Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Toelichting op een tweetal termen:
* Werken in de hoeken: Dit is de basis van het ontwikkelingsgericht werken op onze school. Het gaat hierbij om het stimuleren van leerlingen om in hun ontwikkeling steeds een stap verder te zetten. Dat doen ze door te werken in een rijke leeromgeving met betekenisvolle thema's. Hierbij spelen de kinderen in diverse hoeken en met verschillende ontwikkelingsmaterialen. Het doel is dat leerlingen hun persoonlijkheid in brede zin kunnen ontwikkelen. In het aanbod van de rijke leeromgeving komen verschillende ontwikkelingsdoelen aan bod
* Inloop: eerste 12 minuten van de dag 8.30-8.42 uur Rekenen/taal/motoriek
Het onderdeel taal bevat: schriftelijk en mondeling taalgebruik, spelling en woordenschat
In groep 3 gaat lezen en taal in elkaar over, spelling wordt hier apart benoemd
Onze school geeft onderwijs en ondersteuning aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. De specifieke ondersteuning die wij bieden, het zogenaamde schoolondersteuningsprofiel vindt u op de website van de school. Samengevat komt het er op neer dat wij samen sterk zijn in het ontwikkelen van uitdagend onderwijs waarin het kind zich veilig voelt. We willen kinderen uitdagen op eigen niveau, waarbij ‘passend onderwijs’ daadwerkelijk inhoud krijgt. Dat doen we door onderwijsbehoeften van kinderen in kaart te brengen en ons onderwijs daarop in te richten. Mocht onze school de zorg niet kunnen bieden die een leerling nodig heeft, dan schakelen we hulp in van het ondersteuningscentrum. Samen kijken we dan of we deze leerling binnen onze school met ondersteuning kunnen helpen of dat het voor het kind beter is om te verwijzen naar een andere vorm van onderwijs.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de volgende gebieden hebben wij concrete plannen:
- Taakgericht werken: Wij met een externe begeleider aan een verdere versterking van het taakgericht gedrag van leerlingen. Dit doen wij m.n. door ons eigen leerkracht handelen te versterken.
- Meer- en hoogbegaafdheid: De komende jaren versterken we het aanbod voor leerlingen met deze achtergrond, vanuit het werken in de eigen groep.
Daar waar leerlingen en nieuwe leerlingen een ondersteuningsbehoefte laten zien waarvan wij beoordelen nog niet over voldoende expertise te bezitten, beoordelen we wat er nodig is om deze expertise zelf te verkrijgen. In een aantal gevallen kunnen we ook de hulp van externe expertise inroepen.
Als het gaat om de voorschoolse educatie: met de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijven waarvan kinderen op de Willibrord komen, is goed contact. Wanneer een kind overstapt naar de Willibrord is er minimaal een overdracht op papier. Indien nodig en/of gewenst wordt er een mondelinge overdracht gepland. Zo'n extra overdracht gaat uiteraard altijd in overleg met ouders. Het houdt in dat informatie over het kind wordt doorgegeven, met als doel om de ontwikkelingslijn van het kind zo goed mogelijk door te laten lopen.
De vroegschoolse educatie, bij de kleuters, staat in het teken van ontdekken, spelen, leren en ontwikkelen als kind. Het is een fase waarin kinderen zich snel en op veel vlakken ontwikkelen. Wij werken daarbij vanuit de principes van het ontwikkelingsgericht werken. Leerkrachten observeren veel en op basis van de observaties wordt de logische ontwikkelingslijn van elk kind gevolgd en gestimuleerd. Dit laatste gebeurt (voor het gevoel van de leerling) spelenderwijs. Het werken vanuit betekenisvolle hoeken is belangrijk bij de inrichting van het lokaal. Bij de thema's die we aanbieden is er veel ruimte voor kinderen om een eigen inbreng te hebben. Daardoor is hun betrokkenheid groot.