De Saffier

Klokhuislaan 4 9201 JE Drachten

Schoolfoto van De Saffier

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, of om een andere reden niet aanwezig is, wordt er zo goed mogelijk voor gezorgd dat de lessen (in aangepaste) vorm doorgaan. Het streven is ervoor te zorgen dat de groep een vervanger heeft. Lukt dit niet, dan kan besloten worden om de leerlingen te verdelen over andere groepen. Als er geen vervanging of alternatief voor handen is, kan als uiterste maatregel besloten worden om leerlingen thuis te laten blijven. We schrijven dan een mail en zetten een bericht in Social Schools. In verband met vervoer maken wij dit, zo mogelijk, vroegtijdig bij u bekend.  Wanneer dit niet mogelijk is, wordt de leerling opgevangen op school en wordt er geprobeerd u alsnog te informeren. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs en begeleiding

Het onderwijs aan onze leerlingen is passend bij het leerniveau en bij hun ondersteuningsbehoeften. Wij volgen de uitgangspunten van RENN4 bij het vormgeven van ons onderwijs en de begeleiding. 

Doelgroepenmodel  

Onze school maakt gebruik van landelijk doelgroepenmodel (https://gespecialiseerdonderwijs.nl/expertgroep/landelijk-doelgroepenmodel) waarmee onderbouwd en transparant het maximaal haalbare eindniveau en het benodigde onderwijsaanbod en de ondersteuning goed in kaart worden gebracht. Daardoor is onze school in staat om planmatig te kijken naar wat de leerling nodig heeft. Met dit model wordt verder gekeken dan IQ-scores. Nadrukkelijk worden ook andere factoren van het kind betrokken. Deze brede interpretatie is van groot belang, zeker als de cognitieve mogelijkheden en de sociaal-emotionele vaardigheden ver uit elkaar liggen.   Het instroomprofiel en de uitstroombestemming vormen het begin- en eindpunt bij de vaststelling van het OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) van een leerling. Om de uitstroombestemming te bereiken heeft een leerling specifieke ondersteuning nodig. De factoren van een leerling worden in het doelgroepenmodel ingevuld om zo te komen tot een “leerlingprofiel”. Daarmee worden de eindbestemming, de leerroute en de ondersteuningsbehoefte van de leerling inzichtelijk gemaakt. Het doelgroepenmodel kent zeven leerroutes. Leerroute 5 bereidt leerlingen voor op uitstroom naar het PRO of V(S)O VMBO-BB. Functioneringsniveau E5-E6 is het uitstroomniveau voor deze leerlingen. Leerlingen in route 6 stromen uit naar het V(S)O VMBO-KB en VMBO-GT met als uitstroomniveau M7-M8 (= referentieniveau 1F). Tenslotte bereidt leerroute 7 leerlingen voor op uitstromen naar het V(S)O, HAVO of VWO. Zij stromen uit op functioneringsniveau hoger dan M8 (=referentie niveau 1S/2F). Deze 3 leerroutes passen bij het schoolondersteuningsprofiel van de Saffier. Het referentiekader bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is voor leerlingen die meer aankunnen.

          

Jonge kind  

We spreken over ‘het jonge’ kind als het gaat over leerlingen in de leeftijd 4 – 7 jaar (kalenderleeftijd). Het jonge kind kent een gedifferentieerde ontwikkeling, waardoor het vaststellen van een uitstroombestemming en bijbehorende leerroute geen recht zou doen aan ontwikkelingsmogelijkheden van deze leerlingen. Hoge verwachtingen zijn altijd het uitgangspunt. De leerroutes voor leerlingen in de leerjaren 1 tot en met 4 worden als volgt vastgesteld. Leerjaren 1 en 2 (kleuters): “regulier” aanbod op leerroute 6/7. Geen vaststelling van uitstroombestemming of prognose voor lange termijn. Leerjaar 3: Leerlingen die zich ontwikkelen conform profiel leerroute 2, 3, 4 en 5 uitstroom ZML starten vanaf leerjaar 3 met een aangepast onderwijsaanbod richting de beoogde bestemming (met name op het gebied van taal (lezen, spelling, woordenschat). Leerjaar 4: Leerlingen die zich ontwikkelen conform profiel leerroutes 5 en 6 starten in leerjaar 4 met een aangepast onderwijsaanbod richting de beoogde bestemming.

