Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Oranje Nassau heeft 7 reguliere groepen, waaronder enkele combinatiegroepen: groep 1-2a, 1-2b en groep 5-6. Alle groepen hebben hun eigen lokaal en een ruim leerplein voor gezamenlijk gebruik. Voor deze leerlingen hebben wij ook het aanbod van onze Oranjedagen: onder begeleiding van een specialist hoogbegaafdheid gaan hoger scorende leerlingen om de week in kleine groepjes met verrijkingswerk aan de slag.
Kerndoelen
Basisonderwijs bevordert de brede vorming van kinderen. Het onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op de ontwikkeling van de creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud van het primair onderwijs. Kerndoelen laten op hoofdlijnen zien wat belangrijk wordt gevonden om kinderen mee te geven in het basisonderwijs. Het gaat om een globale beschrijving van belangrijke onderwijsinhouden. Op onze scholen gebruiken we alleen methoden die aan deze kerndoelen voldoen. In deze schoolgids leest u daar per vakgebied meer over. Daar waar landelijke toetsen van zijn, hebben we een norm gesteld die recht doet aan de populatie van onze leerlingen (schoolweging). Naast de kerndoelen per vakgebied zijn er ook algemene doelen die voor alle leergebieden van belang zijn: goede werkhouding, gebruik van leerstrategieën, reflectie op eigen handelen en leren, uitdrukken van eigen gedachten en gevoelens, respectvol luisteren en kritiseren van anderen, verwerven en verwerken van informatie, ontwikkelen van zelfvertrouwen, respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar en zorg voor en waardering van de leefomgeving. In ons visiedocument over burgerschapsonderwijs komen vele zaken hiervan terug.
Invulling onderwijstijd
Er wordt (vooral 's ochtends) ruim voldoende onderwijstijd besteed aan de hoofdvakken rekenen, lezen, taal en spelling. Ons aanbod voor burgerschap, wetenschap & techniek en digitale geletterdheid wordt grotendeels in overige vakken geïntegreerd. Afhankelijk van waar de leerling behoefte aan heeft kunnen de uren afwijken van de tabel.
Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:
- alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
- een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
- een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
- scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
- de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.
Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij op onze school kunnen bieden en waar de grenzen liggen m.b.t. de ondersteuning die op onze school plaats kan vinden (zie www.oranjenassauschool.nl/schoolondersteuningsprofiel). Dit SOP is samengesteld met instemming van onze MR. Wij kunnen onder meer in bepaalde mate extra ondersteuning bieden aan kinderen met meerbegaafdheid (Oranjedagen, Levelwerk), Down-syndroom, gedrag- of concentratieproblemen en leerproblemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen onze gedragsspecialist blijven inzetten voor kortlopende zorgtrajecten. Wij willen de taal-leesspecialist en de rekenspecialist ook onder schooltijd inzetten voor o.a. observaties en coaching.
In onze school is peuteropvang ‘De Polderpeuters' (SDK Kinderopvang) gevestigd. Er zijn regelmatig overlegmomenten tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, de aanwezige HBO-coach en de intern begeleider en leerkrachten van de school. Er is sprake van een warme overdracht van gegevens.
Indien mogelijk worden de peuters regelmatig bij de bijzondere schoolactiviteiten betrokken. Meer informatie leest u op https://oranjenassauschool.nl/peuterspeelzaal.