Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met groepsdoorbrekend onderwijs
- Basisvakken groepsoverstijgend op niveau, werken met basis- en niveaugroepen;
- Thematisch groepsdoorbrekend werken o.a. met wereldoriëntatie, creatieve vorming;
- Zelfstandig werken en weektaak om zelfstandigheid te bevorderen;
- Gebruik maken van digitale middelen als oefen-/verwerkingsmateriaal;
- Genormeerde toetsen om niveau van leerlingen te bepalen;
- Formatieve evaluatie (directe feedback);
- Ontwikkeling naar adaptief rapport met behulp van leerlijnen.
Er wordt, gezien de leeftijd en de ontwikkelingsfase van de kinderen, een driedeling gemaakt:
- Onderbouw met kinderen in de leeftijd van 4 t/m 7 jaar, de groepen 1, 2 en 3 en werken samen met de peuters.
- Middenbouw met kinderen in de leeftijd van 7 t/m 9 jaar, de groepen 3, 4 en 5.
- Bovenbouw met kinderen in de leeftijd van 9 t/m 13 jaar, de groepen 6, 7 en 8.
De onderbouw
De onderbouw bestaat uit groep 1-2-(3). We werken met dagritmekaarten, waardoor de dag een duidelijke structuur krijgt. Dagelijks starten we met een inloop. Dit geeft ouders de gelegenheid om even in de klas mee te kijken. Jonge kinderen leren door te spelen. Voor hen loopt spelen en werken daardoor vloeiend in elkaar over. We geven thematisch onderwijs volgens de IPC methode (International Primary Curriculum). Een vorm van werken waarin door middel van onderzoek, samenwerken en bewegend leren op een betekenisvolle manier alle vakken met elkaar verbonden zijn. De inbreng van de kinderen is hierbij dus van groot belang. We bespreken wat we nodig hebben om binnen het thema te kunnen spelen. Waar mogelijk gaan we op pad om te zien hoe het in de echte wereld gaat. En we onderzoeken hoe we thuis met het thema omgaan. Gedurende dit proces zorgt de leerkracht dat er diverse doelen en vaardigheden aan bod komen.
Gedurende de week vindt er een mooie samenwerking plaats met de peuters. Ze spelen samen buiten, hebben samen een gymles en spelen samen in bepaalde hoeken. Ook doen de peuters mee met de feesten en vieringen.
De middenbouw
De middenbouw bestaat uit de groepen (3), 4 en 5. We werken volgens een vast schema, waardoor er een duidelijke structuur van de dag is. We hebben drie lokalen tot onze beschikking, deze gebruiken we soms als één lokaal en soms als aparte lokalen. Groep 3 start het jaar in de onderbouw en hebben een eigen lokaal in de middenbouw. Om de overgang naar groep 3 vloeiend te laten verlopen, speelt groep 3 in het eerste half jaar extra buiten en werken ze regelmatig in de kleutergroep. Na de voorjaarsvakantie sluit groep 3 aan bij groep 4 en 5 in de middenbouw. Hier wordt lesgegeven in niveaugroepen, waarbij we kijken naar wat het kind al kan en waar het kind extra begeleiding nodig heeft. Zo kan het zijn dat je bij taal in een plusniveau komt, terwijl je bij rekenen extra begeleiding krijgt. Na instructie van de leerkracht volgt de zelfstandige verwerking op het leerwerkplein, onder begeleiding van een onderwijsassistent. Vanaf de tweede helft in groep 3 leren de kinderen hoe ze op dit leerwerkplein moeten werken. De middagen staan in het teken van IPC (International Primary Curriculum). Een thematische vorm van werken waarin door middel van onderzoek, samenwerken en eigen leervragen op een betekenisvolle manier de zaakvakken met elkaar verbonden zijn. De kinderen ontwikkelen zich met IPC tot wereldburgers en hebben meer plezier in het leren. Ze worden bewuster van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren.
De bovenbouw
De bovenbouw bestaat uit de groepen 6, 7 en 8. We werken volgens een vast schema, waardoor er een duidelijke structuur van de dag is. We hebben drie lokalen tot onze beschikking, deze gebruiken we soms als één lokaal en soms als aparte lokalen. Er wordt lesgegeven in niveaugroepen, waarbij we kijken naar wat het kind al kan en waar het kind extra begeleiding nodig heeft. Net als in de middenbouw kan het zijn dat je bij taal in een plusniveau komt, terwijl je bij rekenen extra begeleiding krijgt. Na instructie van de leerkracht, volgt ook in de bovenbouw zelfstandige verwerking op het leerwerkplein onder begeleiding van een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner. In de bovenbouw werken de kinderen toe naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Ze leren plannen, maken werkstukken en leren deze te presenteren. Ook krijgen ze elk leerjaar een beetje meer huiswerk. Vanaf groep 7 neemt de samenwerking met het voortgezet toe en vinden er activiteiten op de VO-scholen plaats. Ook in de bovenbouw staan de middagen in het teken van IPC, waarmee de kinderen inmiddels bekend zijn. Door deze manier van leren worden ze steeds bewuster van hun groei en weten ze waarom en hoe ze nieuwe dingen leren.
Schoolbreed
In de middaguren wordt er tijd ingeruimd voor burgerschap, creatieve vakken en wereldoriëntatie. Wereldoriëntatie wordt in thema’s verwerkt met behulp van IPC (International Primary Curriculum). De vakken aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, burgerschap, ICT, cultuur, wetenschap en techniek zijn hierin verweven met elkaar. Kinderen krijgen meer zicht op de wereld om zich heen. Ze leren onder andere onderzoeken, goed samenwerken, reflecteren op hun werk en op hun eigen leerproces, zich te presenteren en een werkstuk maken.
Actief burgerschap en sociale integratie
Scholen leveren een belangrijke bijdrage aan de voorbereiding op deelname aan de samenleving. Kinderen komen in aanraking met leeftijdgenoten van verschillende achtergronden en culturen en leren daarover op school. Goed burgerschap houdt in dat je je verantwoordelijk gedraagt richting jezelf, de ander, de groepen waarin je je beweegt en de wereld om je heen.
We werken aan goed (wereld)burgerschap van onze leerlingen door de schoolbrede aanpak van Kanjertraining en IPC. Daarnaast werken we o.a. samen met ouders, de gemeente, de wijkagent, bureau Halt en stichting Present aan burgerschapsvorming. Het meedoen met de kindergemeenteraad (groep 8), vandalismepreventie en vuurwerkvoorlichting door de wijkagent (bovenbouw) zijn hier mooie voorbeelden van. De ontwikkeling van(wereld)burgerschap komt verder aan de orde tijdens onze KOERS-middagen en in verschillende projecten.
Muziek en Engels
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen zich breed ontwikkelen. In alle bouwen wordt elke week Engels en muziek aangeboden door vakleerkrachten die rekening houden met de leeftijd en niveau van de kinderen.
De leerlingenraad
Al een aantal jaren is er een leerlingenraad actief in de school. In de leerlingenraad spreken leerlingen en de schoolleider/locatieleider samen over beleidszaken binnen de school. Leerlingen mogen ook zelf – of namens andere leerlingen – bespreekpunten inbrengen; wat gaat goed, wat kan beter en welke ideeën hebben we hiervoor. De leerlingenraad bestaat uit vijf/zes leerlingen en wordt jaarlijks aan het begin van het jaar op democratische wijze gekozen in de bovenbouw.
Basisondersteuning
Wanneer uw kind schriftelijk is aangemeld bij één van onze Kopwerk/Schooltijscholen voelen wij ons vanaf dat moment verantwoordelijk voor het onderwijs aan uw kind. Binnen de groep zorgen we ervoor dat de leerling met de eigen onderwijsbehoefte de juiste begeleiding krijgt. Dat betekent in de praktijk dat we de leerlingen in de groep instructie geven over een bepaald leerdoel. De leerlingen die dat aankunnen gaan snel aan de slag na de eerste instructie. De grootste groep leerlingen volgt met de leerkracht, nog enkele stappen in het proces van de inoefening. Een kleine groep leerlingen krijgt, nadat de meeste leerlingen aan de slag zijn , nog een verlengde instructie aangeboden. Omdat we leerlingen zelfstandig laten werken heeft de leerkracht tijd om ook leerlingen die een extra onderwijs behoefte hebben te begeleiden.