Opbrengstgericht en handelingsgericht werken

Op onze school werken wij handelings- en opbrengstgericht. Opbrengstgericht werken is het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de hoogst mogelijke opbrengst. Opbrengstgericht werken heeft hoge verwachtingen van de kinderen en gaat uit van doelgericht werken. Voor het meten en volgen van de didactische ontwikkeling van leerlingen wordt gebruik gemaakt van methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen. De leerkracht/school is zelf verantwoordelijk voor het opbrengstgericht werken met de resultaten van methodetoetsen. Tussendoelen passend bij de verschillende leerroutes voor de methode onafhankelijke toetsinstrumenten CITO 3.0 (wordt in schooljaar 2023/24 Cito Leerling in Beeld) zijn opgenomen als bijlage van de opbrengstennotitie RENN4 waarmee onze school werkt. In de leerjaren 1 en 2 worden geen methode onafhankelijke toetsen afgenomen. De meetmomenten voor methode onafhankelijke toetsen zijn in januari en in mei/juni. In de opbrengstennotitie van RENN4 waarmee onze school werkt zijn tussendoelen opgenomen voor de vakken Lezen (AVI), Begrijpend lezen, Rekenen/wiskunde en Spelling. Naast de didactische ontwikkeling hebben scholen ook de opdracht om de ontwikkeling van het leergedrag (leren leren) en de sociale- en emotionele ontwikkeling te meten en te volgen. Omdat bij de leerlingen binnen RENN4 nauwelijks sprake is van een leeftijd adequate ontwikkeling of doorgaande lijn in deze ontwikkeling op deze gebieden worden er geen bijlagen met tussendoelen opgenomen in de opbrengstennotitie. Onze school gebruikt de volgende instrumenten voor het meten en volgen van de ontwikkeling van het leergedrag en de sociale- en emotionele ontwikkeling: SCOL/LVT.      

Onderwijsaanbod

De Saffier biedt onderwijs dat past bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen. Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde kerndoelen speciaal onderwijs richtinggevend. De kerndoelen voor speciaal onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen speciaal onderwijs kunt u kijken op: Kerndoelen speciaal onderwijs

Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:
·Nederlandse taal;
·Engels;
·Rekenen/wiskunde;
·Oriëntatie op jezelf en de wereld;
·Kunstzinnige oriëntatie;
·Bewegingsonderwijs;
·Zintuiglijke en motorische ontwikkeling;
·Sociaal-emotionele ontwikkeling, Leren Leren en en Burgerschap
·Digitale geletterdheid (omgaan met media en technologische hulpmiddelen);
·Ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit;
·Praktische redzaamheid;
Er worden Chromebooks ingezet om het leerproces te ondersteunen.  

Actief burgerschap en sociale integratie
Leerlingen leren op school meer dan taal en rekenen alleen. Wij vinden het belangrijk dat onze scholen een positieve bijdrage leveren aan het bevorderen van actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen. Binnen onze school worden het volgende binnen het thema ‘sociale veiligheid, actief burgerschap en sociale integratie’ aangeboden:
. Gouden weken (zes weken na de zomervakantie) en Zilveren weken (twee weken na de kerstvakantie);
. Omgangsprotocol in de vorm van zes basisregels;
. Een sociale media protocol;
. De methode Leren & Leven voor sociaal-emotionele ontwikkeling voor gr. 1 t/m 8;
. Jeugdjournaal en gesprekken n.a.v. programma en krant / nieuwsbegrip; 
. In de aanloop naar 4/5 mei wordt er een gastspreker uitgenodigd op de school;
. In december wordt een voorlichter van bureau Halt uitgenodigd in de aanloop naar oud en nieuw;
. Special Heroes, Healthy heroes, Art heroes;
. Gastlessen door wijkpolitie;

. voor Burgerschap is een beleidsplan opgesteld met leerlijnen die we in het schooljaar 2023/24 gaan implementeren in het onderwijsaanbod.

. Rots en Waterlessen;

. Themaweek in het voorjaar;

Schoolreis en excursies
Onderdeel van het onderwijsaanbod zijn activiteiten die gericht zijn op uitbreiding van de belevingswereld van de leerlingen. Door deze activiteiten doet uw kind ervaringen op. Dit onderdeel hoort bij het schoolprogramma. Aan deze activiteiten zijn soms kosten verbonden. De bijdrage die aan de ouders wordt gevraagd is vrijwillig en mag geen belemmering zijn voor deelname. U kunt altijd contact opnemen met de school als de gevraagde bijdrage een probleem vormt.

