Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Toelichting van de school
Wij gebruiken het Kanjer Volg- en Adviessysteem (Kanvas). Deze bestaat uit de volgende onderdelen en wordt twee maal per schooljaar afgenomen:
1. Leerlingvragenlijst voor groep 5 t/m 8
2. Docentvragenlijst en adviessysteem voor groep 3 t/m 8
3. Sociogram voor groep 4 t/m 8
4. Pedagogische informatie.
De onderdelen 1 tot en met 3 hebben als doel in kaart te brengen wat er aan de hand zou kunnen zijn met een leerling: hoe kijkt de leerling naar zichzelf; hoe ervaart de leerkracht het gedrag van de leerling; is de leerling sociaal aanvaard door de klasgenoten. Vervolgens biedt het Kanjer volg- en adviessysteem de mogelijkheid om een gezamenlijke aanpak te bespreken en samen te stellen. Ouders en leerkrachten werken hierin samen. De Leerlingvragenlijst beoogt te meten hoe leerlingen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in externaliserend gedrag, prosociaal gedrag, internaliserende (depressieve) gevoelens en de motivatie of wil om externaliserend gedrag te laten zien. De Leerlingvragenlijst heeft nadrukkelijk niet tot doel voorspellingen te doen over de ontwikkeling van stoornissen of uitspraken te doen over toekomstig sociaal functioneren van een leerling. De Leerlingvragenlijst heeft dus niet als doel een diagnose te stellen. Daartoe is de vragenlijst niet ontwikkeld en niet geschikt. De vragenlijst geeft wel een heldere vingerwijzing in welke richting het gedrag en de beleving van een leerling zich lijkt te ontwikkelen. De vragenlijst is daarmee een hulpmiddel voor de leerkracht om een scherpere kijk te krijgen op het gedrag, de gevoelens en intenties van leerlingen
Jaarlijks wordt de leerlingenquête van Mijn Vensters afgenomen en geanalyseerd in de groepen 7 en 8.
In de kleuterbouw wordt BOSOS gehanteerd: In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. De Hovenschool heeft voor de groepen 0/1/2 gekozen voor het observatiesysteem BOSOS om op een gestructureerde en eenduidige wijze de ontwikkeling van de kinderen in beeld te brengen en te volgen.
De Hovenschool hanteert bij vermoedens van acute of structurele onveiligheid de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een hulpmiddel om kindermishandeling, maar ook om huiselijk geweld tegen te gaan. Samen met de gemeente Deventer hebben de schoolbesturen in Deventer op basis van landelijke richtlijnen een meldcode ontwikkeld. Hierin is een stappenplan opgenomen hoe te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook op onze school gebruiken wij deze meldcode. De meldcode maakt onderdeel uit van ons veiligheidsbeleid “Veilig op school”.