Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt het systeem van leerstofjaarklassen gevolgd. Voor dit schooljaar is onze groepsverdeling als volgt: groep 1-2a, 1-2b, 3, 4, 5, 6, 7 en 8. We streven naar een evenredige verdeling in de kleutergroepen (aantal leerlingen, verdeling jongens/meisjes, zorgbehoeften van leerlingen etc).
Om de groep leerlingen zo goed mogelijk in beeld te brengen werken wij met groepsplannen op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Uitgangspunt hierbij is dat de leerlingen de instructie en zorg krijgen die zij nodig hebben. We werken met 3 niveaus: zorg (verlengde instructie), basis (basisinstructie) en plus (verkorte instructie en verrijkingsopdrachten).
We vinden het belangrijk dat we de vorderingen van leerlingen goed volgen. We gebruiken hiervoor de methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem (CITO) en de sociaal emotionele registratie "SCOL". Samen met observaties vormen dit de onderdelen voor de groepsplannen in de groepen.
Herfstleerlingen
De zogenaamde "herfstleerlingen", de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari zijn geboren, hebben ofwel een relatief lange (acht en driekwart jaar) of een relatief korte (zeven en driekwart jaar) basisschoolloopbaan, als ze verder ononderbroken de groepen doorlopen. Voor de doorstroom naar groep 2 of 3 wordt de totale ontwikkeling van het kind als uitgangspunt gehanteerd. Naast de ontwikkeling beginnende gecijferdheid en beginnende geletterdheid als beoordelingscritaria, gaat het ook om taakgerichtheid en zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, taalontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Het totaalbeeld van het kind is doorslaggevend. Alle ontwikkelingsgebieden worden in beeld gebracht door middel van een observatie- registratiesysteem. De leerkracht bespreekt tijdig met ouders de doorstroom of verlening van een kleuterperiode.
Aanmelding nieuwe leerling
Als de ouders hun kind schriftelijk hebben aangemeld op onze school, wordt de aanmelding bekeken door de interne begeleider van de school. Zij bekijkt of de desbetreffende leerling extra zorgbehoeften heeft en of onze school die zorg kan bieden. Als de leerling geen extra zorgbehoeften heeft, of als de school de benodigde zorg kan bieden laten wij via de mail aan ouders weten dat het kind is toegelaten. Mocht een kind specifieke zorg nodig hebben, zal de intern begeleider contact opnemen met de ouders om te bespreken of de benodigde zorg geboden kan worden.
Het aangemelde kind wordt, wanneer het kind minimaal de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden heeft bereikt, voorafgaande aan de definitieve plaatsing in de gelegenheid gesteld een aantal dagdelen kennis te komen maken met de de school, de klas en de leerkracht.
Nieuwe leerlingen kunnen definitief starten op het moment dat het kind 4 jaar is geworden.
Wanneer een leerling afkomstig is van een andere basisschool wordt de leerling pas ingeschreven na ontvangst van een bericht van uitschrijving van de school van herkomst. De ontvangende school stuurt vervolgens een bewijs van inschrijving naar de school van herkomst. De school van herkomst is verplicht een onderwijskundig rapport van de leerling aan te leveren.
Bovenstaande verdeling is een uitgangspunt. Soms wordt er aan een vakgebied wat meer of minder uren besteed.
Vanuit observaties en toetsresultaten kan het zijn dat er (tijdelijk) gekozen wordt om meer tijd aan bepaald vak te besteden. Dit is terug te vinden in de planning van de leerkracht.
Bepaalde periodes tijdens een schooljaar kunnen er ook voor zorgen dat afgeweken wordt van de hierboven genoemde urenverdeling.
Bovenstaande verdeling is een uitgangspunt. Soms wordt er aan een vakgebied wat meer of minder uren besteed.
Vanuit observaties en resultaten kan het zijn dat er (tijdelijk) gekozen wordt om meer tijd aan bepaald vak te besteden. Dit is terug te vinden in de planning van de leerkracht.
Bepaalde periodes tijdens een schooljaar kunnen er ook voor zorgen dat afgeweken wordt van de hierboven genoemde urenverdeling. Uitval van geplande onderwijsactiviteiten blijft beperkt, rekenen, lezen/taal vallen nooit uit of worden ingehaald. De leraren maken efficiënt gebruik van de geplande onderwijstijd.
Het team van basisschool d'n Heiakker draagt zorg voor een doorlopende ontwikkeling van de leerlingen. Er wordt structureel gewerkt aan het bereiken van maximale leeropbrengsten. Wij gaan ervan uit dat ieder kind zijn eigen onderwijs- en begeleidingsbehoeften heeft. Daarbij staan wij open voor de kansen en mogelijkheden bij ieder kind.
Passend onderwijs
Onze school heeft een profiel: Perspectief Op School (POS) opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een POS biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt.
Iedere 4 jaar actualiseren we ons \"Perspectief op school”. De MR van d'n Heiakker heeft adviesrecht op het POS en de ouders kunnen de POS terugvinden op de website.
