Welke doelen staan in het schoolplan?
Er wordt lesgegeven volgens het model van Expliciete Directe Instructie (EDI). Dit model helpt leerlingen stapsgewijs en actief de lesstof eigen te maken. Hierdoor doen alle leerlingen succeservaringen op.
De onderdelen van een EDI-les zijn:
- Lesdoel benoemen
- Activeren van voorkennis
- Onderwijzen van het concept
- Onderwijzen van de vaardigheid
- Belang van de les
- Begeleide inoefening
- Lesafsluiting
- Zelfstandige verwerking
- Verlengde instructie
Op het terrein van burgerschapsvorming worden de volgende doelen nagestreefd:
Vanuit de methode de Vreedzame school worden de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat aangeboden en in de praktijk gebracht: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. De cultuur binnen de Horizon is in overeenstemming met deze waarden. Dat betekent dat de Horizon een plek is waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen én dat leraren de basiswaarden voorleven.
Compleet burgerschapsonderwijs met De Vreedzame school.
1. Vreedzame Kindcentra en Scholen werken met een schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. De sociale normen komen ook terug in het lesprogramma en zorgen samen voor de in de wet genoemde cultuur.
2. Positieve conflictoplossing is één van de hoofddoelstellingen. De Vreedzame School beschrijft en levert een structureel longitudinaal aanbod sociale en maatschappelijke competenties dat nodig is om te functioneren in een pluriforme democratische samenleving.
3. Er is ruim aandacht in het programma voor diversiteit en respect voor alle vormen van diversiteit. Het vermogen om je in een ander te kunnen verplaatsen en het belang van inclusie en bestrijden van uitsluiting en discriminatie komen sterk in het programma naar voren
4. Eén van de pijlers van het programma is het helpen vormgeven van de school tot een oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie.
5. De wet schrijft voor dat burgerschapsonderwijs doelgericht, samenhangend en herkenbaar aanwezig moet zijn en wordt beschreven vanuit visie, doelen, aanbod en evaluatie.
De Vreedzame School heeft een theoretisch onderbouwde, heldere visie op burgerschap en vertaalt die naar de grote doelen die in de wet staan. Deze zijn in subdoelen uitgewerkt en gekoppeld aan structureel aanbod op het niveau van de school, de professional en de leerling.
In het programma zit een evaluatie-instrument. Het programma van De Vreedzame school bevat een concrete aanpak voor borging. Kwaliteitszorg vindt plaats via de cyclus data, duiden, doelen, doen.
In het schooljaar 2023-2024 zijn de speerpunten:
- Teamcoaching op het creëren van een rijke leeromgeving vanuit onze visie, missie en waarden, d.m.v. doorontwikkeling van het Boeiend Onderwijs ( EDI, rijke leeromgeving, breinvriendelijk onderwijs, coöperatieve werkvormen, Meervoudige Intelligentie en systeemdenken). Om dit proces in de groepen te versterken, te begeleiden en te borgen zijn er coaches Boeiend Onderwijs en willen we vanuit de subsidie basisvaardigheden begeleiding van buitenaf invliegen. EDI gekoppeld aan rekenen, Maja Zuiderveld bureau dr Bij of expertis.
- Binnen het handelingsgericht werken stemmen wij af op de behoeften van de leerlingen. Dit doen we stapsgewijs: Data, Duiden, Doelen en Doen. Hiermee verhogen we ambities kwaliteitszorg en verbeteren leeropbrengsten. Het team heeft d.m.v. scholing meer zicht op het analyseren van toetsen. In schooljaar 20-21 en 21-22 lag de nadruk op Data, Duiden, Doelen en Doen. Het stellen van doelen en het aanpassen van het aanbod (doelen en doen) hebben in schooljaar 22-23 meer verdieping gekregen. Komend jaar gaat hierop verder ontwikkeld worden. Leeruniek zorgt voor een eenduidig platform, voor harde en zachte data, waardoor leerkrachten zich kunnen richten op de inhoud.
- Middels Breinhelden, met het gebruik van Breinkrachten werken leerlingen en leerkrachten structureel aan de executieve functies. Dit schooljaar werken we aan de borging en de verdere implementatie in de groepen. Breinkrachten worden meegenomen in de rapporten van de kinderen.
- Tevens zijn er drie teamleden die zijn gespecialiseerd in Taal, lezen en Begrijpend lezen, zij bewaken de kwaliteit en de afspraken. Zij zullen gaan deelnemen aan de bovenschoolse werkgroep lezen.
- Twee leerkrachten zijn opgeleid tot rekenspecialisten, gaan de kwaliteitskaarten updaten en bewaken de kwaliteit en het proces. Zij gaan deelnemen aan de bovenschoolse werkgroep rekenen.
- Het basisaanbod in de groepen voor cognitief getalenteerde kinderen gaat verder ontwikkeld en versterkt worden. De talentcoördinator en de Eureka!leerkracht zullen hier samen met de leerkrachten zorg voor dragen, dit begeleiden en borgen.
- Implementeren van ons nieuwe leerlingvolgsysteem IEP en daaraan gekoppeld het ontwikkelen van een nieuw rapport voor de leerlingen.
- Daarnaast is in juli 2022 Kindcentrum de Horizon geopend. Ons speerpunt voor de komende periode is de samenwerking binnen ons KC te professionaliseren en de verbinding te versterken tussen kinderopvang en het onderwijs om zo de doorgaande ontwikkellijn voor alle kinderen van 2-12 jaar te bewerkstelligen.?
- KC-MR en OR ontwikkelen, studiedagen samen met alle medewerkers KC. Dit jaar verwachten we de verlengde peuterdag in te kunnen voeren, als tussenstap naar uiteindelijk een aanbod voor kinderen van 0-13 jaar te kunnen bieden aan ouders.