Oranje Nassauschool

Selma Lagerlof-erf 164 3315 AT Dordrecht

  • https://oranjenassauschool.nl/aanmelden-nieuwe-leerling
  • Wij stimuleren vriendelijk, veilig en verantwoordelijk gedrag; wij delen muntjes uit aan de kinderen en belonen zo goede voorbeelden.
  • Wij zijn Gezonde School Welbevinden én Gezonde School Bewegen & Sport

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vrijwel alle leerkrachten werken in deeltijd. De duo-collega's hebben heel regelmatig overleg om het onderwijs in de groep zo goed mogelijk te laten verlopen. 

Een aantal personeelsleden heeft recht op extra uren ‘Duurzame inzetbaarheid’. Tijdens deze uren worden zij meestal vervangen door een vaste vervanger.

Bij afwezigheid (bijvoorbeeld door verlof of ziekte) proberen wij het zo te regelen dat een invalleerkracht komt of dat deze leerkrachten elkaar vervangen. Dit is in deze tijd een uitdaging, omdat in het onderwijs een tekort is aan beschikbare mensen. Een enkele keer is een leerkracht afwezig in verband met nascholing. Wanneer vervanging niet te realiseren is, zijn wij soms genoodzaakt een groep op te splitsen of vrij te geven. 

Op een studiedag van het personeel of op een margedag zijn de kinderen vrij; u wordt hierover ruim van te voren geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Oranje Nassau heeft 7 reguliere groepen, waaronder enkele combinatiegroepen: groep 1-2a, 1-2b en groep 5-6. Alle groepen hebben hun eigen lokaal en een ruim leerplein voor gezamenlijk gebruik. Voor deze leerlingen hebben wij ook het aanbod van onze Oranjedagen: onder begeleiding van een specialist hoogbegaafdheid gaan hoger scorende leerlingen om de week in kleine groepjes met verrijkingswerk aan de slag. 

Kerndoelen

Basisonderwijs bevordert de brede vorming van kinderen. Het onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op de ontwikkeling van de creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de kern van de onderwijsinhoud van het primair onderwijs. Kerndoelen laten op hoofdlijnen zien wat belangrijk wordt gevonden om kinderen mee te geven in het basisonderwijs. Het gaat om een globale beschrijving van belangrijke onderwijsinhouden. Op onze scholen gebruiken we alleen methoden die aan deze kerndoelen voldoen. In deze schoolgids leest u daar per vakgebied meer over. Daar waar landelijke toetsen van zijn, hebben we een norm gesteld die recht doet aan de populatie van onze leerlingen (schoolweging). Naast de kerndoelen per vakgebied zijn er ook algemene doelen die voor alle leergebieden van belang zijn: goede werkhouding, gebruik van leerstrategieën, reflectie op eigen handelen en leren, uitdrukken van eigen gedachten en gevoelens, respectvol luisteren en kritiseren van anderen, verwerven en verwerken van informatie, ontwikkelen van zelfvertrouwen, respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar en zorg voor en waardering van de leefomgeving. In ons visiedocument over burgerschapsonderwijs komen vele zaken hiervan terug.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Er wordt (vooral 's ochtends) ruim voldoende onderwijstijd besteed aan de hoofdvakken rekenen, lezen, taal en spelling. Ons aanbod voor burgerschap, wetenschap & techniek en digitale geletterdheid wordt grotendeels in overige vakken geïntegreerd. Afhankelijk van waar de leerling behoefte aan heeft kunnen de uren afwijken van de tabel.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:

  • alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
  • scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
  • de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen. 

Kinderen met specifieke behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeding en/of ondersteuning, worden in eerste instantie binnen de school ondersteund. In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij op onze school kunnen bieden en waar de grenzen liggen m.b.t. de ondersteuning die op onze school plaats kan vinden (zie www.oranjenassauschool.nl/schoolondersteuningsprofiel). Dit SOP is samengesteld met instemming van onze MR. Wij kunnen onder meer in bepaalde mate extra ondersteuning bieden aan kinderen met meerbegaafdheid (Oranjedagen, Levelwerk), Down-syndroom, gedrag- of concentratieproblemen en leerproblemen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen onze gedragsspecialist blijven inzetten voor kortlopende zorgtrajecten. Wij willen de taal-leesspecialist en de rekenspecialist ook onder schooltijd inzetten voor o.a. observaties en coaching. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze school is peuteropvang ‘De Polderpeuters' (SDK Kinderopvang) gevestigd. Er zijn regelmatig overlegmomenten tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, de aanwezige HBO-coach en de intern begeleider en leerkrachten van de school. Er is sprake van een warme overdracht van gegevens.

Indien mogelijk worden de peuters regelmatig bij de bijzondere schoolactiviteiten betrokken. Meer informatie leest u op https://oranjenassauschool.nl/peuterspeelzaal.

Terug naar boven