Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij De Fuik wordt gewerkt in combinatiegroepen. Door te werken met combinatiegroepen is het mogelijk om goed te differentiëren. De leerlingen werken met persoonlijke doelen en de leerkracht begeleidt en helpt de leerling om zijn doelen te bereiken.
Behalve de groepsleerkracht is er een leerkrachtondersteuner aanwezig om de leerlingen te begeleiden.De leerlingen kunnen in de groepen kiezen uit verschillende werkplekken: hoge of lage stoel, individuele of groepstafel. Leerlingen hebben ook de mogelijkheid om te werken op het leerplein waar de onderwijsassistent toezicht houdt.
Spelend leren staat bij de kleuters voorop. In de kleutergroep wordt thematisch gewerkt en er zijn vijf thema's per schooljaar. Spelenderwijs doen de kleuters ervaringen op die noodzakelijk zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij zorgen voor een stimulerende omgeving en bieden een beredeneerd onderwijsaanbod. In de klas werken we met de letterkoffer, letterboom en bij het thema passende ingerichte hoeken.
De ochtenden worden besteed aan lezen, rekenen, taal en schrijven. Tijdens de middagen wordt er thematisch en groepsdoorbrekend gewerkt aan de zaakvakken.
Lezen
Leerlingen die niet het gewenste AVI-niveau halen krijgen extra leesbegeleiding binnen de school. Dat gebeurt in kleine groepjes buiten de klas. Het Bouw- en Pravoolezen wordt gedaan door de leerkrachtondersteuner. Hij is hierin geschoold. In groep 3 gebruiken we de aanvankelijk leesmethode Veilig Leren Lezen. Vanaf groep 5 tot en met 8 is er voor het begrijpend lezen de methode Da Vinci. Er worden teksten aangeboden die met het thema te maken hebben. Er is iedere week ook een digitale verwerking (quiz) die de leerlingen zelfstandig maken op hun Chromebook. Vanaf groep 3 tot en met groep 7 wordt gewerkt met de voortgezet technisch lezen methode Flits.
De leerlingen van groep 3 en 4 lezen samen met tutoren uit de groepen 7 en 8.Rekenen en wiskunde
We werken met de methode Pluspunt 4. Dit is een realistische reken- en wiskundemethode. Kinderen leren rekenen met situaties uit de dagelijkse leefwereld. De kinderen van groep 3 tot en met 8 maken de lessen op papier en werken aan hun eigen taken op de Chromebooks. Deze manier van verwerken maakt het mogelijk om leerlingen een passend aanbod te geven.Taal
Hiervoor gebruiken we de methoden Taal Actief en Spelling Actief. Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan grammatica, woordenschat, spelling, spreken en luisteren en en schrijven. Er is een doorgaande lijn vanaf groep 4 tot en met 8.Schrijfonderwijs
Van groep 3 tot en met 8 wordt er gewerkt met de methode Pennenstreken. De kinderen leren schrijven met verbonden schrift (aan elkaar). In groep 3 leren de kinderen de letters en cijfers. In groep 4 worden de hoofdletters aangeleerd. In groep 8 wordt gewerkt aan tempo schrijven.Wereldoriëntatie
Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode Da Vinci. We werken groepsdoorbrekend en thematisch. In de thema's komen alle kerndoelen aan bod. De thema's leggen steeds een verband tussen vroeger en nu, daar en hier. Naast geschiedenis en aardrijkskunde en topografie zijn ook de vakken cultuur, natuur, techniek, burgerschap en computational thinking ingebed in Da Vinci. Tijdens elk thema wordt door de groep een excursie gemaakt naar een passende locatie. De kinderen werken tijdens het thema aan een werkstuk en sluiten het af met een 'mooi werk'.Engels
De leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 krijgen één of twee keer per week Engels.Muziekonderwijs
Eens per week krijgt elke groep muziekles van de vakleerkracht muziek.Bewegingsonderwijs
De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een specialist Bewegingsonderwijs. Deze lessen worden gegeven in de sportzaal van Dorpshuis De Wije Ilp of buiten: op het schoolplein of in het Twiske. De lessen aan de kleuters worden gegeven door de groepsleerkrachten.
Extra leerlingbegeleiding
In de klas krijgen de leerlingen zoveel mogelijk ‘ondersteuning op maat’. We onderzoeken of een leerling toe kan met extra, minimale of basisondersteuning per vakgebied en stellen tenminste vier keer per jaar vast of deze begeleiding ook op maat is. Wanneer nodig worden individuele plannen gemaakt. Dit gebeurt als er speciale hulpvragen zijn of als de begeleiding buiten de reguliere begeleiding of het reguliere leerstofaanbod moet plaatsvinden.Elk jaar vindt een overdracht van alle gegevens plaats tussen de huidige leerkracht en de leerkracht van het volgende leerjaar. Meerdere keren per jaar overleggen de intern begeleider en leerkracht over het functioneren van een leerling in de groep en van de groep als geheel.
De ontwikkeling van leerlingen die met extra aandacht begeleid moeten worden, wordt regelmatig besproken in een overleg tussen de leerkracht, de intern begeleider en de directie.
Als meer deskundigheid gewenst is, kan het team voor deze bespreking worden aangevuld met externe deskundigen als schoolmaatschappelijk werk, orthopedagoog, psycholoog, schoolarts, enzovoort. Voor zo’n overleg worden de ouders ook uitgenodigd. Zij moeten vooraf ook toestemming geven voor het bespreken van hun kind in dit overleg. In ons ondersteuningsplan staat beschreven welke basis en extra ondersteuning wij als school aan uw kind kunnen bieden. Het ondersteuningsplan van De Fuik is te vinden in het Ouderportaal.
Interne begeleiding
De intern begeleider is een leerkracht met specialistische kennis over onderwijskundige hulp aan leerlingen en leerkrachten. Als er vragen zijn over de begeleiding van een leerling in een groep of wanneer een leerling extra begeleiding behoeft, dan bespreken de leerkracht en intern begeleider een plan van aanpak met de directeur en de ouders. Eventueel kan dan ook nader onderzoek worden voorgesteld. Elke stap wordt met de ouders besproken. Mogelijk resulteert dit in een ondersteuningsplan dat in bijna alle gevallen in de eigen klas wordt uitgevoerd.Protocol dyslexie
Bij leerlingen bij wie na onderzoek (een zekere mate van) dyslexie is vastgesteld, treedt het protocol dyslexie in werking. Dit houdt in dat deze leerlingen de ondersteuning krijgen als dyslecticus. Bijvoorbeeld door een aangepast programma of werkwijze op het gebied van lezen, taal en spelling. Voorop staat dat ook deze leerlingen leesvaardig worden gemaakt, zodat zij het voortgezet onderwijs dat bij hen past kunnen volgen. Vanuit de school wordt alleen in uitzonderlijke gevallen tot een dyslexieonderzoek overgegaan. Leerlingen bij wie wij vermoeden dat er mogelijk sprake is van dyslexie worden door ons extra ondersteund.Hoogbegaafdheid
Leerlingen die uitzonderlijk hoog scoren op onderdelen van de Cito-toetsen en een IQ hebben van 130 of meer, zijn hoogbegaafd. Leerlingen die mogelijk tot deze categorie behoren kunnen met een speciaal instrument (DHH) worden getest om te zien of zij tot deze groep behoren. Zij hebben niet alleen behoefte aan moeilijkere opdrachten, maar hanteren ook andere denkstrategieën dan andere leerlingen. In de klas krijgen zij compacte lesstof waarmee ze met grotere stappen door het leeraanbod gaan, daarnaast krijgen zij tijdens de les pluswerk. De leerkrachten worden hierbij ondersteund door Laika, een begeleidingstraject voor leerkrachten gericht op (hoog)begaafde leerlingen.
Om deze leerlingen te blijven uitdagen zich te ontwikkelen werken we met Vostok. Hoogbegaafde leerlingen die zijn toegelaten tot Vostok, hebben één ochtend per week les en volgen een speciaal programma. Sinds september 2016 is er een Vostoksteunpunt op obs De Stap, voor hoogbegaafde leerlingen in de Gemeente Landsmeer.Samenwerkingsverband Waterland primair onderwijs
Onze school maakt binnen de Wet op het Passend Onderwijs, deel uit van het Samenwerkingsverband Waterland Primair Onderwijs. Vanuit het samenwerkingsverband is er professionele ondersteuning bij de pedagogische en didactische aanpak van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zal deze eerst op klassenniveau door de leerkracht geboden worden. Wanneer dit niet voldoende blijkt, zal hulp worden ingeroepen van de interne begeleider. Zo nodig zal de leerling in een ondersteuningsteam worden besproken. Indien nodig wordt extra hulp gegeven door de onderwijsassistent. Als dit alles onvoldoende blijkt, wordt ondersteuning gevraagd bij het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT). Het BOOT (voorheen Zorgplatform) maakt deel uit van het samenwerkingsverband Waterland en bestaat uit de volgende aangesloten partners:
- Samenwerkingsverband Waterland: Basisscholen en Speciale scholen voor (Basis)Onderwijs in de regio Waterland
- Schoolbegeleiding Zaanstreek Waterland (SBZW)
- GGD Zaanstreek/Waterland, afdeling jeugdgezondheidszorg.
Als na consultatie van het BOOT en de inzet van extra ondersteuning er geen perspectief meer is op onze school, volgt een aanmelding bij de commissie Toelaatbaarheidsverklaring (TLV). In die commissie zit de directeur van het samenwerkingsverband, die zich laat adviseren door een orthopedagoog en een GZ-psycholoog. De commissie bekijkt op grond van een door de school opgesteld rapport en/of eigen onderzoek, of verwijzing naar het speciaal onderwijs nodig is. Uiteraard worden de ouders bij elke stap betrokken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte
De school wil de inzet van de extra ondersteuning gegeven door leerkracht, leerkrachtondersteuner en extern begeleider beter evalueren. Als het effect van de extra inzet beter geëvalueerd wordt, kan een interventie effectiever zijn. Doel is om iedere zes weken de inzet van aanbod en tijd te evalueren. Als er na deze periode onvoldoende of geen verbetering zichtbaar is, wordt de hulp van een Adviseur Passend Onderwijs (APO) van het Samenwerkingsverband ingeroepen.
In het gebouw van De Fuik is de dag-, peuter- en buistenschoolse opvang van Berend Botje gehuisvest. Wij werken nauw met elkaar samen; wij stemmen onze activiteiten op elkaar af en onze medewerkers delen hun kennis en ervaringen met elkaar. Door de korte afstand naar Amsterdam, Purmerend en Zaandam vormen De Fuik en de Berend Botje samen een ideale oplossing voor werkende ouders.
Dag- en peuteropvang
Als uw kind de dagopvang of peuterspeelgroep van Berend Botje bezoekt, kan hij/zij makkelijk doorstromen naar het basisonderwijs van De Fuik. Als uw kind bijna vier is, komt het al eens kennismaken op De Fuik. Bij de overgang naar de school wordt een 'warme overdracht' gedaan van de pedagogisch medewerkers naar de leerkracht van groep 1. Zij kennen uw kind immers al een tijdje en hebben dus waardevolle informatie voor de leerkrachten! Zo stroomt uw kind soepel door naar de basisschool.