Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van de Eindtoets en waren heel heel goed te noemen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De Schakel gebruikt de toetsen die horen bij de betreffende methodes. Daarnaast gebruiken we digitale IEP-toetsen als halfjaarlijkse methode-onafhankelijke toetsen voor ons Leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, zijn of haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs.
Het schooladvies wordt gebaseerd op de prestaties van leerlingen.
Een handig hulpmiddel hierbij is de Plaatsingswijzer.
Ook de mening van de leerkrachten die hebben les gegeven aan de leerling en hun inschatting is mede bepalend voor het advies.
Hier spelen zaken als inzet, doorzettingsvermogen en het (al of niet) kunnen plannen een rol
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Schakel werken we vanuit het besef dat we allemaal kinderen zijn van onze Hemelse Vader.
Dit leren we in de Bijbel. We willen dat elke leerling zich veilig voelt op school en geaccepteerd wordt door de medeleerlingen en de personeelsleden.
We willen Gods liefde hierin tot uiting brengen.En dat is meer dan een wens; we zien het als opdracht.
Als school hebben we gekozen om te werken met de uitganspunten van de Kanjertraining.
De manier waarop de Kanjertraining gedrag van leerlingen (en leerkrachten en ouders) bespreekbaar maakt, helpt ons, bijvoorbeeld bij het aanpakken van pesten en het oplossen van ruzies.
Hel laatste inspectiebezoek dateert van 2017. Daar heeft de inspectie geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs voldoende is .
De school zit daarom in het basisarrangement.
De voorwaarden voor goed onderwijs zijn door de school gerealiseerd. Ouders zijn tevreden over de open en toegankelijke sfeer op de school. En het veiligheidsbeleid en de kwaliteitszorg zijn op orde. Er is aandacht voor het pedagogisch klimaat en dat zorgt voor rust in de school gezorgd.
En de leerresultaten zijn voldoende en laten een positieve ontwikkeling zien.
Ook zijn er nog tips gegeven, namelijk om de uitleg nog meer af te stemmen op de behoeften van de leerlingen en om de Leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid te geven.