Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken in heterogene groepen, de leerlingen leren van en met elkaar. Wij houden zoveel mogelijk rekening met de individuele ontwikkeling van het kind en streven naar "onderwijs op maat". Wij verliezen daarbij de creativiteit en het eigene van het kind niet uit het oog. Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling en onder invloed van maatschappelijke veranderingen. Dat vraagt het nodige van de school. Onze school is een lerende organisatie. Dat betekent dat we vanuit onze visie op kinderen en onderwijs voortdurend aan het leren zijn van en met elkaar en ons onderwijs (indien nodig) daarop aanpassen.
In de groepen 1 en 2 werken wij met beredeneerd aanbod. Dat betekent dat wij thematisch werken. Ons onderwijsaanbod bestaat uit betekenisvolle samenhangende activiteiten die afgestemd zijn op vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen van het jonge kind. We gebruiken hiervoor het kindvolgsysteem van Parnassys en de werkmappen van Gecijferd bewustzijn, Fonemisch bewustzijn en Begrijpend luisteren.
Spelend groeit het jonge kind de wereld in. Dat betekent dat wij dichtbij de leefwereld van het jonge kind willen staan en een onderwijsaanbod ontwikkelen wat aansluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van het jonge kind. Waar ook ruimte is voor creativiteit om nieuwe dingen te ontdekken, te bedenken en/ of te creëren. Het kleuterbrein wil spelen, dat betekent dat wij het belangrijk vinden dat het kind spelenderwijs leert, samen met anderen in een rijke speel- leeromgeving. Leren doen wij niet alleen binnen de muren van onze school. We halen dan ook regelmatig de buitenwereld naar binnen of trekken erop uit.
Om te kunnen ontwikkelen is het welbevinden en betrokkenheid van belang, daarom investeren we in relatie, competentie en autonomie. Ieder kind krijgt de ruimte en tijd om zijn eigen weg te bewandelen binnen de ontwikkelingsgebieden. De leerkracht volgt de ontwikkeling van dichtbij om een aanbod net boven het niveau te geven, aan te sluiten bij de volgende ontwikkelingsfase en kansen te creëren zodat het kind kan oefenen.
De motoriek komt terug in het dagelijkse spel en het onderwijsaanbod in de klas. Daarnaast gebruiken we de methode Krullenbol voor het voorbereidend schrijven. We volgen het ontwikkelingsproces dat het jonge kind doorloopt om tot schrijven te komen. Het bewegingsonderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht.
Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect in de klas gebruiken wij Kanjertraining. De kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan en op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Daarnaast werken we ook aan de persoonlijke ontwikkeling met behulp van de Gelukskoffer en staan we stil bij de volgende thema’s; wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven.
Ons betekenisvolle onderwijsaanbod draagt bij aan het functioneren in de maatschappij van nu en de toekomst, zo heeft het leren een doel en is het jonge kind betrokken bij zijn ontwikkeling.
De tijden die hier worden aangegeven zijn gemiddelden. De ene week zijn het meer uren, de andere week weer minder. Dit kan ook nog eens verschillen per parallelgroep, dit heeft (ook nog) te maken met onderwijs op maat.
Taal bevat mondeling en schriftelijk taalonderwijs.
Onder levensbeschouwing verstaan wij ook Burgerschap.
Bij Kunstzinnige en creatieve vorming valt ook drama en dans. Muziek wordt aangeboden door een vakleerkracht muziek.
Bij duurzaam onderwijs wordt er vaak gedacht aan een schooltuin, een warme truiendag en aan aardrijkskunde. De focus ligt voor veel scholen dan ook op milieu en het maken van de minst vervuilende keuzes. Het sociale aspect van duurzaamheid wordt vaker vergeten, wij willen als school er naar streven om een inclusieve (leer-)omgeving aan te bieden waarin élke leerling en medewerker zich optimaal kan ontwikkelen, ongeacht geslacht, leeftijd, inzetbaarheid, competenties, lichamelijke beperking, functie en culturele achtergrond of levensbeschouwing.
Een integrale blik op inclusief onderwijs omvat:
Toegang tot onderwijs, dat iedereen kans krijgt om deel te nemen
Ruimte voor leerwijzen en behoeften van iedereen
Cultuur in een organisatie, dat iedereen zich welkom voelt (zowel leerling als personeel)
Diversiteit en inclusiviteit in het curriculum als thema en als lens voor alle vakken
Alle leerlingen krijgen dezelfde kansen ongeacht hun uiterlijke kenmerken, gedragskenmerken of achtergrond. Alle leerlingen gelijk behandelen klinkt echter vanzelfsprekender dan het is. Wij proberen op onze school tegemoet te komen aan zoveel mogelijk (extra) ondersteuning / inclusiviteit die de kinderen nodig hebben en hen op Eigen Leerlijn verder brengen . In veel gevallen hebben we zelf voldoende expertise in huis om een 'plan op maat' te maken.
Wij hebben vertrouwen in onze leerkrachten dat wanneer zij om extra ondersteuning vragen dat dat altijd in overleg met ouders is en dat daarnaast de lopende, oprechte aandacht altijd voorop staat.
In het document Eigen leerlijn wordt een plan opgesteld. Hierbij gaan wij uit van hoge verwachtingen omdat wij hiermee het hoogst haalbare uit de leerlingen willen halen. Dit monitoren wij en stellen wij bij waar nodig.
Wij hebben een LeerLeren groep, een mini Mikado en een Mikado groep. In deze groepen worden kinderen uitgedaagd om tot leren te komen. In de LeerLeren groep zitten onze jongste kinderen, in de mini Mikado de kinderen in de leeftijd van groep 3 en 4 en in de Mikado de kinderen vanaf groep 4.
Daarnaast hebben wij een LeerZo! groep; dit is een groep waar kinderen extra tijd en ruimte krijgen om tot leren te komen. Wij werken hierbij samen met het technieklokaal en de afdeling zorg en welzijn van het Metzo College. Kinderen komen door middel van praktisch handelen tot leren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambitieus binden en boeien...
Wij willen als school uitgaan van talenten en kwaliteiten en hoge verwachtingen (didactisch coachen) De brede ontwikkeling is duidelijk in beeld als onderwijsdoel. De school wil kinderen een betekenisvolle kennisbasis meegeven (bij kleuters spel blijven bevorderen). Wij willen dat de basisvaardigheden op niveau aangeboden worden en op maat. Wereldoriëntatie thematisch op basis van eigen leervragen van kinderen, zodat er ruimte is voor verschillen in leertempo, interesse en kwaliteiten/talenten. Inzicht krijgen dat de school een afspiegeling is van de maatschappij
Wij werken nauw samen met de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf in het gebouw, maar ook met de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf in de buurt. Door deze nauwe samenwerking en het aanbieden van passend onderwijs, zijn we steeds meer en beter ingericht om dichtbij de leefwereld van het jonge kind te staan en een onderwijsaanbod aan te bieden wat aansluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van het jonge kind. Waar ook ruimte is voor creativiteit om nieuwe dingen te ontdekken, te bedenken en/ of te creëren. Het kleuterbrein wil spelen, dat betekent dat wij het belangrijk vinden dat het kind spelenderwijs leert, samen met anderen in een rijke speel- leeromgeving. Leren doen wij niet alleen binnen de muren van onze school. We halen dan ook regelmatig de buitenwereld naar binnen of trekken erop uit.