Speciale arrangementen en maatwerk
Voor leerlingen die niet kunnen deelnemen aan het regulier programma op school, wordt geprobeerd op school oplossingen te bieden. Er zijn hiervoor zorg en onderwijs trajecten denkbaar met andere hulpverlenings- of zorginstanties. Daarnaast zijn er leerlingen die buiten de school, in een speciale setting zorg en deeltijdonderwijs krijgen. Voor deze leerlingen verzorgt De Saffier het schoolwerk en is er een ambulante leerkracht beschikbaar.  En is er regelmatig overleg om de voortgang van leerlingen te bespreken. We proberen maatwerk te creëren in samenwerking met gebiedsteam en het samenwerkingsverband, zodat de leerling waar mogelijk een passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod krijgt. 

In onze groep Regenboog bieden we deeltijdonderwijs voor leerlingen die nog niet kunnen functioneren in groep van 12 leerlingen. Het is belangrijk om de samenwerking tussen kind/ ouder(s)/verzorger(s), onderwijs, jeugdzorg/jeugdhulp en gemeente te blijven versterken om zo te juiste keuze voor en met leerlingen te kunnen maken. 

Huiswerk 
Voor jonge kinderen (groep 3,4) stimuleren wij dat ouders aandacht besteden aan het lezen, samen voorlezen of regelmatig samen een stukje lezen. Regelmatig krijgen leerlingen huiswerk mee. Dit huiswerk kan betrekking hebben op wereldoriëntatie (bijvoorbeeld topografie waarbij wordt verwacht dat leerlingen dit thuis oefenen), maar het kan ook zijn dat leerlingen werk meekrijgen dat op die dag door de leerling niet op school is gemaakt. We verwachten dan dat de leerling het werk thuis maakt en de volgende dag weer aan de leerkracht geeft. In de meeste gevallen zal de leerkracht contact met thuis opnemen wanneer er huiswerk wordt meegegeven.  

Leerlingenraad
Op onze school is een leerlingenraad. Aan het begin van het schooljaar wordt uit elke klas een vertegenwoordiger aangewezen of gekozen die in de leerlingenraad mag zitten. De leerlingenraad vergadert ongeveer een keer per maand. Belangrijke punten die worden besproken zijn: wat leerlingen belangrijk vinden, bijvoorbeeld afspraken over regels in de pauze en op school, de wensen die er zijn om school leuker te maken. We hebben dit jaar gezien dat de leerlingen deze taak heel serieus op hebben gepakt.      

Het team  

Managementteam
De SO- en VSO- scholen in Friesland hebben een regiodirecteur, deze wordt ondersteund door meerdere directeuren. Op locatie De Saffier zit één directeur. De directeur vormt samen met de leerkracht,  intern begeleider, gedragsdeskundige en schoolmaatschappelijk werker de Commissie van Begeleiding. De CvB is verantwoordelijk voor het onderwijszorgaanbod binnen De Saffier. Samen met de leerkrachten, onderwijsassistenten, logopedist en eventuele individuele begeleiders geven zij dit vorm. Ter ondersteuning van de dagelijkse gang van zaken op school is er een ondersteunende dienst, die bestaat uit een administratief medewerker en de conciërge. Er werken diverse medewerkers met verschillende achtergronden en taken met uw kind.


Leerkrachten

Het dagelijkse onderwijs wordt verzorgd door de leerkrachten. Ze werken met elkaar samen en kunnen voor een deel van de tijd geassisteerd worden door onderwijsassistenten. Iedere groep heeft een klassenmap waarin o.a. klassenregels, roosters, evt. medicijngebruik per leerling staan. De deeltijdleerkrachten kunnen op deze manier zoveel mogelijk dezelfde structuur bieden.

Vakleerkracht

De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt voor elke groep een gymles en organiseert ook sportieve activiteiten door het gehele jaar heen, zoals zwemmen, schaatsen, een sportdag voor de gehele school, judolessen etc. We werken samen met Special Heroes, onze vakleerkracht regelt deze contacten en lessen.  

