Prins Bernhardschool

Willaertstraat 2 3314 WZ Dordrecht

  • Gezellig samen spelen
  • Allerlei speelmogelijkheden
  • Eigen gymleerkracht kleuters t/m groep 8
  • In groep 5 t/m 8 heeft ieder kind een  Chromebook

Het team

Toelichting van de school

Leerkrachten in opleiding en stagiaires

Regelmatig brengen studenten van de Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs (PABO) hun opgedane kennis bij ons in de praktijk. Dit gebeurt onder begeleiding, toezicht en eindverantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. De studenten geven lessen en ze geven leerlingen extra hulp waar nodig. Hoe verder een student met de opleiding gevorderd is, hoe meer lessen hij of zij verzorgt.

Leraar In Opleiding (LIO)

Studenten die aan hun laatste jaar bezig zijn, worden Leraar In Opleiding (LIO) genoemd. Zij werken drie dagen per week gedurende een periode van zo'n 15 schoolweken geheel zelfstandig in de groep. De leerkracht blijft altijd eindverantwoordelijk.

SPW en voortgezet onderwijs

Naast studenten van de PABO zijn in de onderbouwgroepen ook studenten van de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW of onderwijsassistent) aanwezig. Verder zijn er regelmatig stagiaires uit het voortgezet onderwijs die een korte maatschappelijke stage moeten doen. In de kinderopvang hebben wij stagiaires van de beroepsopleiding pedagogische medewerkers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten moeten soms vervangen worden vanwege ziekte of verlof. Binnen de stichting is er een invalpool om zo de lesuitval tot een minimum te beperken. Mocht de vervanging meerdere dagen betreffen, dan stellen wij u hier zo spoedig van in kennis via Parro. Slechts in het uiterste geval zullen onze leerlingen een dag thuis moeten blijven. We melden dit zo vroeg mogelijk en voor noodopvang zal, indien mogelijk, gezorgd worden. Leerlingen worden nooit zonder bericht naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken we met Piramide. Deze methode helpt ons om kinderen van 0  –  7 jaar op een speelse en veilige manier de wereld te ontdekken, zodat alle ontwikkelingsgebieden – cognitieve en sociaal-emotionele – ruimschoots aan bod komen. Alle kinderen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs en één keer per week muziekonderwijs.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 t/m 8 volgen we zoveel mogelijk de door de methode geadviseerde tijden voor technisch lezen, taal, rekenen en zaakvakken. Wanneer blijkt dat een groep extra tijd nodig heeft voor een bepaald vak, maken we hier een weloverwogen en bewuste keuze in.  Alle kinderen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs en één keer per week muziekonderwijs

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Christelijk IKC Prins Bernhardschool is een wijkschool in het noordelijk deel van Oud-Krispijn. De school heeft een open instroom en geeft regulier primair onderwijs vanuit een christelijke visie op waarden en normen. De school wordt bezocht door kinderen van 2-12 jaar uit met name de directe omgeving. Als organisatievorm functioneert het jaarklassensysteem, waarbinnen differentiatie naar niveau plaatsvindt en waarbinnen ook groepsdoorbrekende onderwijsactiviteiten georganiseerd worden.     

Onze doelgroep wordt gevormd door kinderen van 2 tot 12 jaar die in staat zijn om al of niet met behulp van ondersteuning de reguliere kinderopvang te bezoeken dan wel het regulier onderwijs te volgen. Bij de peuters hanteren wij tevens een VE-programma. 

D.m.v. extra ondersteuning in de vorm van ondersteuningsprogramma's, remedial teaching of ambulante begeleiding, geven wij leerlingen met beperkte leer- en/of gedragsproblemen een passende onderwijsloopbaan op onze school. Als de school niet (meer) in passende ondersteuning kan voorzien, wordt samen met de ouders gezocht naar een andere passende onderwijsplek. 

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken als school hard aan de ontwikkeling van het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen en hun ondersteuningsbehoefte. Dit doen we samen met externe instanties (Bijv. SWV).

Vanaf schooljaar 2022-2023 werken we in groep 3 t/m 8 met de papieren versie van WIG. Onder begeleiding van GGO (Gewoon Goed Onderwijs) gaan we het komende jaar aan de slag om de professionaliteit van onze leerkrachten nog verder te ontwikkelen om zo nog beter te kunnen aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de groep.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peutergroepen zijn VE-groepen en samen met de kleutergroepen vormen ze de afdeling Jonge Kind. In deze afdeling wordt gewerkt volgens de thematische aanpak Piramide. Met dit educatieve programma organiseren we activiteiten rondom thema’s die jonge kinderen aanspreken. We passen dit aan bij wat er in je klas of groep leeft. In combinatie met onze expertise én Piramide leggen we een stevige basis voor de toekomst van ieder kind.

Terug naar boven