Openbare Basisschool De Huet

Wolborgenmate 2 7006 DG Doetinchem

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Huet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Huet vinden we het belangrijk om open en eerlijk te zijn over onze resultaten. Maar nog belangrijker vinden we het om aan te geven dat een kind meer is dan zijn of haar resultaten bij een toets. Wij zien het als onze opdracht dat leerlingen die onze school verlaten klaar zijn om een volgende stap te zetten. En dat betekent dat we hun rugzak niet alleen willen vullen met kennis, maar ook met vaardigheden als samen werken, kritisch durven zijn, vooruit kunnen denken en kunnen reflecteren op jezelf.

En bovenal dat ze vol vertrouwen en met een open houding vol nieuwsgierigheid die volgende stap kunnen zetten en de wereld gaan verkennen!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school nemen we toetsen af die bij de methodes horen die we gebruiken. Op deze manier kunnen we goed in de gaten houden of leerlingen de doelen die in die periode aan de orde zijn geweest, behaald hebben. Soms betekent dat dat we op groepsniveau zorgen dat die tussentijdse doelen alsnog behaald worden, soms betekent ook dat er op leerlingniveau iets extra's nodig is.

We nemen niet alleen toetsen af die bij de methode horen. Twee keer per jaar nemen we in groep 3 t/m 8 de IEP-toets af. Dit is een methode-onafhankelijke toets waarbij we onder anderen de resultaten meten op het gebied van lezen, taal en rekenen.

Deze resultaten worden geanalyseerd, besproken in het team tijdens groepsbesprekingen en geëvalueerd. Waar nodig worden aanpassingen gedaan op leerlingniveau, groepsniveau of schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school vinden we het belangrijk dat er een goede balans is tussen de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een veilige leeromgeving is belangrijk om te kunnen leren. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en respect hebben voor zichzelf, elkaar en de omgeving. Op De Huet geven we de kinderen vertrouwen; ze mogen dingen uitproberen, ze mogen fouten maken en kinderen dragen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Daarnaast stimuleren we ze vertrouwen te hebben in anderen door ze elkaar te laten helpen, te laten luisteren naar elkaar en samen te laten werken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor de omgeving
  • Zelfvertrouwen
  • Nieuwsgierig naar de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven