Openbare Basisschool De Hovenschool

Langestraat 1 7419 AP Deventer

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hovenschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De informatie over het vervolgonderwijs wordt door ons jaarlijks verzameld en uitgedeeld. Op basis van ons leerlingvolgsysteem, de observaties van leerkrachten in de groepen en de manier waarop het kind op school functioneert, krijgen kinderen en u een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies komt tot stand na overleg tussen de leerkrachten van de groepen 6 t/m 8, de intern begeleider en de directeur. Met dit voorlopig advies kunt u gericht open dagen bezoeken.  

Vóór 1 maart verstrekt de school een schooladvies voor de uitstromende leerlingen. Dit schooladvies is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De uitslag van de in februari afgenomen doorstroomtoets worden hierin meegenomen. De school gebruikt één van de landelijk toegelaten doorstroomtoetsen. Wij gebruiken hiervoor de IEP. 

Tot het schooljaar 2022-2023 heeft de school Centrale Eindtoets afgenomen. In dit jaar hebben alle kinderen deelgenomen. De totale school score is 535.4, dit is iets boven het gemiddelde van CET-scholen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten worden gemeten aan de hand van het leerlingvolgsysteem van IEP. Met deze resultaten gaan wij met elk kind in gesprek. Daarop volgend maken wij afspraken over een passend onderwijsaanbod. Wij reflecteren door te evalueren. Zo nodig passen wij het aanbod weer aan. Wij werken cyclisch.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een goed advies te komen richting het Voortgezet Onderwijs (VO) kijken we naar de hele schoolloopbaan van de leerling. Elk schooljaar van groep 1 tot en met groep 6 bekijken we jaarlijks de voortgang van de leerling en de resultaten. Vanaf midden groep 7 nemen we de verwijzing naar het VO mee in de gesprekken met ouders door een globale niveau-indicatie te geven. Eind groep 7 geven wij een pré-advies. In november maken de leerlingen van groep 8 de laatste IEP hoofd-toetsen. Hierna ontvangen de leerlingen het voorlopig schooladvies. De leerlingen maken in februari de doorstroomtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, krijgen zij het definitieve schooladvies in maart. 

Voor het advies richting het VO kijken we niet alleen naar cijfers, maar ook meer in de breedte naar de leerling. Dat betekent dat we de volgende punten meenemen in ons advies:
- Werk- en leerhouding. Hieronder vallen ook de executieve functies. 
- Is de leerling theoretisch of praktisch ingesteld? 
- IEP resultaten. 
- Resultaten van de methode toetsten.
- Observaties tijdens de lessen.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Hovenschool streeft naar een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds. We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand is of blijft zielig.

Wij zetten middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Duidelijk wordt gesteld dat de leerlingen ten opzichte van elkaar niet de baas zijn. De leerkracht daarentegen is op school “de baas/ het gezag” en de ouders zijn dat thuis. Als een conflict zich tussen kinderen afspeelt dan zal de school kiezen voor een oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de school zoekt een oplossing die alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet, en borgt gemaakte afspraken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjerschool
  • Positief over jezelf en ander
  • Praten over gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven