De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Een van onze vier basiskernwaarden is welbevinden.
We vinden het van groot belang dat op onze school iedere leerling en elk teamlid zich veilig en gelukkig voelt en zijn/ haar eigen kansen en mogelijkheden leert kennen. Veiligheid in de groep, in de school en op het plein zijn onmisbaar voor ieder in de school.
Naast de vragenlijsten over veiligheidsbeleving van leerlingen binnen WMK-PO, houden wij het welbevinden van de leerlingen bij met Zien!.
Zien! volgt kinderen op het gebied van welbevinden en betrokkenheid, onderverdeeld in de gebieden impulsbeheersing, sociale autonomie, sociale flexibiliteit, inlevingsvermogen en sociaal initiatief. Naast inzichten geeft Zien! handelingsadviezen en suggesties aan leerkrachten.
Twee keer per jaar vullen de leerkrachten lijsten in op het gebied van welbevinden en betrokkenheid over de leerlingen. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf ook twee vragenlijsten in:
1. De vragenlijst Leer- en leefklimaat - met vragen over betrokkenheid, de leerkracht en de manier van les geven, autonomiebeleving, beleving pestgedrag.
2. Sociale vaardigheden – met vragen over de leerkracht, over ruimte nemen en ruimte geven.
De gegevens worden geanalyseerd en de leerkrachten schrijven een groepsplan voor sociaal-emotioneel leren en gedrag voor hun groep. In dit groepsplan worden interventies opgeschreven die de leerkracht uitvoert om betrokkenheid en welbevinden in de groep te vergroten: voor de groep als geheel, voor kleine groepjes leerlingen en eventueel ook voor individuele leerlingen.
Meldcode kindermishandeling
Elke school en elke beroepskracht binnen het onderwijs heeft de plicht om in samenspraak met de aandachtsfunctionaris, de IB-er en de directeur de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. De meldcode heeft tot doel beroepskrachten te ondersteunen in de omgang met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Elke Kopwerkschool heeft een meldcode met een stappenplan, zo ook de Eben Haëzerschool. In dit plan staat vermeld wat onze plichten zijn, wie de aandachtsfunctionaris is en welke stappen doorlopen dienen te worden in het geval van vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Wat is de meldcode?
De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is een overzichtelijk stappenplan, waarin staat wat een leerkracht het beste kan doen als er vermoedens zijn van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Stap 1: Het in kaart brengen van signalen De leerkracht brengt signalen die een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld teweegbrengen in kaart. Ouders en/ of leerling kunnen hier eventueel ook een aandeel in hebben.
Stap 2: Collegiale consultatie en indien nodig raadplegen van Veilig Thuis Overleg over de signalen vanuit de leerkracht vindt plaats met de aandachtsfunctionaris binnen de school. In onderling overleg worden de signalen besproken en hiervan wordt ook de directeur in kennis gesteld. Is de situatie acuut onveilig? Dan wordt direct de politie ingeschakeld. In alle andere gevallen wordt er samen een vervolgtraject besproken hoe te handelen. Voor advies kan Veilig Thuis worden ingeschakeld. Er volgt een melding in de verwijsindex.
Stap 3: Gesprek met de ouders en/of het kind. We zoeken zo spoedig mogelijk contact met de ouders en/of het kind om de signalen te bespreken en de zorg met ouders te delen, informatie te verzamelen en ouders te motiveren om hulp te zoeken. Soms zal het vermoeden door het gesprek worden weggenomen, dan zijn de volgende stappen niet meer nodig. Het gesprek wordt gevoerd door de leerkracht en de aandachtsfunctionaris samen. Worden de zorgen door het gesprek niet weggenomen dan worden er vervolgstappen genomen.
Stap 4: Afwegen of er sprake is van acute of structurele onveiligheid. Indien nodig melding bij Veilig Thuis.