Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 werken we met Piramide. Deze methode helpt ons om kinderen van 0 – 7 jaar op een speelse en veilige manier de wereld te ontdekken, zodat alle ontwikkelingsgebieden – cognitieve en sociaal-emotionele – ruimschoots aan bod komen. Alle kinderen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs en één keer per week muziekonderwijs.
In groep 3 t/m 8 volgen we zoveel mogelijk de door de methode geadviseerde tijden voor technisch lezen, taal, rekenen en zaakvakken. Wanneer blijkt dat een groep extra tijd nodig heeft voor een bepaald vak, maken we hier een weloverwogen en bewuste keuze in. Alle kinderen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs en één keer per week muziekonderwijs
Christelijk IKC Prins Bernhardschool is een wijkschool in het noordelijk deel van Oud-Krispijn. De school heeft een open instroom en geeft regulier primair onderwijs vanuit een christelijke visie op waarden en normen. De school wordt bezocht door kinderen van 2-12 jaar uit met name de directe omgeving. Als organisatievorm functioneert het jaarklassensysteem, waarbinnen differentiatie naar niveau plaatsvindt en waarbinnen ook groepsdoorbrekende onderwijsactiviteiten georganiseerd worden.
Onze doelgroep wordt gevormd door kinderen van 2 tot 12 jaar die in staat zijn om al of niet met behulp van ondersteuning de reguliere kinderopvang te bezoeken dan wel het regulier onderwijs te volgen. Bij de peuters hanteren wij tevens een VE-programma.
D.m.v. extra ondersteuning in de vorm van ondersteuningsprogramma's, remedial teaching of ambulante begeleiding, geven wij leerlingen met beperkte leer- en/of gedragsproblemen een passende onderwijsloopbaan op onze school. Als de school niet (meer) in passende ondersteuning kan voorzien, wordt samen met de ouders gezocht naar een andere passende onderwijsplek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken als school hard aan de ontwikkeling van het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen en hun ondersteuningsbehoefte. Dit doen we samen met externe instanties (Bijv. SWV).
Vanaf schooljaar 2022-2023 werken we in groep 3 t/m 8 met de papieren versie van WIG. Onder begeleiding van GGO (Gewoon Goed Onderwijs) gaan we het komende jaar aan de slag om de professionaliteit van onze leerkrachten nog verder te ontwikkelen om zo nog beter te kunnen aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de groep.
De peutergroepen zijn VE-groepen en samen met de kleutergroepen vormen ze de afdeling Jonge Kind. In deze afdeling wordt gewerkt volgens de thematische aanpak Piramide. Met dit educatieve programma organiseren we activiteiten rondom thema’s die jonge kinderen aanspreken. We passen dit aan bij wat er in je klas of groep leeft. In combinatie met onze expertise én Piramide leggen we een stevige basis voor de toekomst van ieder kind.