Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Oranje Nassau heeft 7 reguliere groepen, waaronder enkele combinatiegroepen: groep 1-2a, 1-2b en groep 4-5. Alle groepen hebben hun eigen lokaal en een ruim leerplein voor gezamenlijk gebruik. Voor deze leerlingen hebben wij ook het aanbod van onze Oranjedagen: onder begeleiding van een specialist hoogbegaafdheid gaan hoger scorende leerlingen om de week in kleine groepjes met verrijkingswerk aan de slag.
Invulling onderwijstijd
Er wordt (vooral 's ochtends) ruim voldoende onderwijstijd besteed aan de hoofdvakken rekenen, lezen, taal en spelling. Ons aanbod voor burgerschap, wetenschap & techniek en digitale geletterdheid wordt grotendeels in overige vakken geïntegreerd. Afhankelijk van waar de leerling behoefte aan heeft kunnen de uren afwijken van de tabel.
Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:
- alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
- een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
- een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
- scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
- de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.
Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij op onze school kunnen bieden en waar de grenzen liggen m.b.t. de ondersteuning die op onze school plaats kan vinden (zie www.oranjenassauschool.nl/schoolondersteuningsprofiel). Dit SOP is samengesteld met instemming van onze MR. Wij kunnen onder meer in bepaalde mate extra ondersteuning bieden aan kinderen met meerbegaafdheid (Oranjedagen, Levelwerk), Down-syndroom, gedrag- of concentratieproblemen en leerproblemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen wij onze gedragsspecialist blijven inzetten voor kortlopende zorgtrajecten. Wij willen de doorlooptijd van signalering naar uitvoer van passende begeleiding verkorten en wij willen het groepsplanloos werken verkennen.
In onze school is peuteropvang ‘De Polderpeuters' (SDK Kinderopvang) gevestigd. Er zijn regelmatig overlegmomenten tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, de aanwezige HBO-coach en de intern begeleider en leerkrachten van de school. Er is sprake van een warme overdracht van gegevens.
Indien mogelijk worden de peuters regelmatig bij de bijzondere schoolactiviteiten betrokken. Meer informatie leest u op https://oranjenassauschool.nl/peuterspeelzaal.