Oranje Nassauschool

Selma Lagerlof-erf 164 3315 AT Dordrecht

  • Veilig - Vriendelijk -Verantwoordelijk
  • https://oranjenassauschool.nl/aanmelden-nieuwe-leerling
  • Wij stimuleren vriendelijk, veilig en verantwoordelijk gedrag; wij delen muntjes uit aan de kinderen en belonen zo goede voorbeelden.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Halverwege groep 7 geven wij de ouders van de leerlingen (vooral op basis van het leerlingvolgsysteem) een VO-kijkrichting. Daarmee kunnen zij met hun kinderen alvast gericht open dagen bezoeken.

In groep 8 krijgen de leerlingen op basis van verschillende items (zelfstandigheid, werkhouding, resultaten etc.) een voorlopig advies en daarna in januari een VO-advies. Dit is een advies over het niveau dat wij als school het beste bij de leerling vinden passen. Uit adviezen van voorgaande jaren kunnen we aantonen dat onze adviezen in bijna alle gevallen zeer passend zijn gebleken. In februari maken deze leerlingen ook de doorstroomtoets. Mocht het advies uit de doorstroomtoets hoger zijn dan het door ons gegeven VO-advies, dan heroverwegen wij ons advies. In een enkel geval herzien wij dan ons advies. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij signaleren graag bijtijds dat extra ondersteuning nodig is. Vanaf groep 3 wordt daarom gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van Dia-lvs. Met deze toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. 

In de groepen 1-2 worden geen lvs-toetsen afgenomen. Wij volgen de ontwikkeling van de kleuters door observaties, een lettertoets en het leerlingvolgsysteem uit de methode “Onderbouwd”.

De leerkrachten registreren al hun bevindingen in een leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groeps- en leerlingbesprekingen aan de orde. Bij de leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende bouw en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van het dossier.

Wij hebben als school met een gemiddelde leerlingpopulatie de ambitie dat onze groepen boven het landelijk gemiddelde scoren. Wij houden halfjaarlijks bij hoe wij scoren ten opzichte van dit ambitieniveau.

Het ontwikkelingsperspectief

Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften stelt de school een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Hierin worden ook de leerresultaten gevolgd en geëvalueerd. Meer informatie: www.oranjenassauschool.nl/zorg-en-ondersteuning/extra-ondersteuning-2

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het van groot belang dat alle kinderen in het voortgezet onderwijs (VO) op een passende plek terechtkomen. Wij streven naar een maximale prestatie van elk kind en een daarbij passende advisering. Alle stappen voor verwijzing hebben wij opgenomen in een routinekaart PO-VO (in te zijn bij de directie). Daarin staan tenminste deze stappen: 

  • Halverwege groep 7: ouders ontvangen een eerste kijkrichting VO;
  • Eind groep 7: kijkrichting VO wordt indien nodig bijgesteld;
  • Tussen 1 oktober en 15 november: school meldt aan voor een doorstroomtoets. 
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies*
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Waar wij onze kijkrichting met name baseren op de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zijn onze adviezen breder beargumenteerd: wij kijken ook naar o.a. de cognitieve prestaties, de leerhouding en de sociale prestaties van leerlingen. 

Uit rapportages blijkt dat wij zeer passende adviezen geven; VO-scholen hechten veel waarde aan ons advies. 

* Heeft de leerling na het maken van de doorstroomtoets een hoger toetsadvies dan het schooladvies? Dan moet de basisschool het schooladvies bijstellen. Alleen in het belang van de leerling kan de school besluiten het advies niet of deels te verhogen. De school moet dit dan motiveren. Als het resultaat op de doorstroomtoets lager is dan verwacht, dan mag de basisschool het schooladvies niet wijzigen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie is dat we elkaar vooral willen leren wat gewenst gedrag is en waarom dat zo fijn is. En als dit even niet lukt moeten we elkaar steeds weer nieuwe kansen bieden om gedrag te herstellen. Vanuit onze kernwaarden hebben we een aantal schoolregels opgesteld. Deze kernwaarden en schoolregels zijn zichtbaar en merkbaar in de school. Ook ongewenst gedrag wordt in de groepen besproken; 

Onze school stimuleert het welbevinden van kinderen door gewenst gedrag actief te belonen. Ook geven wij met regelmaat KWINK-lessen m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Hoe wij dat doen leest u hier. In het schooljaar 2020-2021 hebben wij mede daarmee het vignet 'Gezonde School Welbevinden' behaald.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Vriendelijk
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 14 november 2019 heeft de Inspectie de school weer een voldoende beoordeling gekregen (basisarrangement). De onderdelen kwaliteitscultuur en pedagogisch handelen zijn beoordeeld met een 'goed', scores om trots op te zijn. Wij hebben de ambitie om op alle onderdelen nog hoger te scoren. 

Terug naar boven