Er kan in het leerproces van uw kind een (kleine) stagnatie optreden. De leerkracht heeft dan in veel gevallen de kennis en kunde om er voor te zorgen dat de leerling dat inhaalt. Indien er sprake is van een groter hiaat dan kan de leerkracht de intern begeleider of een andere leerkracht van de school om hulp vragen. Zij kijken dan samen naar mogelijkheden de leerling extra te ondersteunen. Hebben we dan nog geen antwoord op de vraag, dan gaan we met u in gesprek om externen te vragen met ons mee te kijken. Wij schakelen geen externen in zonder uw uitdrukkelijke toestemming. De school onderzoekt dus of zij de benodigde ondersteuning zelf kan bieden of eventueel met extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband. Hierbij is het ondersteuningsprofiel van de school het uitgangspunt. Het ondersteuningsprofiel kunt u opvragen bij de directeur van de school. Het uitgangspunt van basisondersteuning is dat uw kind zo veel mogelijk wordt begeleid binnen de eigen school.
Zorgplicht, zie ook de website van Kopwerk
De school heeft zorgplicht. (Wilt u hierover meer informatie? Dit kunt u vinden op www.kopwerk.nl onder informatie/zorgplicht). Dat betekent, dat wanneer zij inschat dat zij de extra/specifieke ondersteuning niet zelf kan bieden, zij in overleg met u op zoek gaat naar een school die vanuit het ondersteuningsprofiel deze extra zorg wél kan bieden. Dat kan een reguliere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. De school heeft dan 6 weken de tijd om te beslissen of zij uw kind toelaat. Soms heeft de school meer informatie nodig om dit goed te beoordelen. De school kan daarvoor om extra informatie vragen bij de ouders. De periode kan eenmaal met 4 weken worden verlengd. Samen met u wil de school op zoek naar de plek waar uw kind zich het beste kan ontwikkelen. We spreken dan over diepteondersteuning. Speciale scholen voor kinderen met een visuele beperking en voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met een communicatieve beperking vormen een uitzondering. Zij bekijken zelf of een kind voor plaatsing in aanmerking komt. Het blijft wel onze zorgplicht u daarin te begeleiden.
Postadres van het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland: Postbus 1120 1810 KC ALKMAAR
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Opleiden van specialisten / coördinatoren in het team om een nog krachtigere basis neer te zetten.
We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met Kappio. Wij zitten samen in het gebouw en dragen daardoor zorg voor een ononderbroken leerweg voor het jonge kind. De samenwerking met Kappio wordt steeds meer uitgebouwd. We ondernemen activiteiten met elkaar voor de leerlingen. De pedagogisch medewerkers en de teamleden van de school weten elkaar steeds meer en beter te vinden voor de begeleiding van de kinderen. Zo proberen we samen scholingsdagen te organiseren en van en met elkaar te leren.
Peuterschool
Peuterschool ´t Zeepaardje - onderdeel van Stichting Kappio - is bedoeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De peuters kunnen gedurende twee dagdelen per week komen spelen. Ze worden door de peuterschoolleidsters gestimuleerd en ondersteund in hun ontwikkeling, uiteraard op een speelse manier. De peuters worden gevolgd in hun welbevinden en u als ouder wordt hierover regelmatig geïnformeerd. Op ´t Zeepaardje wordt gewerkt met een zogenaamd voor- en vroegschools educatief programma (VVE), genaamd Puk en Ko.Voor kinderen die wat extra stimulans hierbij nodig hebben, is er de mogelijkheid om meer dan twee dagdelen te komen. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij het consultatiebureau of bij de leidsters van de peuterschool.