Gedragsdeskundige

De gedragsdeskundige is lid van de Commissie voor Begeleiding (CvB) en kan na overleg psychodiagnostisch onderzoek verrichten. Vaak is dit gericht op het vaststellen van de cognitieve mogelijkheden, het emotionele ontwikkelingsniveau en het niveau van de zelfredzaamheid (adaptieve ontwikkeling). Daarnaast is de gedragsdeskundige de vraagbaak voor de ouder(s)verzorger(s) wanneer er specifieke vragen zijn over het gedrag of de ontwikkeling van een kind/leerling. De gedragsdeskundige helpt mee om opbrengsten in het kader van de kwaliteitszorg in beeld te brengen en te interpreteren. Zij/ hij is medeverantwoordelijk voor het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief van iedere leerling en geeft ondersteuning bij het vormen van beleid en het ontwikkelen van programma’s in het kader van de leerlingenzorg en handelingsgerichte diagnostiek.

Intern begeleider

De intern begeleider is lid van de Commissie voor Begeleiding (CvB). De intern begeleider houdt zich bezig met de kwaliteitszorg, handelingsgericht werken en het onderwijsaanbod binnen de school. De intern begeleider is de deskundige op het gebied van didactiek en pedagogiek en ondersteunt vanuit deze deskundigheid de leerkrachten. Daarnaast begeleidt de intern begeleider de schakeling naar een andere school.  

Schoolmaatschappelijk werker

De schoolmaatschappelijk werker is lid van de Commissie voor Begeleiding (CvB) biedt de ouder(s)/verzorger(s) een luisterend oor en fungeert voor hen als een steunpunt. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen met hun (hulp)vragen bij de maatschappelijk werker terecht. De maatschappelijk werker is vooral gericht op de thuissituatie en is eerste contactpersoon naar sociale instanties en instellingen op het gebied van de (jeugd)-hulpverlening. 

Stagiaires

De Saffier heeft regelmatig stagiaires van onder andere de pedagogische academie basisonderwijs (PABO), Social Work (HBO), MBO Studierichting Pedagogiek en Onderwijs en de academie lichamelijke opvoeding (ALO of CIOS).  De Saffier is gecertificeerd als leerinstelling door het SBB. 

Overige medewerkers

Om de organisatie verder zo soepel mogelijk te laten verlopen, beschikt de school nog over enkele medewerkers op facilitair en administratief gebied. De administratief medewerker voert werkzaamheden uit die gericht zijn op het verzorgen van de (leerlingen)administratie, financiële administratie en personeel administratie (HRM) en andere voorkomende administratieve werkzaamheden. De conciërge voert werkzaamheden uit die gericht zijn op o.a. kleine onderhouds- en reparatiewerkzaamheden en is pedagogisch geschoold om ook een ondersteunende rol te vervullen in het zorgaanbod. 

Jeugdarts/jeugdgezondheidszorg
Alle nieuwe leerlingen worden gezien door de jeugdarts. Gedurende hun schoolperiode worden alle leerlingen een aantal keer door de jeugdarts gezien. Wanneer een leerling opgeroepen wordt, krijgen de ouder(s)/verzorger(s) een uitnodiging voor een onderzoek op school door de GGD. De jeugdarts is lid van de commissie voor begeleiding. Er vindt drie keer per jaar een CvB vergadering plaats waar de jeugdarts bij betrokken is.  

Commissie voor Begeleiding
De leerkrachten worden ondersteund door de Commissie voor Begeleiding. De Commissie voor Begeleiding (CvB) bestaat uit gedragsdeskundige, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werkende, jeugdarts en directeur van de school. De commissie heeft de volgende taken:
·Het vaststellen en bijstellen van het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling,
·Het analyseren van de ontwikkelingsperspectiefplannen en hiervan verslag doen aan het bevoegd gezag.
·Het adviseren over het schakelen van de leerling,
·Het adviseren van het samenwerkingsverband over de begeleiding van de leerlingen.

. Het organiseren van multidisciplinaire overleggen 

De leden van de  Commissie voor Begeleiding, de leerkrachten en de ouders werken samen bij de opstelling en uitvoering van het Ontwikkelingsperspectiefplan. Zo nodig wordt een multidisciplinair overleg gevormd om specifiekere ondersteuningsvragen in kaart te brengen, doelen te bepalen en activiteiten te formuleren en uit te voeren.

Fysiotherapie
Wanneer er voor een leerling een indicatie is dat er fysiotherapie nodig is om de leerling beter op school te laten functioneren, kan, na een verwijzing van de huisarts, fysiotherapie op school worden aangeboden. De fysiotherapie wordt op school gegeven door een gediplomeerd fysiotherapeut. De behandeling kan starten wanneer de zorgverzekering de behandeling vergoed.

