Openbare Basisschool De Hovenschool

Langestraat 1 7419 AP Deventer

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hovenschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof of ziekte van leerkrachten kunnen wij een aanvraag voor een invaller doen bij PON, Personeelscluster Oost Nederland. Zij hebben een groot bestand van invallers, waar wij als Hovenschool gebruik van maken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de kleuterbouw hebben wij combinatiegroepen 1/2. Vanaf groep 3 werken wij in de ochtenden in leerstofjaargroepen. In de middagen wordt meer groepsdoorbroken gewerkt aan thematisch onderwijs volgens de methodiek van Da Vinci.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleuterbouw werkt met de SLO (kerndoelen) doelen, thematisch met de methodiek van Da Vinci en met het kleuter volgsysteem van IEP. 

De totale onderwijstijd in acht jaar is 7520 uur. Dat is 940 uur per schooljaar. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaand schema geeft een indicatie waar onze lestijd per vakgebied aan wordt besteed. In de ochtenden werken de leerkrachten aan de basisvakken: lezen, rekenen en spelling.

In de middagen wordt er thematisch gewerkt, waarbij vakken worden geïntegreerd. Leerkrachten geven geen aparte vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap en techniek meer zoals in andere methoden op de basisschool, maar bieden dit als geheel aan binnen onze methodiek van Da Vinci. Door al deze vakgebieden te verbinden aan een thema zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt. Daarbij gebruiken we alle zintuigen met realistisch materiaal. Omdat het thema van zoveel kanten wordt bekeken, kan ieder kind vanuit zijn eigen interesse, talent en niveau aanhaken en zo doet ieder kind mee waardoor ook binnen de klas verbondenheid ontstaat. 

Burgerschap:
Binnen onze school willen wij de kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst in een complexe multiculturele samenleving. Wij streven naar kinderen die opgroeien tot actieve burgers, geïntegreerd in de samenleving en met oog voor elkaar en voor de omgeving. Wij willen kinderen leren zelfstandig en kritisch te zijn. Ook willen we ze leren samenwerken.  Wij willen kinderen liefde en eerbied voor alles wat leeft, groeit en bloeit bijbrengen. Daarin vinden wij dat we een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dit komt tot uiting in lessen, thema's en in het gebruik van de schooltuin, maar ook in zaken zoals de inrichting van ons schoolgebruik en ons streven om milieubewust met energie om te gaan.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 is een nieuw School OndersteuningsProfiel (SOP) opgesteld in samenwerking met het samenwerkingsverband Sine Limite. Het SOP is uitgewerkt in een poster voor school en een uitgave voor ouders. De SOP-tekst voor ouders is te vinden op www.scholenopdekaart.nl en onze website www.hovenschool.nl. In dit profiel staat omschreven hoe we de leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden. In algemene zin kan worden gesteld dat op de Hovenschool passend onderwijs wordt geboden aan leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs. Wij stemmen onze aanpak af op de onderwijsbehoeften van de leerling en houden in onze pedagogische en didactische aanpak o.a. rekening met de volgende leerlingen:

  • VVE leerlingen
  • Leerlingen met een eigen leerlijn of ontwikkelingsperspectief
  • Leerlingen met een arrangement (voorheen rugzak) vanuit het samenwerkingsverband
  • Hoogbegaafde leerlingen
  • Dyslectische leerlingen
  • Leerlingen met TOS (taalontwikkelingsstoornis)

Op de Hovenschool worden verschillende materialen en methodes ingezet om deze groep leerlingen extra te ondersteunen. Hierbij valt te denken aan Met Sprongen Vooruit (een ondersteunend rekenprogramma), RekenXL (extra uitdaging op rekenen), Kinheim (extra uitdaging op taal), Staalplus voor spelling en ondersteunende computerprogramma's. Ook is er een filosofeergroep voor leerlingen die meerbegaafd zijn. Binnen Da Vinci worden leerlingen uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen, daarbij wordt ook gebruik gemaakt van pittige plustorens en techniektorens. Er zijn leerkrachten aanwezig die worden ingezet voor de ondersteuning aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team van de Hovenschool is voortdurend in ontwikkeling en schoolt zich binnen de schoolplanontwikkeling. Volgend schooljaar sluit de rekencoördinator aan bij een kennisgroep georganiseerd door Sine Limite. Door het overleggen met mede-rekencoördinatoren blijft de kennis op het gebied van rekenen op peil.

Vanaf het schooljaar 2022-2023 is de Hovenschool gaan werken met de methodiek van Da Vinci waarbij de leerlingen in de middagen thematisch werken. Binnen dat thematisch werken kan beter worden ingespeeld op de individuele interesses en leerbehoeften van de leerlingen. Onze begaafdheidsspecialist begeleidt de leerkrachten tijdens de voorbereiding en uitvoering van de Da Vinci lessen. Zij begeleidt de leerkrachten op het coachen en inspireren van leerlingen. Deze coachende houding gaat leerlingen helpen bij de ontwikkeling van  vaardigheden die van invloed zijn op het leren, de zogenoemde executieve functies (bijv. leerhouding, concentratie, planmatig nadenken over taken).

Voor meerbegaafde leerlingen is er een filosofiegroep, waarin tegemoet wordt gekomen aan de behoefte van deze leerlingen om te kunnen sparren met gelijkgestemden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op de Worp, in het Hovenhuus, is de peuterspeelzaal Sam en Max gevestigd. Er is regelmatig contact met de peuterspeelzaal en er wordt voor een zorgvuldige overdracht naar de basisschool gezorgd. 

Sine Limite, het Samenwerkingsverband Passend onderwijs, heeft ook contact met Sam en Max. Op deze manier zijn deze kinderen goed in beeld en kan een doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar de basisschool gewaarborgd worden.

De buitenschoolse opvang wordt geregeld door Sam en Max. De kinderen worden op school opgehaald en lopen samen naar het Hovenhuus. 

Terug naar boven