Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Thinking for Learning
In onze visie is te lezen dat wij op De Huet geloven dat onderwijs meer is dan het overdragen van pakketjes kennis. We vinden het belangrijk dat onze kinderen creatief leren denken. Wij vinden dat ons onderwijs er ook voor moet zorgen dat kinderen helder en gestructureerd leren denken. Want wie helder denkt, kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is op zijn hoede voor denkfouten, staat open voor nieuwe gezichtspunten en is kritisch en creatief. Maar hoe brengen we deze gedachten in de praktijk? Daarvoor gebruiken we door de hele school de uitgangspunten van Thinking for learning. Al vanaf groep 1 stimuleren leerkrachten, in een betekenisvolle omgeving waarin spelend en onderzoekend leren centraal staan, door het inzetten van allerlei werkvormen de ontwikkeling van de ‘leerspieren’. Leerlingen worden uitgedaagd om kritisch en nieuwsgierig te worden en te blijven, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken, verbanden te leggen en na te denken over het leren zelf: reflecteren, doorzetten en groeien. We leren kinderen dat ze fouten mogen maken, want: ‘wie geen fouten maakt, maakt meestal niets!’
Zorg voor leerlingen begint bij de manier waarop we de leerlingen benaderen. Leerlingen zien en horen, mogen zijn wie je bent, zijn voor ons belangrijke waarden. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op onze school. Een persoonlijke band met de leerkracht, een goede sfeer in de groep, je veilig voelen en de eigen mogelijkheden van het kind, zijn belangrijke uitgangspunten voor het werken op onze school.
Ons onderwijs is dan ook vooral gericht op de ontwikkeling van elk kind als totale persoon. Wij gaan vooral uit van wat een kind wél kan, volgen hem of haar daarin zorgvuldig en proberen hem in een veilige omgeving steeds een stapje verder te laten groeien.
Onze school beschikt over een gedragsspecialist, een rekenspecialist en een specialist hoogbegaafdheid. Deze specialisten vervullen een belangrijke rol binnen ons team: ze zetten niet alleen hun kennis in voor de ontwikkeling van onze leerlingen, maar hebben ook een voortrekkersrol als het gaat om ontwikkelen van nieuwe ideeën op onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn op onze school altijd bezig om te kijken hoe we de zorg voor onze kinderen nog verder kunnen verbeteren.
Daarbij gaan we ons de komende jaren o.a. richten op een doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Onze peuteropvang is een plek waar ook peuters met een VVE-indicatie terecht kunnen. Op deze manier kunnen we hen een extra steuntje in de rug bieden in hun ontwikkeling.
Ook met het invoeren van Leeruniek, een programma waarbij we op een cyclische manier de resultaten van kinderen, hun behoeften en ons eigen handelen kunnen evalueren en in nieuwe plannen kunnen vertalen, zorgt ervoor dat we ook kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte zien bij ons op school en hen op een manier die bij hen past kunnen begeleiden in hun ontwikkeling.
Sinds maart 2022 organiseren wij bij ons op school peuteropvang.
Kinderen van 2 t/m 4 jaar kunnen bij ons terecht voor opvang.
Wij zijn ook een plek voor peuters met een VVE-indicatie.
Onze peuteropvang werkt nauw samen met de leerkrachten in groep 1/2, waardoor een ononderbroken ontwikkeling ontstaat.