Logopedie
Wanneer een leerling problemen heeft met spraak en of taal, kan de logopedist worden ingeschakeld. De logopedist kan de leerling binnen school behandelen, na een verwijzing van de huisarts en wanneer de zorgverzekering de behandeling vergoedt.    

 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De Saffier heeft geen groep 1 en 2

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod
De Saffier biedt onderwijs dat past bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen. De Saffier is bezig het onderwijsaanbod aan de hand van de leerroutes uit te werken. Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de, door de overheid geformuleerde kerndoelen speciaal onderwijs richtinggevend. De kerndoelen voor speciaal onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen speciaal onderwijs kunt u kijken op: https://www.slo.nl/sectoren/so/kerndoelen/

Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:
·Nederlandse taal;
.Engels;
·Rekenen/wiskunde;
·Oriëntatie op jezelf en de wereld;
·Kunstzinnige oriëntatie;
·Bewegingsonderwijs;
·Zintuiglijke en motorische ontwikkeling;
.Sociaal-emotionele ontwikkeling;
·Omgaan met media en technologische hulpmiddelen;
.Ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit;
.Praktische redzaamheid;

Methoden

Nederlandse taal                                       
Schatkist, Veilig Leren Lezen,
Schrijven                                                  
Pennenstreken
Taal en spelling                                                       
(S)TAAL
Rekenen/Wiskunde 
Getal en Ruimte Jr., Met Sprongen vooruit
Lezen                                                      
Station Zuid, Nieuwsbegrip XL
Oriëntatie op de wereld en jezelf                
Wijzer!, Klaar Over en Nieuws uit de Natuur
Kunstzinnige oriëntatie                             
Geen methode, aanbod vanuit Special Heroes
Spel- en bewegingsonderwijs  

Vakdocent bewegingsonderwijs             

Sociaal emotionele ontwikkeling                
Leren en Leven  https://lerenenleven.nl/

Rots en Waterlessen

Engels                                
Stepping Stones Junior
Zintuigelijke en motorisch

Digitale geletterdheid en Omgaan met media                               

Seksuele voorlichting                                
Kriebels in je buik
Muziek                                                    
123ZING                       


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel
In het ondersteuningsplan legt elk samenwerkingsverband vast hoe zij het passend onderwijs voor elke leerling wil realiseren. U kunt het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband van onze school vinden op de volgende website: www.passendonderwijsinfryslan.nl. Informatie over de samenwerkingsverbanden staat op de website van RENN4. Wat De Saffier kan bieden, staat uitgebreider beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel vindt u onder andere informatie over de basisondersteuning en de extra vormen van ondersteuning die onze school kan bieden. Omdat het schoolondersteuningsprofiel een nogal uitgebreid document is, hebben we het niet volledig opgenomen in deze schoolgids. U kunt het profiel inkijken op onze website; https://www.renn4.nl

Op de startpagina  gaat u naar de keuzemogelijkheid 'Onze scholen' en vervolgens kunt u het schoolondersteuningsprofiel van de school van uw keuze aanklikken. https://www.renn4.nl/school/de-saffier/

Niet plaatsen van leerlingen
In sommige gevallen kan worden besloten uw zoon/dochter niet te plaatsen.
Hiervan is sprake als:
·De school een volverklaring heeft.
·Er geen ruimte is in de groep vanwege de specifieke vraag van de leerling en samenstelling van de groep.
·Er onvoldoende deskundig en bevoegd beschikbaar personeel in de school aanwezig is.
·De leerling zulke specifieke ondersteuningsbehoeften heeft dat het niet passend is, waardoor onderwijs aan de betreffende leerling niet mogelijk is. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Sinds het schooljaar 2022/23 is er een extra groep gestart waarin leerlingen die niet in een groep kunnen functioneren een aanbod van de leerkracht krijgen. Het aanbod zal gedurende het komende schooljaar nog meer vorm krijgen en verduidelijkt worden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

 In het schooljaar 2023/24 start er een gezamenlijke geïntegreerde groep 1/2 met de Samen Kansrijk scholen op locatie SBO It Heechhof.

We organiseren deze groep gezamenlijk; Saffier, Sjalom, Heechhof, Kleurryk. De Saffier heeft geen groep 1/2. U kunt ons altijd bellen over de te volgen route. 

Terug naar boven