De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vinden wij op Noorderbreedte even belangrijk als de cognitieve ontwikkeling (het leren). Als een kind zich niet prettig voelt, komt hij of zij niet tot leren. Kinderen verlangen naar een schoolomgeving waarin ze zichzelf kunnen zijn en kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden. Alle leerkrachten, ouders/verzorgers en betrokkenen bij de school zullen moeten bijdragen aan een positief klimaat. Zij houden toezicht, praten met kinderen over hun gedrag en spreken hen erop aan. Hierbij wordt goed gedrag gestimuleerd en willen we de kinderen bewust maken van soms onbedoeld verkeerd gedrag.Om ons hierbij te ondersteunen maken we gebruik van de ‘Kanjertraining’.
Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen.
De Kanjertraining werkt aan de hand van 4 types, die door middel van een pet zichtbaar worden gemaakt. Bij elk type hoort een bepaald soort gedrag. Hierdoor krijgen kinderen snel inzicht in hun eigen en andermans gedrag.
Type Konijn: Het konijn is bang en stil. Hij vindt zichzelf waardeloos en vindt dat anderen alles beter en mooier kunnen. Het konijn vindt zichzelf zielig en weet niet hoe het de problemen moet oplossen. In de kanjertraining is dit de gele pet.
Type Pestvogel: De pestvogel vindt zichzelf heel goed en alle anderen waardeloos. Hij speelt de baas en vindt zichzelf stoer. De pestvogel heeft weinig respect voor anderen en zoekt het conflict op. In de training is dit een blauwe pet.
Type Aap: De aap is een uitslover en meeloper. Hij vindt zichzelf en anderen waardeloos. De aap is vaak te vinden in gezelschap van de pestvogel. De aap lacht anderen uit en denkt leuk gevonden te worden met grappen, vaak ten koste van anderen. In de training is dit de rode pet.
Type Tijger: De tijger wordt ook wel de kanjer genoemd. De tijger denkt positief over zichzelf en over anderen. Angst, agressie en humor zijn in dit type in evenwicht. De tijger lost de problemen goed op, kan gevoelens onder woorden brengen en zoekt op tijd hulp.In de training is dit de witte pet.
We maken bij de kinderen ook duidelijk onderscheid tussen de persoon en het gedrag. Door bijvoorbeeld de vraag te stellen: 'Welke pet past bij hoe je nu doet?' koppel je het gedrag los. We zeggen ook niet: 'Je bent een pestvogel'. We zeggen wel: 'Je gedraagt je als een pestvogel'. Op deze manier corrigeren we het gedrag, zonder het kind het gevoel te geven dat het wordt afgewezen.
Alle groepen op Noorderbreedte krijgen Kanjertraining en elke leerkracht is of wordt een gediplomeerd kanjertrainer. De training leert leerkrachten veel over groepsprocessen; actief omgaan met het gedrag van de gepeste, de pester en de meelopers. Het uiteindelijk doel van de training is een sfeer van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect op onze school.
In elke unit en groep hangen de 5 basisregels (de Kanjerafspraken) van onze school:We vertrouwen elkaar. We helpen elkaar. Niemand speelt de baas. Niemand lacht uit. Niemand doet zielig.
Als school halen wij voordeel uit een goede samenwerking en communicatie met ouders. Dit neemt niet weg, dat iedere partij moet waken over haar eigen grenzen. Het is niet de bedoeling dat ouders naar school komen om eigenhandig een probleem voor hun kind te komen oplossen en in discussie te gaan met de pester en zijn/haar ouders. Dat kan de problemen onnodig verergeren. Bij problemen van pesten nemen de leerkrachten hun verantwoordelijkheid en nemen contact op met de betrokken ouders. De inbreng van de ouders moet vooral zijn: Het melden van pesten, het aanreiken van informatie, het geven van suggesties en het ondersteunen van de aanpak van school.
Kortom, de Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Voor vertrouwen, rust en wederzijds respect.