuw
.Special Heroes
.Gastles door wijkpolitie  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrouwbaarheid
  • Openheid
  • Wederzijds respect

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Resultaten van het onderwijs 

Leerlingvolgsysteem
De resultaten van de leerling worden onder andere gevolgd door het afnemen van methode gebonden en methode onafhankelijke toetsen. De resultaten van de toetsen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is een middel om de leerling te volgen in zijn/haar ontwikkeling. Het helpt ons in kaart te brengen met welke problemen de leerlingen te maken hebben en op welk gebied extra hulp moet worden ingezet. Op deze wijze kan per leerling in beeld gebracht worden of hij/zij zich naar verwachting ontwikkelt.

Methode-gebonden toetsen
Deze toetsen horen bij de lesmethode waar uit gewerkt wordt en hebben als doel de voortgang van de dagelijkse leerstof op gezette tijden te toetsen. De toetsen geven details aan en helpen de leerkracht de leerstof in een korte periode goed aan te passen aan de individuele leerling. De toetsing vindt regelmatig plaats.

Methode-onafhankelijke toetsen
Deze toetsen zijn niet gekoppeld aan de lesmethodes. Deze toetsen meten specifieke vaardigheden, deze helpen te bepalen of een leerling extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft. 

Sociaal emotionele ontwikkeling en leervaardigheden
De sociale ontwikkeling van de leerling volgt de school door het jaarlijks afnemen van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). De leervaardigheden worden gevolgd door het jaarlijks afnemen van de Leer Voorwaarden Test (LVT). De resultaten van de SCOL en LVT worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem.

Schakelen
De schakelcriteria op leergebied overstijgende gebieden en de ondersteuningsbehoefte van de leerling zijn richtinggevend. Voor het succesvol schakelen naar het regulier onderwijs is een goede afstemming en samenwerking tussen de beide scholen noodzakelijk 

Om een uitspraak te doen over de onderwijsbehoefte van de leerling wordt het Vraag Profiel Instrument (VPI) ingezet.
Hierbij wordt gekeken naar de volgende vier gebieden:
·Emoties en persoonskenmerken;
·Omgaan met anderen;
.Praktische redzaamheid;
.Voorwaarden om te kunnen leren;

Leerlingen kunnen op alle momenten geschakeld worden naar een andere vorm van onderwijs en niet alleen aan het einde van een schooljaar. Dit kan terug naar het reguliere voortgezet onderwijs zijn of een ander school voor speciaal onderwijs. Als ouders er toestemming voor geven, verstrekken wij het laatste OPP eveneens aan de vervolgschool. Wij verzorgen de overdracht naar de vervolgschool.  

Naar het voortgezet (speciaal) onderwijs

In februari van het schooljaar bespreken we het schooladvies voor het voortgezet (speciaal) onderwijs met ouders/verzorgers. Om ons advies te ondersteunen worden bij leerlingen die 12 jaar worden de volgende lijsten ingevuld:
·Een Schoolvragenlijst voor kinderen (sociaal-emotionele ontwikkeling)
·ADIT
·De Plaatsingswijzer
·Een uitgebreide vragenlijst voor de leerkracht.

Het adviesgesprek wordt gevoerd door de leerkracht en ouders. Als het nodig is sluiten de intern begeleider en/of de gedragsdeskundige aan bij dit gesprek. Ouders en leerlingen bezoeken open dagen en maken uiteindelijk een keuze. Leerkrachten vullen de onderwijskundige eindrapporten in en zij kunnen ook ondersteunen bij het invullen van het aanmeldingsformulieren. Als ouders er toestemming voor geven, verstrekken wij het laatste OPP aan de vervolgschool. Wij verzorgen de overdracht naar de vervolgschool.  

Onderwijskundig rapport (OKR)
Als de leerling de school verlaat, krijgt de leerling een onderwijskundig rapport (OKR). Dit rapport gaat eveneens naar de vervolgschool. In het rapport staat informatie over de leerprestaties, de werkhouding en het gedrag van de leerling. Het OKR wordt met ouders besproken.   

Uitstroom schooljaar 2022-2023

Het vorige schooljaar hebben 26 leerlingen de school verlaten. Ze zijn weer terug naar het (speciaal) basisonderwijs of ze vervolgen hun schoolcarrière in het voortgezet onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs.


Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft tot taak om toezicht te houden op het onderwijs.
Binnen het inspectietoezicht staat de vraag centraal: “Hoe is de kwaliteit van de school?”. 
Van de bevindingen wordt een rapport gemaakt. Dit rapport maakt de inspectie openbaar op haar website www.onderwijsinspectie.nl
RENN4 maakt de inspectierapporten ook zelf openbaar door publicatie op de website. 
De Saffier staat onder basistoezicht van de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat de kwaliteit van het onderwijs voldoende is.   

Terug naar boven