Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Toelichting van de school
Jaarlijks wordt de leerlingenquête van Mijn Vensters afgenomen en geanalyseerd in de groepen 6, 7 en 8.
Van groep 1 tot en met groep 8 wordt het leerlingvolgsysteem IEP gehanteerd. IEP werkt met een volgsysteem voor: hoofd, hart en handen. Onder hart en handen valt ook de sociaal emotionele ontwikkeling. Het IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. Belangrijke aspecten die terugkomen in het profiel van de leerling zijn het beeld dat de leerling van zichzelf heeft, de manier waarop de leerling daarmee omgaat en de rol die de leerling aanneemt in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van jezelf en de ander wordt in beeld gebracht. In een gesprek tussen kind, ouder en leerkracht worden de resultaten van hart en handen besproken.
In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. Waar in groep 3 t/m 8 de leerling bij hart en handen vragen over zichzelf beantwoordt, werkt IEP in groep 1 en 2 met een observatiesysteem voor hoofd, hart en handen.
Wij gebruiken het Kanjer Volg- en Adviessysteem (Kanvas). 2 keer per schooljaar nemen we in groep 4 t/m 8 het sociogram vanuit KanVas af. Uit het sociogram is af te lezen in hoeverre de leerling sociaal aanvaard wordt door de klasgenoten. Ook geeft het systeem adviezen om de positie van de leerling te versterken. Om goed inzicht te krijgen in het totale welbevinden van de kinderen, nemen we daarnaast de volgende onderdelen van het KanVas af:
1. Leerlingvragenlijst (voor groep 5 t/m 8)
2. Docentvragenlijst en adviessysteem (voor groep 3 t/m 8)
Deze onderdelen hebben als doel in kaart te brengen wat er aan de hand zou kunnen zijn met een leerling: hoe kijkt de leerling naar zichzelf en hoe ervaart de leerkracht het gedrag van de leerling. Vervolgens biedt het Kanjer volg- en adviessysteem de mogelijkheid om een gezamenlijke aanpak te bespreken en samen te stellen. Ouders en leerkrachten werken hierin samen. De Leerlingvragenlijst beoogt te meten hoe leerlingen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in externaliserend gedrag, prosociaal gedrag, internaliserende (depressieve) gevoelens en de motivatie of wil om externaliserend gedrag te laten zien. De Leerlingvragenlijst heeft nadrukkelijk niet tot doel voorspellingen te doen over de ontwikkeling van stoornissen of uitspraken te doen over toekomstig sociaal functioneren van een leerling. De Leerlingvragenlijst heeft dus niet als doel een diagnose te stellen. Daartoe is de vragenlijst niet ontwikkeld en niet geschikt. De vragenlijst geeft wel een heldere vingerwijzing in welke richting het gedrag en de beleving van een leerling zich lijkt te ontwikkelen. De vragenlijst is daarmee een hulpmiddel voor de leerkracht om een scherpere kijk te krijgen op het gedrag, de gevoelens en intenties van leerlingen.
De Hovenschool hanteert bij vermoedens van acute of structurele onveiligheid de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een hulpmiddel om kindermishandeling, maar ook om huiselijk geweld tegen te gaan. Samen met de gemeente Deventer hebben de schoolbesturen in Deventer op basis van landelijke richtlijnen een meldcode ontwikkeld. Hierin is een stappenplan opgenomen hoe te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook op onze school gebruiken wij deze meldcode. De meldcode maakt onderdeel uit van ons veiligheidsbeleid “Veilig op school”.