Dordtse Vrije School

Dubbelmondestraat 1/Zuilenburg 68 3312 NB Dordrecht

  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School
  • Schoolfoto van Dordtse Vrije School

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit:

  • Directeur
  • Leerkrachten
  • Vakleerkracht euritmie, handwerken en houtbewerking
  • Intern Begeleider
  • Remedial Teacher
  • Onderwijsondersteunend personeel
  • Administratief medewerker
  • Conciërge

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij vervangen zoveel als mogelijk intern. Sporadisch maken wij gebruik van een flex-pool. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterklassen is er sprake van een natuurlijke leeromgeving door spel en beweging. De drijvende kracht is het vermogen tot nabootsen. De kinderlijke fantasie krijgt daarbij alle ruimte, als voorbereiding voor de verdere ontwikkeling. Er is grote aandacht voor het gebruik van natuurlijke materialen en de kwaliteit van de omgeving. Sfeer, warmte en geborgenheid, jaarfeesten en natuurlijk de ritmes van de dag, de week en het jaar zijn dragende elementen. Voor het denken, voelen en willen is evenveel aandacht.

De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld en bestaan uit 4, 5 en 6-jarigen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De hoofdvakken zoals Nederlandse taal, rekenen, aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en natuurkunde worden ‘s ochtends van 8:25 tot 10:30 uur gegeven in periodes van een aantal aaneengesloten weken.

Na het periodeonderwijs volgen lessen in handvaardigheid, euritmie, vreemde talen, gymnastiek, oefenuur taal en rekenen, muziek, tekenen, schilderen en burgerschap. De klassenleerkracht wordt bijgestaan door vakleerkrachten voor houtbewerken, handwerken, euritmie en lichamelijke opvoeding (1,5u per week vanaf klas 1).

Voor het gehele leerplan is de vertelstof een belangrijke leidraad, afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind. In de 1e klas worden sprookjes verteld. In de 2e klas  fabels en legenden. In de 3e klas staat het Oude Testament centraal en in de 4e de Germaanse mythologie. De Griekse mythologie en de oude cultuurperiodes volgen in de 5e klas en de Romeinse geschiedenis in de 6e klas.    

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Dordtse Vrijeschool biedt regulier onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar. Alle leerkrachten hebben hun eigen talenten en kwaliteiten om de leerlingen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. De leerkrachten hanteren een vorm van klassenmanagement waarin het lukt verlengde en extra instructie te verzorgen. Waar nodig wordt er een beroep gedaan op specifieke deskundigheid van een collega of de intern begeleider. Externe ondersteuning is gewenst en nodig bij het opvangen van leerlingen met extra onderwijsbehoeften.

Ons ondersteuningsprofiel is op onze website te vinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren willen we ons verder specialiseren op het gebied van:

  • Meer-en hoogbegaafdheid (aanbod creëren voor leerlingen die meer aan kunnen dan de de basis)
  • Didactisch coördinator (aanstellen schoolopleider en didactische coach voor leerkrachten)
  • Rekenen (ons verder specialiseren op het gebied van rekenen en rekenproblematieken zoals dyscalculie)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de kleuterklassen is er sprake van een natuurlijke leeromgeving door spel en beweging. De drijvende kracht is het vermogen tot nabootsen. De kinderlijke fantasie krijgt daarbij alle ruimte, als voorbereiding voor de verdere ontwikkeling. Er is grote aandacht voor het gebruik van natuurlijke materialen en de kwaliteit van de omgeving. Sfeer, warmte en geborgenheid, jaarfeesten en natuurlijk de ritmes van de dag, de week en het jaar zijn dragende elementen. De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld en bestaan uit 4, 5 en 6-jarigen. De kleuter komt, na zijn 4e verjaardag, in samenspraak tussenouders en leerkracht, de eerste paar weken drie dagen per week naar school. Deze ritmische verdeling met twee rustdagen is wenselijk om het kind de tijd te geven alle nieuwe indrukken te verwerken en wordt altijd met de ouders besproken. Na deze periode komen deze kleuters 4 dagen naar school. De rustdag is meestal de woensdag. Wanneer het kind 5 jaar wordt, komt de kleuter alle dagen naar school. De lesdagen zijn maandag t/m vrijdag van 8.25-13.15 uur aan de Dubbelmondestraat en 8:30 tot 14:00 uur aan de Zuilenburg.

Voor de kleuters wordt de lunch gedurende de ochtend klassikaal verzorgd. U ontvangt daarover bericht van de kleuterjuffies. De kosten zijn voor rekening van de ouders en vallenbuiten de ouderbijdragen.

Terug naar boven