Kindcentrum de Horizon

Meipoortwal 1 6981 DD Doesburg

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Horizon
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Horizon
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Horizon
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Horizon
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Horizon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen De Horizon wordt er gewerkt met de ondersteuningsroute van het Samenwerkingsverband Doetinchem.
Er wordt door de leerkracht binnen de groep geobserveerd, gesignaleerd, interventies uitgevoerd en geëvalueerd op het proces. Daarbij heeft de leerkracht overleg met zijn collega’s, hierbij kan ook de intern begeleider of directeur betrokken worden. Er wordt gekeken naar de structuur, interactie en kwaliteit van de lessen. Elk halfjaar hebben leerkrachten met elkaar het gesprek over de inhoud en kwaliteit van het lesaanbod, dit staat centraal tijdens de groepsbesprekingen. Daarnaast wordt er binnen de ondersteuningsroute expertise van buiten de school in school gehaald. Denk hierbij aan een orthopedagoog, Centrum Jeugd en Gezin, ambulante begeleiders etc. Deze expertise wordt gebruikt om andere inzichten te krijgen of op andere interventies te komen, die passen bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. Binnen de ondersteuningsroute is het belangrijk dat er vooraf verslaglegging is gedaan door de leerkracht. Voor de externen is het helder welke stappen en interventies zijn ondernomen en geëvalueerd. De leerkracht handelt binnen de groep handelingsgericht. Dit kan vanuit een groepsplan, dit betekent dat de interventies gericht zijn op de gehele groep of een aantal leerlingen. Op het moment dat het enkel gaat om specifieke individuele onderwijsbehoeften van een leerling dan wordt de cyclus beschreven in een HGW-formulier. Het doel van handelingsgericht werken (HGW) is het verbeteren van de leerlingbegeleiding en de kwaliteit van het onderwijs (Pameijer, 2018)). Binnen de zorgroute op De Horizon staat het handelingsgericht werken centraal, zie Bijlage. Hiervoor zijn de zeven uitgangspunten uit het boek Handelingsgericht werken, samenwerken aan schoolsucces van Noelle Pameijer (2018), leidend.

1.    Het is doelgericht.
2.    Centraal stellen van de onderwijsbehoeften.
3.    Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders zijn van groot belang.
4.    Alle betrokkenen werken constructief samen.
5.    Het gaat om afstemming en om de wisselwerking.
6.    De leerkrachten maken het verschil, ouders doen er evenzeer toe.
7.    De werkwijze is systematisch en transparant.

Op de Horizon worden toetsen, zowel methodisch als de CITO, geregistreerd en geanalyseerd. Dit gebeurt halfjaarlijks, midden en eind van het schooljaar. De geanalyseerde gegevens worden via ons leeruniek dashboard genoteerd, waarna er voor elke leerling passende instructie en aanbod wordt geboden.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets wordt: Doorstroomtoets groep 8   
Pré-advies in groep 7 én Voorlopig en definitief schooladvies in groep 8  

In groep 7 wordt een pré-advies voor het voortgezet onderwijs gegeven.
In groep 8 een voorlopig en uiteindelijk definitief schooladvies. Eind groep 7 maken de kinderen de IEP LVS toets waarmee een nog completer beeld wordt verkregen van het kind. Zowel op het gebied van rekenen en taal, als ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en het creatief vermogen. De school geeft dan een globale indicatie over de mogelijkheden van het kind, het pré-advies.
Elke leerling in groep 8 krijgt van zijn school vóór 31 januari een breed gedragen schooladvies dat met de ouders en de leerling wordt besproken.
Wij kijken naar hoofd, hart én handen van onze kinderen. Op basis van de gegevens van de gehele kindcentrumperiode en toetsen komen we tot het voorlopig advies. In het schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past.
Samen met de ouders en het kind wordt besproken welk voortgezet onderwijs het meest geschikt is.
De doorstroomtoets van groep 8 wordt in de eerste twee weken van februari afgenomen. Na de uitslag hiervan wordt het voorlopige advies vastgesteld en definitief gemaakt.
In de week van 25-31 maart is de landelijke aanmeldweek voor ouders om het kind aan te melden bij het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We gebruiken de methodiek van de Vreedzame School zowel preventief als curatief. 

Vanuit ons leerlingvolgsysteem IEP wordt de sociale ontwikkeling van kinderen gemonitord (hart en handen). Het IEP LVS bevat ‘self-assessment’-instrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen.

De resultaten op deze instrumenten tonen we via spindiagrammen die weergeven in welke mate een leerling vindt dat bepaalde aspecten op hem van toepassing zijn. Dit beeld, in combinatie met het beeld van de leerkracht en zijn ouder(s)/verzorger(s) geeft een leerling Inzicht in zijn Eigen Profiel (IEP).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • waardering
  • zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven