Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt het systeem van leerstofjaarklassen gevolgd. Voor dit schooljaar is onze groepsverdeling als volgt: groep 1-2a, 1-2b, 3, 4, 5, 6, 7 en 8. We streven naar een evenredige verdeling in de kleutergroepen (aantal leerlingen, verdeling jongens/meisjes, zorgbehoeften van leerlingen etc).
Om de groep leerlingen zo goed mogelijk in beeld te brengen werken wij met groepsplannen op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Uitgangspunt hierbij is dat de leerlingen de instructie en zorg krijgen die zij nodig hebben. We werken met 3 niveaus: zorg (verlengde instructie), basis (basisinstructie) en plus (verkorte instructie en verrijkingsopdrachten).
We vinden het belangrijk dat we de vorderingen van leerlingen goed volgen. We gebruiken hiervoor de methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem (CITO) en de sociaal emotionele registratie "SCOL". Samen met observaties vormen dit de onderdelen voor de groepsplannen in de groepen.
Herfstleerlingen
De zogenaamde "herfstleerlingen", de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari zijn geboren, hebben ofwel een relatief lange (acht en driekwart jaar) of een relatief korte (zeven en driekwart jaar) basisschoolloopbaan, als ze verder ononderbroken de groepen doorlopen. Voor de doorstroom naar groep 2 of 3 wordt de totale ontwikkeling van het kind als uitgangspunt gehanteerd. Naast de ontwikkeling beginnende gecijferdheid en beginnende geletterdheid als beoordelingscritaria, gaat het ook om taakgerichtheid en zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, taalontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Het totaalbeeld van het kind is doorslaggevend. Alle ontwikkelingsgebieden worden in beeld gebracht door middel van een observatie- registratiesysteem. De leerkracht bespreekt tijdig met ouders de doorstroom of verlening van een kleuterperiode.
Aanmelding nieuwe leerling
Als de ouders hun kind schriftelijk hebben aangemeld op onze school, wordt de aanmelding bekeken door de interne begeleider van de school. Zij bekijkt of de desbetreffende leerling extra zorgbehoeften heeft en of onze school die zorg kan bieden. Als de leerling geen extra zorgbehoeften heeft, of als de school de benodigde zorg kan bieden laten wij via de mail aan ouders weten dat het kind is toegelaten. Mocht een kind specifieke zorg nodig hebben, zal de intern begeleider contact opnemen met de ouders om te bespreken of de benodigde zorg geboden kan worden.
Het aangemelde kind wordt, wanneer het kind minimaal de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden heeft bereikt, voorafgaande aan de definitieve plaatsing in de gelegenheid gesteld een aantal dagdelen kennis te komen maken met de de school, de klas en de leerkracht.
Nieuwe leerlingen kunnen definitief starten op het moment dat het kind 4 jaar is geworden.
In de laatste 4 weken van het schooljaar worden in principe geen leerlingen meer geplaatst.
Wanneer een leerling afkomstig is van een andere basisschool wordt de leerling pas ingeschreven na ontvangst van een bericht van uitschrijving van de school van herkomst. De ontvangende school stuurt vervolgens een bewijs van inschrijving naar de school van herkomst. De school van herkomst is verplicht een onderwijskundig rapport van de leerling aan te leveren.
Bovenstaande verdeling is een uitgangspunt. Soms wordt er aan een vakgebied wat meer of minder uren besteed.
Vanuit observaties en toetsresultaten kan het zijn dat er (tijdelijk) gekozen wordt om meer tijd aan bepaald vak te besteden. Dit is terug te vinden in de planning van de leerkracht.
Bepaalde periodes tijdens een schooljaar kunnen er ook voor zorgen dat afgeweken wordt van de hierboven genoemde urenverdeling.
Bovenstaande verdeling is een uitgangspunt. Soms wordt er aan een vakgebied wat meer of minder uren besteed.
Vanuit observaties en resultaten kan het zijn dat er (tijdelijk) gekozen wordt om meer tijd aan bepaald vak te besteden. Dit is terug te vinden in de planning van de leerkracht.
Bepaalde periodes tijdens een schooljaar kunnen er ook voor zorgen dat afgeweken wordt van de hierboven genoemde urenverdeling. Uitval van geplande onderwijsactiviteiten blijft beperkt, rekenen, lezen/taal vallen nooit uit of worden ingehaald. De leraren maken efficiënt gebruik van de geplande onderwijstijd.
Basisschool d'n Heiakker biedt regulier onderwijs aan, wij maken daarbij gebruik van het expertise netwerk van Prodas. Wij kunnen gebruik van oa de DaVinci klas, taalklas en de topklas indien de onderwijsbehoefte van een leerling hierbij past.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
/
Onze visie op het jonge kind:
Een kind ontwikkelt zich spelenderwijs vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid passend in de belevingswereld van het kind.
Spel is het begin van leren en heel belangrijk voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen. Jonge kinderen leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Doelgericht spelen is leren! In het spel komen alle ontwikkelingsgebieden en vaardigheden samen. Naast spel is het vertellen van verhalen belangrijk voor jonge kinderen. Zij doen hiermee informatie op en ordenen de wereld om hen heen. Op d'n Heiakker werken we in de groepen 1-2 thematisch en groepsdoorbroken. Leren van en met elkaar vinden wij hierbij erg belangrijk. Natuurlijk is de basisvoorwaarden voor spelenderwijs leren veiligheid en vertrouwen.
De 4 kernwaarden die terugkomen in onze visie op het jonge kind zijn:
- Spelenderwijs ontwikkelen
- Ontwikkelen vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid
- Aansluiten bij de belevingswereld van een kind
- Veiligheid en vertrouwen