Dordtse Vrije School

Dubbelmondestraat 1/Zuilenburg 68 3312 NB Dordrecht

  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten van de school zijn in orde. We gebruiken de doorstroomtoets van CITO.

Kwaliteit van onderwijs is een subjectief begrip en gebonden aan opvattingen over wat goed onderwijs is. Hogescores betekent niet zomaar dat je kwalitatief goed onderwijs geeft. Het leveren van kwaliteit is een geheel van verschillende aspecten. Die volgende aspecten zijn daarom voor ons van belang:   

  • doelen of functies van onderwijs: zijn doelen van de school zo dat leerlingen voorbereid worden op de maatschappij?
  • Is verhouding cognitieve en niet cognitieve zaken gelijk?;
  • inhoud (kennis, inzicht, kwaliteit van vakgebieden); 
  • processen en mate waarin mensen zich inspannen om leerlingen de doelen te laten bereiken met leermiddelen;   
  • effecten: is het rendement hoog genoeg?

Op het gebied van de centrale eindtoets hebben wij de komende schoolplan periode onze eigen blauwe norm / ambitie. De Dordtse Vrijeschool gebruikt LOVS-toetsen (Leerling- en OnderwijsVolgSysteem) van het CITO. 

We scoren boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In tegenstelling tot de meeste basisscholen vinden wij op de Vrijeschool het vroeg toetsen van leerlingen niet zinvol. Kleutertoetsen en maandelijkse methode-gebonden toetsen zult u dan ook niet zien op de vrije school. Wat heerlijk dat kinderen zo niet continu beoordeeld worden.

We streven echter er ook naar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van volglijnen in ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en de regenboogtraining (sociale ontwikkeling). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. 

De zorg voor de kinderen begint bij de leerkracht in de klas, maar vindt een natuurlijk vervolg in de pedagogische vergadering. Daarin staan klassen- en kinderbesprekingen, studie en kunstzinnige vorming centraal. Klassenleerkrachten, vakleerkrachten, remedial teachers, onderwijsassistenten, leraren in opleiding, schoolleiding en interne begeleider maken deel uit van deze vergadering (zover mogelijk).

Naast studie en de kinderbesprekingen, waar de kinderen die onze extra zorg of aandacht nodig hebben worden besproken, houden we klassenbesprekingen opdat het hele college zicht houdt op alle klassen. De kleuters die naar de 1e klas gaan worden altijd in de vergadering door de kleuterjuffen overgedragen aan de nieuwe leerkracht(en). 

De Dordtse Vrijeschool hanteert een blauwe norm. De directie stelt jaarlijks een school analyse op. In maart een grote kwaliteitsmonitor en in juni een kleine monitor. Dit document is de verantwoording richting diverse stakeholders. Denk hierbij aan bestuur, inspectie, raad van toezicht en MR.

Het document wordt besproken met de interne begeleiding. Klassen die opvallen krijgen buiten de pedagogische vergadering een aparte klassenbespreking. Tijdens deze bespreking zoomt de leraar in op de klas en wat er voor de klas en individuele leerling nodig is.

In de periodeplannen werken de leerkrachten volgens de PDCA-cyclus. Naar aanleiding van de pedagogische vergaderingen en/of klassenbesprekingen worden periodeplannen bijgesteld.

Tijdens het OBO (Onder Bouw Overleg) en het KLO (KLeuterOverleg) wordt inhoudelijk gewerkt op didactisch en pedagogisch vlak. Daar komen onderwerpen aan bod als: dyslexie, differentiatie, sociale vaardigheden, taal- en rekenoefenuren en de ontwikkeling van de zintuigen. Het OBO en KLO vindt twee maal per jaar plaats en wordt geleid door de interne begeleiding, en de gzo coördinatoren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van klas 6 gaan de leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs (VO). De leerlingen gaan naar het Rudolf Steinercollege in Rotterdam of andere scholen. Daaraan vooraf gaat een uitgebreide procedure. Deze bestaat uit voorlichting en toetsing. Op onze website vindt u onder het kopje "belangrijke documenten" de procedure.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hechten veel waarde aan de sociale ontwikkeling van kinderen en de vorming van een gemeenschap binnen de school. De visie van ons op het gebied van sociale opbrengsten is daarom dat kinderen niet alleen kennis en vaardigheden moeten verwerven, maar ook moeten leren omgaan met anderen en zichzelf te ontwikkelen als individu in relatie tot de gemeenschap.

In onze school wordt er veel aandacht besteed aan het creëren van een veilige en respectvolle omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en elkaar kunnen ondersteunen. Daarnaast wordt er binnen ons onderwijs ook veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, waarbij de focus ligt op het ontdekken en ontwikkelen van de eigen talenten en interesses. Dit wordt gestimuleerd door de individuele begeleiding van leerkrachten en de mogelijkheid om zelfstandig te werken.

Kortom, wij streven naar het creëren van een gemeenschap waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste en sociale individuen die klaar zijn om hun plaats in te nemen in de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Dordtse Vrije School heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van een jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Voor gedetailleerde informatie klik hiernaast op de link naar de website van de Onderwijsinspectie. Heeft u vragen over het inspectierapport? Neem dan gerust contact met ons op.

Terug naar boven