Openbare Basisschool De Fuik

Den Ilp 88 1127 PH Den Ilp

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fuik
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fuik
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fuik
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fuik
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fuik

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 hebben meegedaan aan de Centrale Eindtoets, dus ook de leerlingen met leer- en/of gedragsproblematiek.
Omdat de groep slechts uit minder dan tien leerlingen bestond, is een heel hoge of lage score van grote invloed op het gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Kinderen leren en ontwikkelen zich niet alleen op school. Ze leren thuis, op straat, op de club, op vakantie, enzovoort. Leren is een permanent proces. Ouders en school hebben hierin een bijzondere taak en verantwoordelijkheid.

In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Wat zij zien bespreken en rapporteren zij regelmatig aan de ouders. In de gesprekken die leerkrachten en ouders hebben staat de optimale begeleiding van het kind steeds centraal. Ouders en school zijn partners met een aantal overlappende, maar ook verschillende verantwoordelijkheden.

De leerkrachten nemen in de klas regelmatig toetsen af en observeren de leerlingen in hun leerproces. De meeste toetsen komen voort uit de gebruikte lesmethodes. Hierbij wordt getoetst of de recent behandelde stof door uw kind wordt beheerst.

Tweemaal per jaar (in januari en juni) worden Cito-toetsen Leerling in Beeld voor het leerlingvolgsysteem afgenomen bij de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8. Hierbij worden kennis en vaardigheden over een langere periode getoetst. Ook wordt gekeken of leerlingen in staat zijn om opgedane kennis in andere situaties toe te passen. De verschillende aard van de toetsen verklaart soms ook de verschillen in scores bij de leerlingen tussen de methodegebonden toets en de Cito-toets. Bij de Cito-toetsen wordt uw kind ook vergeleken met de gemiddelde score van alle kinderen in Nederland. Bij de methodegebonden toetsen gebeurt dat niet. De resultaten van uw kind worden door de leerkrachten besproken met de intern begeleider en opgeslagen in ons Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden tijdens het rapportgesprek met u besproken. Vanzelfsprekend heeft u als ouder inzage in de door ons opgeslagen gegevens van uw kind.

Wanneer in de bespreking tussen leerkracht en intern begeleider sprake is van zorgen over de ontwikkeling van uw kind, treden we met de ouders in overleg.

Rapportage
Twee keer per jaar worden ouders uitgenodigd om met de leerkracht te spreken over de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast worden zij door het schoolrapport tweemaal per jaar schriftelijk geïnformeerd over de vorderingen van het kind. Tussentijds kunnen leerkrachten en ouders met elkaar afspraken maken als dat nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering, aanmelding, toelating, rapportage en begeleiding in verband met de overstap naar het voortgezet onderwijs is in handen van de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directeur. Wij volgen een zorgvuldige procedure om tot een afgewogen oordeel te komen over de beste vervolgstap voor uw kind.

Veel van onze leerlingen stromen uit naar Waterlandse scholen. Voor hen hanteren wij de procedure van de ‘Waterlandse Overstap’. De procedure is vastgesteld op basis van overleg tussen de scholen voor primair en voortgezet onderwijs van de Waterlandse en andere gemeenten. Voor de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs in Amsterdam gaan volgen wij de Kernprocedure Overstap van PO naar VO van de Amsterdamse scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingen hebben onze school een 8,1 gegeven op het gebied van sociale veiligheid. Hier zijn we heel trots op. Dit willen we graag zo houden en daarom monitoren we de veiligheid een aantal keren per jaar. Mocht het noodzakelijk zijn, dan gaan we over tot actie.

We hebben een aantal omgangsregels op school en die geven de kinderen handvatten om met elkaar om te gaan:

  • Iedereen hoort erbij en iedereen mag meedoen.
  • We waarderen dat we allemaal verschillend zijn.
  • Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor een goede sfeer in de klas.
  • We behandelen elkaar zoals we zelf graag behandeld willen worden.
  • We helpen elkaar.
  • Wij luisteren naar elkaar.
  • We doen elkaar geen pijn.
  • Wij lossen conflicten en ruzies op met woorden, eventueel met hulp.
  • Wij praten erover als we gepest worden of als anderen worden gepest (dat is geen klikken)
  • We vragen het als we spullen van een ander willen gebruiken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij
  • Samen leren en werken
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven