We werken op De Meerkoet vanuit een waarderende grondhouding. Een belangrijk fundament is draagvlak. We werken samen aan kwaliteit en spreken een gezamenlijke taal. Onze focus ligt op wat goed gaat. Vanuit daar analyseren, reflecteren en verbeteren wij samen ons onderwijs.Kwaliteitszorg strekt zich uit over alle beleidsterreinen van onze school, maar de basis is het primaire proces: het onderwijs.
De aandacht voor het pedagogisch en didactisch handelen van de leraren en – vooral - voor het leren van de leerlingen is de basis van onze kwaliteitszorg.We benutten elkaars talenten en delen kennis en kunde.Op De Meerkoet heeft iedere collega zijn eigen expertise. Wij delen deze kennis met elkaar tijdens vergaderingen en intervisie. Wij volgen ieder jaar een teamscholing. Daarnaast scholen teamleden zich in een scholing naar interesse.
Ambitie De Meerkoet 2024 - 2028:Ieder teamlid is verantwoordelijk voor een schoolbreed ontwikkeldoel en houdt dit ook bij in Schoolmonitor
Onze ambities voor opbrengsten van de tussen- en eindtoetsen van IEP beschrijven wij voor iedere vier jaar in een kwaliteitskaart. We werken vanuit hoge verwachtingen van elkaar en van onze kinderen.Kinderen ontwikkelen zich naar hun beste vermogen. Op basis van dit gegeven werken onze scholen op basis van ambitieuze doelen die passen bij de leerlingpopulatie en samenhang vertonen met de verwachte leeropbrengsten.
Er is op De Meerkoet een duidelijke Plan-Do-Study-Act cyclus met als doel onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Wij doen dit m.b.v. een goede trendanalyse en schoolmonitor. In onze trendanalyse nemen wij ook burgerschap meten en het tevredenheidsonderzoek op. We werken vanuit referentieniveaus. De schooldoelen zijn gebaseerd op het landelijk gemiddelde passend bij onze schoolweging. We verwachten een opbrengst in 2028 op 1F niveau van 100% en op 2F 65%.
De basiskwaliteit op orde. We zorgen er in gezamenlijkheid voor dat de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap van alle kinderen op orde zijn. Goed kunnen lezen, schrijven, spreken, luisteren en rekenen en burgerschapsvaardigheden zijn van essentieel belang om mee te kunnen komen in de maatschappij en het vervolgonderwijs. Daarnaast hebben we structureel aandacht voor de sociaal emotionele, brede ontwikkeling van kinderen. Met elkaar zorgen we ervoor dat alle kinderen zich kunnen ontwikkelen naar een niveau dat bij hen past.Om de basisvaardigheid te verbeteren is er sinds schooljaar 2023-2024 gestart met het implementeren van EDI. Daarnaast zijn er schoolafspraken gemaakt over (technisch) lezen, rekenen en de extra ondersteuning.De komende jaren wordt EDI uitgebreid naar andere vakken en wordt gezorgd voor borging.
We zorgen ervoor dat alle kinderen in groep 8 minimaal het fundamentele niveau van taalvaardigheid beheersen en stellen bij de leerlingen(populatie) passende, uitdagende doelen voor de te bereiken doelen op (weg naar) het streefniveau. We zorgen ervoor dat alle kinderen in groep 8 minimaal het fundamentele niveau voor rekenen behalen en stellen bij de leerlingen(populatie) passende, uitdagende doelen voor de te bereiken doelen (op weg naar) het streefniveau 1S.
We ambiëren een cultuur op alle scholen en bovenschools, die systematisch wordt ontwikkeld, waarin burgerschap is geïntegreerd in het curriculum en de professionals met kennis van zaken bewust handelen opdat alle kinderen:- zich gelijkwaardig, verantwoordelijk en verbonden voelen ten aanzien van zichzelf, de ander en de wereld om hen heen;- zich bewust zijn dat er verschillende blikken op de werkelijkheid en de wereld om hen heenbestaan;- zich bewust zijn van de impact van hun gedrag op de omgeving
Onze kinderen leven in een digitale samenleving. Daarin spelen technologie en media een belangrijke rol. Wij vinden het daarom van belang dat onze kinderen digitaal geletterd zijn, omdat ze dan pas als actieve, verantwoordelijke en zelfstandige burgers optimaal kunnen functioneren in de maatschappij. Wij besteden op onze school planmatig aandacht aan: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden. Wij vinden kinderen digitaal geletterd wanneer ze bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik kunnen maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën. Ambitie De Meerkoet 2024 - 2028. Er is een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid..
De Meerkoet zorgt ervoor dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen en dat het onderwijs wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen. Om doelen te kunnen halen, is een duidelijke planning van het leerstofaanbod nodig. Daarnaast leggen wij essentiële afspraken rondom het didactisch handelen, gebruik van lesmodellen en differentiatie vast in onze kwaliteitskaarten. Ieder jaar worden de kwaliteitskaarten besproken en waar nodig aangepast. Tijdens klassenconsultaties wordt er gekeken of alle teamleden zich aan de gemaakte afspraken houden.Om het kortcyclisch werken te versterken zijn wij bij rekenen gestart met het gebruik van blokplannen. Wij werken in flexibele niveaugroepen omdat wij hoge verwachtingen van onze kinderen hebben. Ambitie De Meerkoet 2024 - 2028 :Het is onze ambitie de methode als leidraad te gebruiken en niet leidend te laten zijn. We denken in doelen, niet in lessen . Wij werken bij rekenen, lezen en spelling ieder blok vanuit de volgende stappen: blokvoorbereiding- signaleren tijdens het blok- interventies tijdens het blok plannen en uitvoeren- blokevaluatie- kleine en grote sleepdoelen doorplannen.