Basisschool d'n Heiakker biedt regulier onderwijs aan, wij maken daarbij gebruik van het expertise netwerk van Prodas. Wij kunnen gebruik van oa de DaVinci klas, taalklas en de topklas indien de onderwijsbehoefte van een leerling hierbij past.
Samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO
Sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs (aug. 2014) werken binnen het SWV Helmond-Peelland PO de basisscholen nauw samen met het speciaal onderwijs (SBO) en speciaal basisonderwijs (SBO) om de best passende ondersteuning voor alle kinderen te realiseren. Het doel is om de ondersteuning zo thuisnabij mogelijk en het liefst op de eigen school te organiseren. Hoe we dat willen realiseren staat beschreven in het ondersteuningsplan 2022-2026: Met elkaar voor het kind.
Zorgen over uw kind
Bij zorgen over het onderwijs- en ontwikkelingsperspectief van kinderen is het goed om zo snel mogelijk een gesprek te voeren tussen ouders/verzorgers en school. Bespreek met elkaar welke extra ondersteuning vanuit de school geboden wordt en wat daarbuiten aan ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuningsmogelijkheden op school
De school geeft inzicht in welke mogelijkheden er voor extra ondersteuning op de school zelf aanwezig zijn. Deze informatie is te vinden in de schoolgids en het SchoolOndersteuningsPlan. Het aanbod kan per school verschillen; de ene school heeft bijvoorbeeld een speciale klas voor leerlingen met autisme, een andere school besteedt misschien meer aandacht aan hoogbegaafdheid. De basisondersteuning, dus wat iedere school minimaal moet bieden, hebben we beschreven in het document \"Beschrijving Basisondersteuning\". Van iedere reguliere basisschool binnen het SWV Helmond-Peelland PO wordt verwacht dat zij vanaf 2026 deze basisondersteuning bieden.
Extra ondersteuning buiten school
Wanneer blijkt dat de basis- en extra ondersteuning vanuit de school en het schoolbestuur niet voldoende is, ook niet na het doorlopen van de interne ondersteuningsroute, kan het SWV ingeschakeld worden. De gedragsdeskundigen van het SWV denken mee en adviseren over passend onderwijs. Omdat zorgen over de ontwikkeling zich vaak niet alleen tot school beperken, zijn er korte lijnen met gemeenten, GGD, onderwijsconsulenten en leerplichtambtenaren.
Met elkaar - ouders, school en andere professionals – zoeken we naar de best passende ondersteuning. Waar het kan op een school zo thuisnabij mogelijk, anders op een andere school omdat deze het beste aansluit op de onderwijs-ondersteuningsbehoefte van het kind. Het SWV draagt bij met een onafhankelijke, adviserende rol in gesprekken tussen school en ouders, een coördinerende- en regisserende rol bij leerlingen die vastlopen in het onderwijs en een besluitvormende rol bij het afgeven van arrangementen en toelaatbaarheidsverklaringen voor SBO en SO. Op de website van het SWV is te lezen wat het SWV kan betekenen.
Cluster 1- en 2-scholen
Cluster 1- en 2-scholen zijn niet aangesloten bij het samenwerkingsverband. Hulp aan leerlingen met een communicatie- of taalontwikkelingsstoornis, of aan kinderen die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn kun je via de commissie van onderzoek van cluster 1- en 2-scholen aanvragen.
Scholenkring
Het samenwerkingsverband is onderverdeeld in zes scholenkringen. Onze school valt onder de scholenkring Deurne, Asten, Someren. De contactpersoon binnen het SWV van deze scholenkring is Yvonne Selten. Bij zorgen over de ontwikkeling van uw kind kan de gedragsdeskundige in afstemming met de school ingeschakeld worden.
Oudersteunpunt
Op de website van het OuderKindSteunpunt van SWV Helmond-Peelland PO is veel informatie te vinden over het basisonderwijs in onze regio. Er worden veel antwoorden gegeven op vragen waar je als ouder van een (schoolgaand) kind mee kunt zitten. Regelmatig organiseren we thema-avonden waar je jezelf gratis voor kan aanmelden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
/
Onze visie op het jonge kind:
Een kind ontwikkelt zich spelenderwijs vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid passend in de belevingswereld van het kind.
Spel is het begin van leren en heel belangrijk voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen. Jonge kinderen leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Doelgericht spelen is leren! In het spel komen alle ontwikkelingsgebieden en vaardigheden samen. Naast spel is het vertellen van verhalen belangrijk voor jonge kinderen. Zij doen hiermee informatie op en ordenen de wereld om hen heen. Op d'n Heiakker werken we in de groepen 1-2 thematisch. Leren van en met elkaar vinden wij hierbij erg belangrijk. Natuurlijk is de basisvoorwaarden voor spelenderwijs leren veiligheid en vertrouwen.
De 4 kernwaarden die terugkomen in onze visie op het jonge kind zijn:
- Spelenderwijs ontwikkelen
- Ontwikkelen vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid
- Aansluiten bij de belevingswereld van een kind
- Veiligheid en vertrouwen