Openbare Basisschool De Huet

Wolborgenmate 2 7006 DG Doetinchem

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Huet

Het team

Toelichting van de school

Ons team

Op De Huet werkt een enthousiast en betrokken team van 12 professionals. Ieder heeft zo zijn eigen taken en verantwoordelijkheden en ook zijn eigen talenten. Op onze website ziet u welke leerkrachten in welke groepen staan.  

De locatieleider en de directeur

Op onze school is juf Marcella werkzaam als locatieleider. Zij geeft leiding aan de school en is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en het onderwijsinhoudelijke en beleid van de school. U kunt gerust even binnen lopen om een afspraak te maken of een vraag te stellen. U kunt natuurlijk ook telefonisch of via de mail contact met haar opnemen.  

Joost van Campen is als directeur verantwoordelijk voor het personele en financiële beleid van de school.

De intern begeleider

Op onze school is juf Marcella werkzaam als intern begeleider. Zij heeft naast een coachende taak ook een coördinerende rol. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, ze begeleidt leerkrachten in hun taak om passende zorg te bieden voor elk kind en helpt ook ouders met hulpvragen over hun kind. Zij voert gesprekken met leerkrachten en ouders wanneer en speciale zorg is en heeft contacten met externe instanties.    

De groepsleerkracht

Het werk van een leerkracht bestaat uit lesgebonden uren (uren voor de klas) en uren voor overige taken. Hierbij hoort ook het voorbereiden van lessen, nakijken en overleggen. De leerkracht houdt ook de vorderingen van uw kind bij en houdt in de gaten of het zich evenwichtig ontwikkelt. Natuurlijk is het ook de taak van de leerkracht om u op de hoogte te houden van deze ontwikkeling. Daarnaast heeft iedere leerkracht andere taken, zoals het beheer van de bibliotheek, de voorbereiding van projecten of het deelnemen aan werkgroepen voor schoolontwikkeling. Binnen onze school zijn taken zo eerlijk mogelijk verdeeld in het team, rekening houdend met ieders kwaliteiten en voorkeuren. De groepsleerkracht is ook degene die u het eerst kunt aanspreken als er vragen en/of problemen zijn.    

De leerkrachtondersteuner

Ieder kind ontwikkelt op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Soms heeft een leerling meer hulp nodig dan de leerkracht kan bieden. Op onze school wordt dan juf Ilse, onze  leerkrachtondersteuner ingezet. Zij begeleidt (een groepje) kind(eren) op een bepaald vakgebied of bij ondersteuning van de werkaanpak. Soms kan de leerkrachtondersteuner ook ingezet worden ter ondersteuning van de leerkracht in de groep zelf.  

De pedagogisch medewerkster

Juf Mariska is onze pedagogisch medewerkster. Zij werkt 4 dagen in de week bij onze peuterspeelgroep. Ze werkt daarbij nauw samen met onze kleutergroep, zo wordt er bijvoorbeeld samen overlegd over thema's, maar ook over individuele leerlingen. Op deze manier zorgen we voor een ononderbroken ontwikkeling.

Andere ondersteuning

Op onze school is onze conciërge 1 ochtend per week aanwezig. Hij doet dan verschillende klussen op het gebied van onderhoud in en om de school.

Ook is er op onze school 1 ochtend in de week een logopediste aanwezig. Zij heeft een eigen praktijk voor logopedie, maar werkt bij ons op school, om zo ook korte lijnen te hebben met het team binnen onze school.

Vakleerkrachten

Wij maken graag gebruik van de talenten van de professionals van Amphion Cultuurbedrijf. Deze vakspecialisten verzorgen met groot enthousiasme wekelijks muzieklessen in groep 3/4. Op vrijdag verzorgen studenten Sport en Bewegen van het Graafschap College de lessen bewegingsonderwijs voor onze leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is, proberen we altijd een invalleerkracht te krijgen. Daarvoor maken we binnen onze stichting gebruik van IJsselpool. Als er geen invaller beschikbaar is, zoeken we eerst intern naar een oplossing. Dat kan bijvoorbeeld door de kinderen over andere groepen te verdelen, of door de inzet van bijvoorbeeld de leerkrachtondersteuner. Alleen in uiterste noodsituaties kan het nodig zijn de kinderen weer naar huis te sturen. Gelukkig komt dit op onze school eigenlijk niet voor. Hiervoor nemen we altijd eerst contact op met ouders.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Thinking for Learning

In onze visie is te lezen dat wij op De Huet geloven dat onderwijs meer is dan het overdragen van pakketjes kennis. We vinden het belangrijk dat onze kinderen creatief leren denken. Wij vinden dat ons onderwijs er ook voor moet zorgen dat kinderen helder en gestructureerd leren denken. Want wie helder denkt, kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is op zijn hoede voor denkfouten, staat open voor nieuwe gezichtspunten en is kritisch en creatief. Maar hoe brengen we deze gedachten in de praktijk? Daarvoor gebruiken we door de hele school de uitgangspunten van Thinking for learning. Al vanaf groep 1 stimuleren leerkrachten, in een betekenisvolle omgeving waarin spelend en onderzoekend leren centraal staan, door het inzetten van allerlei werkvormen de ontwikkeling van de ‘leerspieren’. Leerlingen worden uitgedaagd om kritisch en nieuwsgierig te worden en te blijven, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken, verbanden te leggen en na te denken over het leren zelf: reflecteren, doorzetten en groeien. We leren kinderen dat ze fouten mogen maken, want: ‘wie geen fouten maakt, maakt meestal niets!’

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg voor leerlingen begint bij de manier waarop we de leerlingen benaderen. Leerlingen zien en horen, mogen zijn wie je bent, zijn voor ons belangrijke waarden. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op onze school. Een persoonlijke band met de leerkracht, een goede sfeer in de groep, je veilig voelen en de eigen mogelijkheden van het kind, zijn belangrijke uitgangspunten voor het werken op onze school.

Ons onderwijs is dan ook vooral gericht op de ontwikkeling van elk kind als totale persoon. Wij gaan vooral uit van wat een kind wél kan, volgen hem of haar daarin zorgvuldig en proberen hem in een veilige omgeving steeds een stapje verder te laten groeien.

Onze school beschikt over een gedragsspecialist, een rekenspecialist en een specialist hoogbegaafdheid. Deze specialisten vervullen een belangrijke rol binnen ons team: ze zetten niet alleen hun kennis in voor de ontwikkeling van onze leerlingen, maar hebben ook een voortrekkersrol als het gaat om ontwikkelen van nieuwe ideeën op onze school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn op onze school altijd bezig om te kijken hoe we de zorg voor onze kinderen nog verder kunnen verbeteren.

Daarbij gaan we ons de komende jaren o.a. richten op een doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Onze peuteropvang is een plek waar ook peuters met een VVE-indicatie terecht kunnen. Op deze manier kunnen we hen een extra steuntje in de rug bieden in hun ontwikkeling.

Ook met het invoeren van Leeruniek, een programma waarbij we op een cyclische manier de resultaten van kinderen, hun behoeften en ons eigen handelen kunnen evalueren en in nieuwe plannen kunnen vertalen, zorgt ervoor dat we ook kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte zien bij ons op school en hen op een manier die bij hen past kunnen begeleiden in hun ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds maart 2022 organiseren wij bij ons op school peuteropvang.

Kinderen van 2 t/m 4 jaar kunnen bij ons terecht voor opvang.

Wij zijn ook een plek voor peuters met een VVE-indicatie.

Onze peuteropvang werkt nauw samen met de leerkrachten in groep 1/2, waardoor een ononderbroken ontwikkeling ontstaat.

Terug naar boven